حمیدرضا نعیمی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: در نمایش "سقراط" ابتدا سالن نمایش و حجم و برد صدای بازیگران را مورد بررسی قرار دادم. در سالن قاب صحنهای همچون تالار وحدت بازیگری تعریف خاص خودش را دارد و صمیمیت بازیگرها به صورت اجرا در سالنهای چهارسو و قشقایی کاربرد ندارد به طوری که در چنین اثری بدن نقش مهمی را ایفا میکند و بازیگر به سمت تعریف بیان بدنی میرود.
نعیمی بیان کرد: این اثر، لذت بخشترین نمایشی است که تا کنون کارگردانی کردهام و خوشبختانه اجرای این کار در تالار وحدت طبق پیشنهاد اداره کل هنرهای نمایشی به خوبی پیش رفته است.
این کارگردان تئاتر عنوان کرد: در تالار وحدت، تا به حال نمایشهای متفاوت با مفهوم تئاتر ارسطویی، برشت و مدرن به اجرا رفته است به طوری که استفاده از امکانات مدرن ملاک موجه بودن تئاتر نیست.
نعیمی ادامه داد: در این نمایش سعی داشتم مرزها را بشکنم به طوری که تئاتر اتفاق بیفتد. در "سقراط" تمام 36 متر عمق میدان را فعال کردم و توانایی بازیگر را مورد تردید قرار ندادم این کارگردان تئاتر درباره طراحی لباس نمایش "سقراط" گفت: در این نمایش از دو نوع لباس امروزی و کهن بهره گرفتیم، برای فرهاد آییش طراحی کردند و لباس خانمها بر اساس زیبایی لباسهای کهن یونان طراحی شد.
نعیمی در ادامه گفت: طراحی لباسها به شکل به این دلیل بود که با نزدیک شدن به عصر حاضر تا مخاطب احساس فاصله با این اثر را نداشته باشد و بدون واسطه با تماشاگران ارتباط برقرار شود و تفاوت نسل دیروز و امروز نیز نشان داده میشود و همچنین بر روی زبان این اثر کار شد تا مخاطب در درک اثر دچار مشکل نشود.
این کارگردان تئاتر اظهار داشت: تمام اطلاعات به جا مانده از سقراط بر اساس نوشتههای افلاطون است که در آن، سقراط با تعریف یک فیلسوف و شخصیتی فلسفی روایت شده اما در اثری از گزنفون به نام "خاطرات سقراطی" سقراط به این گونه تعریف میشود که وی به مهمانی میرفته و با دوستانش در منزل زنی بدنام به بحث و مباحثه میپرداخته و شرایط خانواده برای وی اهمیتی نداشته است.
لازم به ذکر است، نمایش "سقراط" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی در تالار وحدت هر شب ساعت 18:30 به روی صحنه میرود.
انتهای پیام/ اس