کارگردان نمایش "سقراط" گفت: این اثر لذت بخش‌ترین تجربه کارگردانی‌ام است زیرا سعی کردم در این اثر مرزها را شکسته تا نمایش از دیدگاه مخاطب قابل لمس باشد.

حمیدرضا نعیمی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: در نمایش "سقراط" ابتدا سالن نمایش و حجم و برد صدای بازیگران را مورد بررسی قرار دادم. در سالن قاب صحنه‌ای هم‌چون تالار وحدت بازیگری تعریف خاص خودش را دارد و صمیمیت بازیگرها به صورت اجرا در سالن‌های چهارسو و قشقایی کاربرد  ندارد به طوری که در چنین اثری بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند و بازیگر به سمت تعریف بیان بدنی می‌رود. 

نعیمی بیان کرد: این اثر، لذت بخش‌ترین نمایشی است که تا کنون کارگردانی کرده‌ام و خوشبختانه اجرای این کار در تالار وحدت طبق پیشنهاد اداره کل هنرهای نمایشی به خوبی پیش رفته است. 

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: در تالار وحدت، تا به حال نمایش‌های متفاوت با مفهوم تئاتر ارسطویی، برشت و مدرن به اجرا رفته است به طوری که استفاده از امکانات مدرن ملاک موجه بودن تئاتر نیست. 

نعیمی ادامه داد: در این نمایش سعی داشتم مرزها را بشکنم به طوری که تئاتر اتفاق بیفتد. در "سقراط" تمام 36 متر عمق میدان را فعال کردم و توانایی بازیگر را مورد تردید قرار ندادم این کارگردان تئاتر درباره طراحی لباس نمایش "سقراط" گفت: در این نمایش از دو نوع لباس امروزی و کهن بهره گرفتیم، برای فرهاد آییش طراحی کردند و لباس خانم‌ها بر اساس زیبایی لباس‌های کهن یونان طراحی شد.
 
نعیمی در ادامه گفت: طراحی لباس‌ها به شکل به این دلیل بود که با نزدیک شدن به عصر حاضر تا مخاطب احساس فاصله با این اثر را نداشته باشد و بدون واسطه با تماشاگران ارتباط برقرار شود و تفاوت نسل دیروز و امروز نیز نشان داده می‌شود و هم‌چنین بر روی زبان این اثر کار شد تا مخاطب در درک اثر دچار مشکل نشود. 

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: تمام اطلاعات به جا مانده از سقراط بر اساس نوشته‌های افلاطون است که در آن، سقراط با تعریف یک فیلسوف و شخصیتی فلسفی روایت شده اما در اثری از گزنفون به نام "خاطرات سقراطی" سقراط به این گونه تعریف می‌شود که وی به مهمانی می‌رفته و با دوستانش در منزل زنی بدنام به بحث و مباحثه می‌پرداخته و شرایط خانواده برای وی اهمیتی نداشته است.
 
لازم به ذکر است، نمایش "سقراط" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی در تالار وحدت هر شب ساعت 18:30 به روی صحنه می‌رود. 

انتهای پیام/ اس

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار