اگر چه کمبود ویتامین B۶ به ندرت اتفاق می‌افتد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که موارد ابتلا به بیماری‌های ناشی از کمبود این ویتامین در جامعه، افزایش نسبتی یافته است.

عماد معصومی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: علائم بالینی و نشانه‌های بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین B۶ متنوع بوده و البته تاکنون این علائم و نشانه‌ها به طور کامل مشخص نشده است. 

وی با بیان اینکه تغییرات سیستم اعصاب مرکزی از جمله مهم‌ترین عوارض بالینی کمبود ویتامین B۶ است، تصریح کرد: بروز عوارض و مشکلات پوستی مانند اگزما و درماتیت به ویژه در اطراف گوش، بینی، دهان، ترک برداشتن لب‌ها، تورم و زخم گوشه دهان و همچنین کم خونی از علائم بالینی کمبود ویتامین B۶ است. 

معصومی با اشاره به میزان شیوع و بروز بیماری‌ها و عوارض کمبود ویتامین B۶، تاکید کرد: اگر چه کمبود ویتامین B۶ به ندرت اتفاق می‌افتد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که موارد ابتلا به بیماری‌های ناشی از کمبود این ویتامین در جامعه، افزایش نسبی یافته است. 

وی با بیان اینکه کمبود ویتامین B۶ در سنین پایین و به ویژه در بین کودکان باید جدی گرفته شود، یاد آور شد: کمبود ویتامین B۶ در کودکان، علاوه بر عوارضی که به آن اشاره شد، ممکن است با تحریک پذیری بالا و حملات صرعی نیز همراه باشد. 

معصومی گفت: ماهی، گوشت، ماکیان و میوه‌ها و سبزی‌هایی نظیر هویج، نخود فرنگی، سیب زمینی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی از منابع غنی ویتامین B۶ هستند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار