با وجود کاهش قابل ملاحظه میزان شیوع سالک در کشور در سال‌های اخیر، اما بر طبق بررسی‌ها این بیماری به برخی از مناطق غیرآندمیک و با شیوع پائین گسترش یافته است.

محمد خواجوی انگل‌شناسی و مبارزه با ناقلین در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: سالک یک بیماری انگلی تک‌سلولی بوده که از سالیان گذشته شیوع بالایی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری داشته است.  
 
وی افزود: با وجود کشف عامل بیماری سالک و دسترسی به آزمایشات ملکولی جهت شناخت انگل و ناقلین بیماری، اما سالک هنوز به عنوان یک مشکل بهداشتی در کشور و سایر کشورهای آندمیک (همه‌گیری بومی و منطقه‌ای) مطرح است.  
 
خواجوی با اشاره به اینکه سالک در برخی از مناطق کشور شیوع مجددی یافته است، تاکید کرد: با وجود کاهش قابل ملاحظه میزان شیوع سالک در کشور در سال‌های اخیر، اما بر طبق بررسی‌ها این بیماری به برخی از مناطق غیرآندمیک و با شیوع پائین گسترش یافته است.  
 
وی گفت: شناخت وضعیت بیماری سالک در کشور هر چه بیشتر با جدیدترین روش‌های مبارزه و روش‌های درمان این بیماری در کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  
 
خواجوی خاطرنشان کرد: ثبت و گزارش‌های دقیق و مناسب موارد سالک در کشور و تشخیص و درمان زودرس بیماری نیز موضوع با اهمیت است که به کنترل سالک در تمامی مناطق کشور کمک زیادی می‌کند.  
 

انتهای پیام/  
 

برچسب ها: سالک ، عفونت ، مولکول ، آزمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار