تام کلنسی: جنگ توسط انسان‌های هراسان شروع می‌شود.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ در سال 1984 وقتی رمان "شکار اکتبر سرخ" تازه منتشر شده بود، زنی در شهر واشنگتن این رمان را خواند و آن قدر از آن خوش‌اش آمد که یک نسخه از آن را به تمامی دوستانش هدیه داد. درست بر فضا یکی از دوستان او رونالدو ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود که یکبار وقتی این کتاب زیر بغل اش بود از هلی کوپتر مخصوص رئیس‌جمهور پیاده شد.

 خبرنگاری کتاب را دست ریگان دید و پرسید که "چه کتابی می‌خوانید؟" و ریگان هم کتاب را طوری گرفت که همه بتوانند عنوان آن را ببینند و بعد پاسخ داد: "واقعا داستان پرکششی دارد" بعد از اینکه ریگان از شکار اکتبر سرخ تعریف کرد، این رمان به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تبدیل شد. نام نویسنده آمریکایی این کتاب کلنسی بود و شکار اکتبر سرخ اولین رمان او بود. کلنسی، که بیشتر شهرت‌اش را مدیون نگارش آثار جاسوسی و تریلرهایی با محوریت فناوری بود، روز 1 اکتبر 2013 در زادگاه‌اش بالتیمور در سن 66 سالگی از دنیا رفت.   
 
کلنسی از همان سال‌های نوجوانی علاقه داشت وارد ارتش آمریکا شود اما موفق به پشت سرگذاشتن برنامه‌ی آموزشی دانشکده نظامی نشد چون نتوانست از آزمایش چشم نتیجه‌ی مثبت بگیرد و به همین خاطر هیچ وقت قدم در ارتش نگذاشت. کلنسی بعد تحصیلات‌اش را در رشته ادبیات انگلیسی ادامه داد و شروع به نگارش رمان کرد. بعضی از رمان‌های کلنسی به فیلم تبدیل شده که در این میان سهم کتاب‌های مجموعه چک رایان از همه بیشتر است و هنرپیشگانی مثل آلک بالدوین در شکار اکتبر سرخ (جان مک تیرنان 1990)، هریسون فورد در بازی‌های میهن دوستانه (فیلیپ نویس، 1992) و خطرحی و حاضر (فیلیپ نویس، 1994) و بن افلک در مجموعه تمامی ترس‌ها (فیل آلدن رابینسون 2002) نقش این شخصیت را بازی کرده‌اند که از میان آن‌ها کلنسی بیشتر از بازی افک خوش‌اش می‌آمد. امسال هم فیلم جک رایان عضو جدید سایه به کارگردانی کنت برانا با نقش آفرینی کریس پاین در نقش جک رایان روی پرده می‌رود. فروش فیلم‌هایی که براساس رمان‌های کلنسی ساخته شده‌اند تا به امروز به حدود 850 میلیون ریال رسیده است.   
 
در کنار فیلم‌هایی که براساس آثار او ساخته شده رمان‌های کلنسی هم بی‌نهایت محبوب بوده و شانزده بار جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های فهرست نیویورک تایمز قرار گرفتند با وجود این فصل جوان او را بیشتر به خاطر بازی‌های ویدیویی شکل گرفته براساس رمان‌ها و شخصیت‌هایش می‌شناسد. کلنسی یکی از اولین افرادی بود که شکار اکتبر سرخ را در سال 1987 به بازی ویدیویی تبدیل کرد در سال 1996 هم در تاسیس رد استوریم اینترتینمنت همکاری داشت که این شرکت فعال در زمینه بازی‌های کامپیوتری در سال 2008 با عقد قراردادی به ارزش 94 میلیون دلار به یوبی سافت فروخته شد. کلنسی به خاطر واگذاری امتیاز استفاده از نام‌اش در دنیای بازی‌های ویدیویی هم طی قراردادی 60 میلیون دلار دریافت کرد.   
 
این‌ها چند نقل قول از تام کلنسی است:
جنگ توسط انسان‌های هراسان شروع می‌شود.   
تفاوت داستان تخیلی و واقعیت؟ داستان تخیلی باید با عقل خود دربیاید!   
دو نوع انسان داریم: آنهایی که لازم است بگویید چه کار کنند و آنهایی که خودشان عقل‌شان می‌رسد.

منیع: مجله دنیای تصویر


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار