جعفریان گفت: در زمینه دارو مکانیسم فعالی وجود ندارد، داروخانه موقوفه داریم ولی دارو‌ها تحت پوشش وقف نیستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه همایش تجلیل از خیرین عرصه سلامت در جمع خبرنگاران گفت: اقداماتی که در زمینه وقف انجام شده است این است که وقف در خدمات پزشکی در سراسر کشور گسترده است و در محدوده‌های بیمارستانی ۲ پروژهٔ بزرگ در دست اجرا است که همه‌‌اش وقف است در دانشگاه علوم پزشکی تهران پروژه مهد کلینیک را داریم که وقف است و مکانیسم طراحی شده این است که بعد از تکمیل در خدمت دانشگاه قرار بگیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که وقف در چه زمینه‌ای صورت گرفته است، گفت: در زمینهٔ دارو مکانیسم فعالی وجود نداشته است البته داروخانه موقوفی در دانشگاه داریم در میدان بهارستان واقع شده است ولی در مورد دارو هنوز موقوفه‌‌ای وجود ندارد. 

نیری دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور در مورد وقف گفت: وقف یکی از سنتهای بسیار محکم است که در آن توصیه‌های فراوانی شده و اثرات مثبتی هم داشته است اما رفته رفته مقوله کارایی و کاربردی خود را از دست داده و خوشبختانه اداره اوقاف تلاش می‌کند وقف را به جای اولش برگرداند. 

ما باید هر جا مشکلی هست در آنجا تلاش کنیم هم با وزارت خانه در تعامل هستیم و هم در بخش سلامت و درمان از طریق اوقاف و خیریه‌ها مشکلات مردم را حل کنیم. 

نیری در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر خیرین در بخش سلامت الزام به ساخت بیمارستان دارند و چه راهکاری برای ورود این خیرین به بخش بهداشت است، گفت: وقتی مجمع خیرین سلامت به امر مقام معظم رهبری ایجاد شد با خودمان پیمان بستیم تا در کنار آن‌ها باشیم و الان ۴ سال است که از عمر این تشکیلات می‌گذرد و هیچ کاری را بدون مجوز بهداشت و درمان انجام نداده‌ایم، مجمع خیرین سلامت با مشاوره و هدایت دانشگاه‌ها و کارهای بزرگ‌تر در وزارت خانه کاملا با هم هماهنگ هستند. 

مقولهٔ پیشگیری قبل از درمان و سلامت مردم از برنامه‌هایی است که می‌خواهیم انجام دهیم

 وی افزود: طرح غربالگری در کشور از کارهای لازم است که با همکاری لنکرانی در بیمارستان میدان شوش (مهدیه) برای سرطان سینه انجام شده است،کارگاههای آموزشی برای پیشگیری خانم‌ها از سرطان برگزار شد و این یکی از نمونه کارهایی است که در دستور کار این مجمع قرار دارد و ما پیگیر آن هستیم. 

 جعفریان در مورد وقف خوابگاه‌های دانشجویی گفت: این همایش هدفش این است که بررسی کنند در چه مواردی حضور خیرین کمک کننده است. 

ما فضاهای دانشگاهی داریم که همه‌‌اش را خیرین ساخته‌اند و علتش این بود که می‌خواستیم در منطقه‌های مختلف سطح سواد را افزایش دهیم و ضمن اینکه به نیازهای بومی توجه کردیم یکی از این نیاز‌ها در مورد خوابگاه دانشجویی بود وقتی دانشجویی نیاز به محیط خواب و اسکان دارد و این کار بازدهی درست خواندن وی را افزایش می‌دهد پس باید این نیاز وی برطرف شود. 

نیری در مورد سرمایه گذاری خیرین گفت: در این ۴ سال که هدف ما این بود که جایی در حوزه دانشگاه‌ها و سلامت داشته باشیم در حدود ۱۵۰ شعبه در کشور ایجاد شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان مردم کمک‌های مختلفی داشته‌اند که بیشتر در شهرستان‌ها سرمایه گذاری شده است. 

 در بیرجند ۴ هزار سرطانی وجود دارد و ما با ساختن یک بیمارستان مجهز به دستگاه‌های رادیو تراپی و انجام کلیه درمان‌های شیمیایی این بیماران نیاز به رفتن به مشهد که حدود ۵۰۰ کیلومتر با بیرجند فاصله دارد را بر طرف کرده‌ایم. 

جعفریان در پایان با بیان اینکه کدام حوزه‌ها به سرمایه گذاری خیرین بیشتر احتیاج دارد، گفت: حوزه‌های درمان‌های بستری، جراحی، سرطان، دارو، بهداشت و آموزش و فرهنگ سازی سلامت نیازمند سرمایه گذاری بیشتر خیرین است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: داروخانه ، وقف ، بیمه ، سلامت ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار