معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ضمن خبر از رونمایی سند استاندارد سازی خوابگاه‌ها درکشور طی هفته خوابگاه‌ها گفت: مقدمه ساخت 20 خوابگاه جدید با شرایط کاملا استاندارد و مدرن مهیا شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، محمد رضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری خوابگاه‌ها در خصوص علت برپایی این نشست اظهار داشت: حدود 70 درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی اعم از آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان غیر بومی هستند که از این تعداد حدودا 60 درصد در خوابگاه‌های دولتی اقامت دارند و 40 درصد در خارج از خوابگاه‌ها اقامت دارند. 

وی ادامه داد: از این 40 درصد هم 10 درصد متاهل هستند، چون امکانات اقامتی برای دانشجویان متاهل کم است و خودشان اقدام به تامین مکان معیشتی می کنند. 

فراهانی گفت: 30 درصد دانشجویان نیز به علت کیفیت پایین خوابگاه‌ها و کمبود جا در مکان‌هایی که خودشان تهیه می‌کنند، مقیم می‌شوند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر 70 درصد دانشجویان در کنار آموزش عالی که هدف آن تربیت نیروی انسانی آموزش دیده است به معیشت مناسب نیاز دارند.ضمن اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای آموزش رایگان قانون وجود دارد ولی در اسناد بالادستی و قانون اساسی در مورد خوابگاه‌ها صحبتی نشده است. 

فراهانی افزود: ولی در قانون اساسی اصولی به بحث عدالت اجتماعی می‌پردازد که با توجه به این قوانین نمی‌توان به دانشجویان محروم و غیر بومی از نظر محل سکونت توجه نکرد. 

وی ادامه داد: 60 درصد از دانشجویان غیر بومی در خوابگاه‌های ما هستند، این در شرایطی است که به علت کمبود خوابگاه  ناگزیر به پذیرش یک و نیم برابری دانشجو در همین تعداد خوابگاه‌های محدود هستیم. این در شرایطی است این خوابگاه‌ها قدیمی بوده و از تجهیزات مناسب برخوردار نیستند و بر اساس استانداردهای فرهنگی و قابل قبول طراحی و ساخته نشده‌اند. 

فراهانی خاطر نشان کرد: پس از نیم قرن تجربه در ساخت خوابگاه‌ها حتی یک برگ سند در مورد استانداردهای خوابگاهی وجود ندارد و دانشگاه‌ها بر اساس سلیقه و شرایط خودشان اقدام به ساخت خوابگاه کرده‌اند. 

فراهانی در مورد فلسفه طراحی هفته خوابگاه‌ها گفت:هدف از طراحی این هفته جلب نظر مردم و مسئولین به مقوله خوابگاه‌ها در بهره‌وری و تولید دانش و تربیت نیروی انسانی با آموزش عالی هستیم که این هدف در شرایطی حاصل می‌شود که دانشجویان در شرایط مطلوب معیشت و تحصیل کنند.

ساخت 20 خوابگاه استاندارد دانشجویی با منابع غیردولتی

وی در خصوص شرایط ساخت استاندارد خوابگاه‌ها گفت: طی سالهای گذشته در دانشگاه‌های منتخب فرآیند خوابگاه‌سازی کم شده ولی در این هفته در شهر یزد شاهد افتتاح خوابگاه جدید دانشجویی هستیم ضمن اینکه چند پروژه را هم شروع خواهیم کرد. به علاوه مقدمات شروع ساخت 20 خوابگاه دانشجویی جدید فراهم می‌شود. 

فراهانی گفت: از سند خوابگاه استاندارد در این هفته رونمایی می‌شود، این سند طی 8 ماه گذشته طراحی شده که در تیرماه نقشه ساخت یک خوابگاه استاندارد تهیه می‌شود که از همین زمان برای وزارت بهداشت و درمان 20 خوابگاه استاندارد با منابع غیر دولتی یعنی درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین کمک خیرین ایجاد خواهد شد. 

فراهانی در خصوص وضعیت خوابگاه‌های استیجاری گفت: خوابگاه‌های استیجاری یا خودگردان کم است که در وزارت علوم این خوابگاه‌های کمتر از 8 درصد و در وزارت بهداشت از 77 هزار تخت ‌خوابگاهی دو هزار تخت خوابگاهی استیجاری وجود دارد.
 
وی علت مقرون به صرفه نبودن ساخت خوابگاه‌های متاهلی را این طور عنوان کرد: سرانه ساخت برای خوابگاه متاهلی حداقل 45 تا 50 متر است و اکثر اوقات تنها یک دانشجو از این خوابگاه‌ها استفاده می‌کنند درحالی که سرانه برای خوابگاه‌های عادی و مجردی در شرایط استاندارد تنها 16 متر است.
 
فراهانی افزود: هر چند خوابگاه متاهلی نرخ رشد ازدواج در دانشجویان را که در حال حاضر دانشجویان متاهل تنها 10 درصد هستند افزایش می‌دهند ولی آسیب اجتماعی در دانشجویان مجرد بیشتر بوده و اولویت برای ساخت خوابگاه‌های مجردی است. 

در دو وزارت بهداشت و وزارت علوم تعداد خوابگاه‌های متاهلی کمتر از 2 درصد است
فراهانی در خصوص تیمی که خوابگاه‌های استاندارد را طراحی کرده‌اند و میزان امکانات موجود در این خوابگاه‌ گفت: تیمی که 6 ماه این سند را طراحی می کرد جمعا 57 سال در خوابگاه زندگی کردند و بنابراین تمام شرایط و نکات معیشتی را مد نظر قرار دادند و شامل جامعه شناس، روانشناس و تیم معماری و طراحی هستند.

فراهانی در خصوص برپایی اماکن ورزشی برای دانشجویان در خوابگاه‌ها گفت: از آنجا که دانشجویان به خصوص در رشته‌های پزشکی با مشکل کمبود زمان روبرو هستند ما به دنبال خلق زمان بودیم، بنابراین با برپایی پردیس های دانشگاهی اماکن ورزشی، غذاخوری خوابگاهی و دانشکده‌ها را در یکجا جمع کردیم و به غیر از سه دانشگاه علوم پزشکی که در تهران وجود دارند و برای آنها مشکل کمبود فضا داریم در جاهای دیگر از 30 هکتار تا 2 هزار هکتار زمین برای ساخت این پردیس ها در اختیار داریم ضمن اینکه تخته ورزشی که طراحی شده در خوابگاه‌ها می‌تواند بسیار مناسب باشد. 

وی در پایان گفت: در سال گذشته حدود 8 میلیارد تومان بودجه دانشجویان انصرافی بود که قرار بود برای ساخت و برپایی خوابگاه‌ها دراختیار ما قرار گیرد ولی با توجه به خالی بودن خزانه دولت در شب عید نتوانستیم این مبلغ را بگیریم و در ساخت 20 خوابگاه جدید از هیچ بودجه دولتی استفاده نکردیم. 

همچنین وی در خصوص شرایط تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی گفت : یک درصد از دانشجویان علوم پزشکی مشروط می‌شوند و 3 درصد ضعف مفرط تحصیلی دارند که این آمارهای برای دانشجویانی که از نخبگان هستند بسیار آمار بالا و بدی است. 

فراهانی در پایان این نشست آمار دقیقی از میزان خودکشی در خوابگاه‌های دانشجویی ارائه نداد ولی گفت: آمار خودکشی در سال گذشته نسبت به سال قبل افزایش یافته ضمن اینکه سال گذشته هم این آمار نسبت به سنوات قبل رو به افزایش بوده و به طور کلی طی سالهای گذشته آمار خودکشی در خوابگاه‌های دانشجویی روند صعودی را طی می‌کند.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.