شبکه العراقيه گزارش داد: معرفي رژيم عربستان سعودي به عنوان حامي اصلي تروريسم در جهان، زمينه‌ساز تغيير اين رژيم است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العراقيه، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به عربستان درباره پاسخي هشدار داد که نقشه سياسي خاورميانه را تغيير خواهد داد. پوتين تاکيد کرد براي مشخص شدن عامل پشت پرده انفجارهاي ولگوگراد نيازي به تحقيقات نيست، زيرا مشابه انفجارهاي سوريه، عراق و لبنان است. 

"امجد طليع" گزارشگر العراقيه افزود: عربستان سعودي با اتهام دست داشتن در حملات تروريستي در جهان روبروست و روسيه برجسته‌ترين موضع را در اين باره اتخاذ کرد. رسانه هاي روسي از تهديدات پوتين عليه عربستان سعودي در پي انفجارهاي اخير روسيه خبر دادند. گروه داعش که از حمايت رژيم سعودي برخوردار است، عامل اين انفجارها بود. اين شرايط مي‌تواند عربستان را در سيبل تغييرات در خاورميانه قرار دهد. به ويژه که منطقه شاهد تغييرات گسترده اي است که در آن نقش عربستان رو به افول پيش مي‌رود. 

نبيل ياسين تحليلگر عراقي گفت:«ما شاهد سکوت آمريکا در برابر تهديد روسيه عليه عربستان هستيم. عربستان احساس مي کند از حمايت بين المللي برخوردار نيست و به همين علت گاهي براي جلب نظر اسرائيل تلاش مي کند. آمريکا ديگر از دست رفتن منافعش در خاورميانه را نمي‌پذيرد و نزديک شدن واشنگتن و تهران ضربه دردناکي براي عربستان و روابطش با آمريکا بود.» 

در ادامه اين گزارش آمده است: روسيه در حالي اين موضع تند را در برابر عربستان اتخاذ کرد که غربيها در برابر اقدامات عربستان سکوت کرده اند و به نظر مي‌رسد از آن راضي هستند. ناظران مي گويند عربستان بسياري از برگ هاي برنده خود از جمله برگ برنده اقتصادي را از دست داده است زيرا بسياري از کشورهاي نفتي آمادگي دارند نقش جايگزين عربستان را در بازارهاي بين‌المللي ايفا کنند و نفت لازم را براي بازارها تامين کنند. 

علي الفريجي کارشناس مسايل راهبردي گفت:«نقشه اقتصادي جهان در حال تغيير است. بازيگران بين المللي زيادي هستند که مي توانند مانند ايران، عراق و روسيه نيازهاي جهاني انرژي را تامين کنند. اين کشورها نقش مهمي در تغيير توازن اقتصادي در بازارهاي جهاني ايفا خواهند کرد. عربستان ديگر نمي تواند از قدرت اقتصادي خود در عرصه سياسي استفاده کند.» 

گزارشگر اين شبکه گفت: يکي از پايه هاي رژيم سعودي مسايل مذهبي است و اين رژيم بر بسياري از طرف هاي منطقه تاثيرگذار است و همزيستي اجتماعي در خاورميانه را تهديد مي کند. رژيم سعودي شکل گيري گروه هاي افراطي را تسهيل مي کند که براي همه جهان خطرناک هستند. 

حسين درويش العالي پژوهشگر عراقي گفت:«عربستان يک مرکز مالي، اقتصادي و مذهبي براي طايفه گرايي سياسي است و اين رژيم تلاش مي کند نقشه منطقه را بر اساس مسايل طايفه اي ترسيم کند. به نظر من اين بازي بسيار خطرناک است. اگر عربستان سعودي به اين بازي ادامه دهد باعث دودستگي و تجزيه همه کشورهاي منطقه بر اساس طايفه اي و قوميتي خواهد شد.»
 
خبرنگار العراقيه افزود: عربستان به تدريج خود را خارج از بازي محورهاي بين المللي مي بيند و بسياري از برگ هاي برنده اقتصادي و سياسي خود را از دست داده است. به همين علت موضع روسيه که عربستان را يک کشور حامي تروريسم دانست، آخرين موضع گيري در برابر اين کشور نخواهد بود. ديگر کشورهايي که از تروريسم آسيب مي بينند هم ممکن است موضع مشابهي در برابر عربستان اتخاذ کنند؛ به ويژه که انديشه و پول براي گروه‌هاي تروريستي از رياض به ديگر مناطق جهان منتقل مي شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار