یک سازمان مردم نهاد آلمانی و همچنین یک شرکت حقوقی انگلیسی جمعه اعلام کردند از دادستان دیوان کیفری بین المللی در لاهه درخواست خواهند کرد تا درباره جنایات جنگی احتمالی نظامیان انگلیسی در عراق در فاصله بین سال های 2003 تا 2008 تحقیق و تفحص کند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ، مرکز اروپایی حقوق بشر اساسی مستقر در برلین و شرکت وکلای مدافع منافع عمومی (PIL) که مقر آنها در بیرمنگام انگلیس قرار دارد در بیانیه ای اعلام کردند به طور مشترک درخصوص عملکرد نظامیان انگلیسی در عراق، به دیوان کیفری لاهه شکایت کرده اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است این شکایت آغاز تحقیق و تفحص از عملکرد مقامات ارشد انگلیسی به ویژه جف هون وزیر دفاع اسبق و آدام اینگرام وزیر کشور به علت شکنجه هدفمند و بدرفتاری با زندانیان در عراق بین سال های 2003 تا 2008 خواهد بود.

این دو سازمان آلمانی و انگلیسی اعلام کردند تاکنون طی چند سال گذشته بیش از 400 زندانی  عراقی با  مرکز اروپایی حقوق بشر اساسی مستقر در برلین و شرکت وکلای مدافع منافع عمومی (PIL) تماس گرفته‌اند و بخشی از سربازان انگلیسی را به برخی بدرفتاری‌های جدی و رفتارهای تحقیر آمیز آنها  متهم کرده‌اند.

 یکی از وکلای مدافع در این بیانیه گفته است :  گروه حقوقی ما همه مسیرهای قانونی را به منظور دستیابی به عدالت در انگلیس طی کرده است.

شکایت مشابهی به دیوان کیفری بین المللی لاهه در سال 2006 عقیم ماند و به نتیجه نرسید.
کنوانسیون ژنو ، از حقوق اسرای جنگی در برابر هرگونه بدرفتای که می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود، محافظت می‌کند.

به نوشته روزنامه سوئدوتشه زیتونگ  Sueddeutsche Zeitung که شنبه مقاله‌ای طولانی را به این موضوع اختصاص داد، وزارت دفاع انگلیس به موارد معدودی  از بدرفتای نظامیان انگلیسی در عراق اذعان کرده است اما وجود بدرفتاری‌های نظام‌مند (هدفمند) را رد می‌کند.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، عراق ، جنگ ، جنایت ، لاهه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار