بررسی چند عامل بروز سرقت

نبود اشتغال و فشار اقتصادی سرقت را رواج می‌دهد

یک کارشناس امور اجتماعی گفت: سرقت به عواملی چون اقتصاد، بیکاری، دور شدن از تعالیم اسلامی و تربیت غلط فرزندان بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سرقت از با سابقه‌ترین جرائم بشری است که در جوامع مختلف به شیوه‌های گوناگون وجود دارد این پدیده نه تنها باعث ایجاد ضرر و زیان‌های عادی برای افراد جامعه شده بلکه به وضعیت روانی و احساس امنیت مردم نیز لطمه بسیاری وارد ساخته است.

قرائی‌مقدم کارشناس امور اجتماعی در این باره گفت: از عوامل مهم روی آوردن جوانان به سرقت مسئله‌ اشتغال و بیکاری است، به طوری که وقتی در جامعه‌ای اشتغال و کار مناسب وجود نداشته باشد جوانان برای به دست آوردن مخارج زندگی و حتی تفریحات خود اعم از سالم یا ناسالم متاسفانه دست به سرقت‌های مختلف از دزدی ماشین گرفته تا کیف قاپی و موارد دیگری می‌زنند.

**مشکلات اقتصادی یکی از دلایل بروز سرقت

این آسیب‌شناس گفت: مشکلات معیشتی و اقتصاد ما در همه آسیب‌های اجتماعی و علی‌الخصوص سرقت است که در این بین اگر کسی حقوقش کفاف زندگی را ندهد و تورم و گرانی در جامعه بالا باشد باعث ترویج فرد به سرقت می‌شود.

قرائی‌مقدم افزود: در مسئله سرقت زمانی که فرد بخواهد را صد ساله را یک شبه طی نماید و یا به دنبال به دست آوردن درآمد از کار منت و بی‌زحمت است، سرقت آن هم در محیط‌های شلوغ او را وسوسه خواهد کرد.

**دروغگویی زمینه شیوع دزدی

این محقق اجتماعی اظهار داشت: هنگامی که دروغگویی در جامعه زیاد شود دزدی رواج پیدا کرده به طوری که هرکس سعی می‌کند با دروغ کسب معیشت کرده و با دزدی و کلاهبرداری به نیازهای خود برسد، به طور مثال وقتی کاسبی از خرید قبل را با قیمت جدید تحویل مشتری و با دروغ برای توجیه کار خود می‌گوید که در فاکتور آن قیمت تغییر کرده مشتری هم در کار خود با دروغگویی متاسفانه دست به سرقت می‌زند و سردیگری را کلاه می گذارد همین صورت دزدی در جامعه پدیدار می‌گردد.

** خانواده دزد ، فرزند دزد تربیت شده

قرائی مقدم تاکید کرد: وقتی که فردی در خانواده‌ای بزرگ و تربیت شود که نسبت به مسائل فرزنداشان بی اهمیت بوده و آن خانواده در قید وبندی نباشند واهل دزدی و کارهای خلاف هستند، فرزند این خانواده از آسیب‌های اجتماعی دور نمانده و ممکن است با کوچکترین مشکلی دست به سرقت بزند.

وی افزود: در مواردی دیگر که فرزند تحت فشار و گرانی و هم چنین اذیت‌های ناپدر و مادری فرد قرار می‌گیرد به دلیل شکنجه‌های روحی که دیده در صورت برآورده نشدن نیازها ممکن است دست به سرقت زده و از این کار هیچ ابایی ندارد، زیرا که می‌بیند در خانواده‌اش خیلی راحت دست به این کار می‌زنند واز بزرگترها الگوبرداری کرده و خیلی راحت برای تامین ما یحتاج زندگی‌اش به این عمل منفی دست بزند.

یک کارشناس مسائل مذهبی افزود: وقتی در خانواده‌ای تربیت صحیح دینی انجام نشود و باورهای اعتقاد ات اسلامی و ارزش‌های قرآن را زیر پا گذاشته شود با کوچکترین مشکلی فرد به هم ریخته و چون سطح ایمان آن ضعیف است به دزدی روی آورده و حتی نگران عاقبتش و آبروی خود به علت عادی شدن قضیه نیستند.

وی افزود: به طور کلی هنگامی که قوه‌قضائیه و نظارت و کنترل در جامعه در سطح خوبی اجرا نشود و در هنگامی که ماموران دزدی را به دادگاه تحویل داده دزدی سریع‌تر از ماموران دادگاه را ترک می‌کند و همچنین دوست شدن با رفقیق‌ها ناباب ونامناسب بودن محل زندگی فرد، را برای سرقت راحت‌تر و فرد را به دزدی ترویج خواهد کرد./گزارش از جنیدی مقدم/

انتهای پیام/

برچسب ها: سرقت ، لطمه ، امنیت مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار