به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: از نکات مهم قابل توجه در اعتبارات فصل تربیت بدنی در لایحه بودجه سال 1393 میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
1-به رغم گذشت بیش ار دو سال از تشکیل وزارت ورزش و جوانان، در فصل تربیت بدنی کلمه جوانان به این فصل اضافه نشده و اعتبارات برنامه جوانان در ذیل فصل فرهنگ، هنر، رسانههای جمعی و گردشگری تامین میشود. این امر باعث خواهد شد تا توجه کافی به برنامههای جوانان صورت نگیرد و امور فرهنگی و هنری در فصل ذیربط در اولویت قرار گیرد.
2- در فصل تربیت بدنی برای استانها، برنامههای جوانان تعریف نشده و اعتباری برای فعالیتهای ذیربط در نظر نگرفتهاند و از این روی انتظارات استانها در زمینه جوانان در حد قابل قبول تامین نمیشود.
3- در مجموع اعتبارات هزینهای تمامی دستگاهها که به نحوی در ورزش فعالیت میکنند با افزایش توام است که این افزایش بیشتر در جهت توسعه ورزش قهرمانی ، همگانی و امور پژوهشی است که از نقاط قوت در جهت اجرای برنامه پنجم توسعه محسوب میشود.
4- برخی از تبصرههای قانون بودجه سال 1392 مانند افزایش قیمت هر نخ سیگار یا عوارض حاصل از نوشابههای گازدار قندی برای ورزش ایجاد درآمد میکرد ، لکن به دلیل عدم ارقام مشخص ، غیرقابل برنامه ریزی بوده است، اکنون در ردیفهای متفرقه دارای اعتبار مشخص شدهاند که این نیز اجرای فعالیتها را از ابتدای سال مقدور خواهد کرد و از نقاط قوت لایحه بودجه سال 1393 است.
5- در لایحه بودج سال 1393 کل کشور برای حضور موفق در بازیهای آسیایی ، پارآسیایی (کره جنوبی) و نیز سایر مسابقات رسمی بینالمللی اعتبارات مناسبی در قالب ردیف متفرقه 550000 تامین شده که از نقاط مثبت بوده و از این حیث مشکلی وجود نخواهد داشت.
6- در لایحه بودجه سال 1393 پژوهشکده تربیت بدنی و ورزش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه تبدیل شده است و به رغم لایحه بودجه سال 1392 در قالب سه برنامه فعالیت خواهد کرد و اعتبارات آن نیز افزایش داشته که از نکات مثبت در جهت ارتقای علمی ورزشی کشور به حساب میآید.
7- در مجموع ، اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای ورزش در فصل تربیت بدنی اعم از ملی، استانی و دستگاههای مختلف کاهش پیدا کرده است که مغایر با ماده (13) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر توسعه زیرساخت های ورزشی است و می توان آن را از نقاط ضعف تلقی کرد چون بسیاری از پروژههای عمرانی ورزشی در سطح کشور بلاتکلیف میمانند و کمبود ظرفیتهای ورزشی با توجه به متقاضیان فراوان با تاخیر جبران خواهد شد. لکن این امر در جهت سیاستهای کلی دولت بوده و صرفا برای ورزش صورت نگرفته است.
8- در ماده واحده لایحه بودجه سال 1393 در قالب بندهایی در تبصرهها به صورت مشارکت با سایر دستگاه های فرهنگی، تسهیلاتی در جهت رفع مشکلات پیش بینی شده که از نکات مثبت است، که از آن جمله واگذاری یا اجاره اماکن ورزشی و جذب خیرین برای اتمام پروژهها و هزینه کرد درآمدهای حاصل برای پروژههای نیمه تمام ورزشی است.
9- با توجه به ماده (41) قانون برنامه پنجم توسعه، تمامی دستگاههای مرتبط با جوانان باید بخشی از اعتبارات خود را صرف امور جوانان کنند و در این زمینه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ، مبادله موافقتنامه انجام دهند. در این زمینه ذیل این دستگاهها (بجز سه دستگاه شامل سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما)برنامه ساماندهی امور جوانان منظور نشده تا امکان اجرایی شدن حکم برنامه بیشتر فراهم شود که از نقاط ضعف محسوب میشود.
10- برای برخی از دیون ناشی از احکام دادگاهها در جهت جلوگیری از قلع و قمع زمینهای ورزشی، در قالب ردیفهای متفرقه اعتبار تامین شده (جدول 18 ماده واحده) که البته با وزارت آمو.زش و پرورش به صورت اشتراکی است و هر چند مبلغ آن کافی نیست، لکن از نکات مثبت برای شروع رفع این معضل محسوب میشود.
انتهای پیام/