اقدام بشردوستانه(!) حامیان جنگ سوریه در كمك رسانی به قربانیان خود در سوریه اقدامی بس قابل تأمل و قابل محکوم کردن است كنفرانسی با حضور مدعیان "طرفداران صلح و امنیت"(!) كه خود از حامیان اصلی جنگ سوریه محسوب می‌شوند، همان كسانی كه این فلاكت و بدبختی را برای مردم سوریه به بار آورده اند، یکی از نمادهای این اقدام تمسخرآمیز است.

روز چهارشنبه هفته گذشته کویت میزبان "کنفرانس بین المللی کمک کنندگان مالی"، به ریاست بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد بود، تا بتوانند بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای کمک‌های انسان دوستانه مردم سوریه را در سال 2014  كه حدود 6.5 میلیارد دلار برآورد شده بود، جمع‌آوری كنند. امیر کویت، شیخ صباح الصباح، با پانصد میلیون دلار و ایالات متحده با 380 میلیون دلار بیشترین مبلغ كمكی را در این اجلاس متعد شدند.!؟ در کل، این کنفرانس حدود 2.4 میلیارد دلار را برای كمك‌های بشردوستانه به مردم سوریه جمع‌ آوری كرد! در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به كنفرانسی با حضور مدعیان "طرفداران صلح و امنیت" كه خود از حامیان اصلی جنگ سوریه محسوب می‌شوند، همان كسانی كه این فلاكت و بدبختی را برای مردم سوریه به بار آورده اند، می پردازیم:

کشورهای غربی، کشورهای عربی و دیگر كشورهای حاضر در این اجلاس بیش از 2.4 میلیارد دلار را برای کمک به غیر نظامیانی كه از جنگ داخلی سوریه آسیب دیده اند (حاصل تلاش های مداخله گرانه غرب و اعراب ) اختصاص دادند. 


پیشتر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام كرده بود كه برای ارائه مراقبت‌های پزشکی، غذا، آب و پناهگاه برای پناهندگان سوری و غیر نظامیان در داخل کشور آنهم در سال جاری، به 6.5  میلیارد دلار  پول نیاز است.

با احتساب 380 میلیون دلار كمك ایالات متحده در این كنفرانس، آمریكا در مجموع بیش از 1.7 میلیارد دلار در قالب کمک‌های انسان دوستانه از زمان آغاز بحران سوریه در كنار  همقطارانش ،"سخاوتمندانه (!)" و در ازای جان صدها هزار سوری به این كشور بحران زده كمك مالی كرده است! در سناریوی سوریه، سخاوت و بلند طبعی آمریكا ،كمك مالی و تسلیحاتی به شورشیان جهادگر را نیز بی نصیب نگذاشته است. 

عربستان سعودی و قطر (!) هر كدام 60 میلیون دلار  در این كنفرانس کمک كردند. انگلیس165 میلیون دلار و اتحادیه اروپا 225 میلیون دلار متعهد شدند. دیگر اهدا کنندگان عبارتند از ژاپن، نروژ و سوئیس ، كه همه این حامیان مالی خود از حامیان "فلاكت و آوارگی" مردم سوریه نیز بشمار می آیند.

جالب اینكه جان کری، روز چهارشنبه چنین ادعا می‌کند: رئیس جمهور سوریه " از گرسنگی به عنوان یک سلاح جنگی علیه مردم سوریه" استفاده ابزاری می‌كند (؟!). 

جالب اینكه در ادامه از بشار اسد می‌خواهد تا اجازه حضور نیروهای بین المللی را برای ارائه كمك‌های به اصطلاح بشردوستانه به سوریه فراهم كند! حال چطور حضور نیروهای پروكسی به اجازه شخص اسد نیاز نداشته ولی برای عملیات صلح چنین شعار تبلیغاتی را انجام می‌دهد؟!
لازم به ذكر است كه برخی كشورها در تعهدات خود در كمك رسانی مالی به بحران سوریه نیز پایبند نبوده‌اند. تنها حدود 70 درصد از بودجه‌های سازمان ملل به سوریه در سال 2013 از سوی متعهدان تامین شده است. بنا به گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل : امارات متحده عربی، یکی از غنی‌ترین کشورهای عربی، "وعده کمک‌هایی را داده بود اما تاكنون به آن عمل نكرده است (!).


نگرانی عمده این است که وضعیت انسانی در سوریه به شدت نگران كننده است و میزان كمك‌های اضطراری با تعهد كشورهای به اصطلاح دوستان سوریه، قابل قیاس نیست. 

موضوع سوریه به یك موضوع حساس بین المللی و سیاست خارجی كشورهای ذینفع تبدیل شده است و تنها بشار اسد و سیاست‌های وی دیگر مطرح نمی‌باشد بلكه موضوعات و جنبه‌های حساسی هم وجود دارد. 

اكنون جبهه سوریه با اهداف ذیل دنبال می‌شود:
جبهه شیعه و سنی (با دخالت وهابیت و اعراب افراطی) 
ضربه زدن به محور مقاومت شیعی با حضور اعراب و محورهای غربی
لحاظ دیدگاه و منافع رژیم اسرائیل با حذف سوریه
هماوردی منطقه ای روسیه و آمریكا
انحراف بهار عربی(بیداری اسلامی) با كلید خوردن سناریوی سوریه
حل مسئله ایران با حذف سوریه
ایجاد جبهه جدید برای آمریكا در حضور مجدد در منطقه با گسترش درگیری ها به عراق و تركیه و اردن
تثبیت هژمونی عربستان


سال گذشته، کمک مالی دولت کویت از طریق سازمان ملل متحد فراهم می‌شد، که تحت قوانین بین المللی باید با دولت مركزی كشور هدف ، کمک‌های امدادی توسط دولت بشار اسد در بین نیازمندان توزیع گردد. اما كمك‌های مالی كویت در برابر بزرگی بحران انسانی پناهندگان سوری دردی از مردم آواره سوری درمان نخواهد كرد.
سوالی كه به اذهان عمومی خطور می‌كند این است كه چرا كمك‌های مالی نباید در اختیار موسسات خیریه خصوصی قرار گیرند و مفتی ‌های سنی مردم را ترغیب به كمك آن هم از كانال‌های مدنظر آنها سفارش می‌كنند!؟

از زمان آغاز ناآرامی های مدنی و متعاقبا حضور نیروهای پروكسی غرب و اعراب در سوریه به سال 2011، كمك كنندگان مالی خصوصی كشور كویت جزء سخاوتمندانه ترین اعطا كنندگان مالی قرار داشتند، و صدها میلیون دلار به مخالفان مسلح بشار اسد كمك مالی كرده‌اند.اکثر کویتی ها مانند بسیاری از شورشیان ، سنی مذهب هستند از طرفی دولت سوریه و ارتش آن عمدتا علوی می‌باشند، یک گروه کوچک شیعه كه حكومت سوریه را در اختیار دارند. با فضای باز سیاسی كویت و قوانین ناكارآمد در حوزه تامین مالی تروریسم، کویت به عنوان یک مرکز مهم برای حضور و فعالیت کمک کنندگان خصوصی در سراسر خلیج فارس تبدیل شده است. 

در حال حاضر، 2.4 میلیون پناهنده سوری در كشورهای همسایه وجود دارند، كه با احتساب 6.5 میلیون سوری دیگر كه از خانه و كاشانه خود آواره شده اند، بحران انسانی سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتش سوریه در ماه‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته است و مبارزان جریان اصلی اپوزیسیون و وابسته به القاعده موسوم به دولت اسلامی عراق و الشام (ISIS)، که به بی رحمی شهرت دارند، با یكدیگر نیز درگیر شده‌اند. اوایل این ماه، گروه دولت اسلامی عراق و الشام با دیگر گروه‌های شورشی از جمله النصره و گروه‌های وابسته به القاعده درگیری‌های درونی داشته است. (تصاحب كمك های مالی) هم زمان با شعله ور شدن تنش‌های فرقه‌ای و افراطی، تأمین کنندگان مالی خصوصی نیز عكس العمل جالبی داشته‌اند. روند تخصیص کمک‌های مالی نه تنها در ادامه متوقف نشد بلكه شاهد تسریع كمك‌های مالی نیز بوده ایم. در این بین برخی تامین كنندگان مالی با دیدگاه میانه‌رو، كه در مورد تاکتیک‌های خشونت آمیز گروه‌های جهادی تردید داشته‌اند، در دوراهی قرار گرفته‌اند. به گفته آنان، جنگ سوریه مشتریان (شورشیان) بی شماری را اكنون به خود می‌بیند كه هر كدام تنها به طرف حامی مالی خود گرایش و احساس مسئولیت دارند! 

میزان کمک‌های مالی خصوصی از سوی حكومت‌های پادشاهی حوزه خلیج فارس به شورشیان در سال 2012 به اوج خود رسیده بود، كه همین امر حركت صلح آمیز اولیه را به یك درگیری مدنی مسلحانه در سوریه تبدیل كرد. این امر اتفاقی نبود: در کویت، گروه ها و افراد با كمك‌های مالی و برای ایجاد تیپ‌های جدید، و با ایدئولوژی خاص- وارد عمل شدند. اهل سنت کویت نیز کیف پول‌های خود را برای اجرای این سناریو باز کردند. ثروتمندان اهل سنت با انتقال سرمایه نقدی خود و قشر متوسط نیز با فروش اموال خود مانند ماشین و جواهرات برای عمل به فتوای مفتی‌های خود برای مشاركت در این حركت به اصطلاح جهادی وارد عمل شدند. 


اكنون جنگجویان شورشی، در جنگ داخلی و رقابت بر سر گرفتن منابع مالی با یكیدیگر درگیر شده‌اند.

در اوایل سال 2013، كمك كنندگان مالی حوزه خلیج فارس بویژه كویت دستوركار جالبی داشته‌اند، بطوریكه هم برای مخالفان سوریه و هم برای کمک‌های انسان دوستانه اقدام می‌كردند! 

هر چند گروه‌های حامی مالی در سناریوی سوریه دم از حمایت از گروه‌های میانه رو جهادگر در سوریه میزنند اما واقعیت این است كه درگیری‌های سوریه چه در داخل کشور و یا خارج از کشور رفتار اعتدال گرایانه‌ای نداشته و نخواهند داشت. حتی بسیاری از روحانیون کویت به مبارزان سوریه در مورد رفتار و نحوه عملكرد آنها در رسانه‌های اجتماعی مشاوره می‌دهند. 

تابستان گذشته، شفیع العجمی روحانی سلفی -صاحب رسانه در كویت- نیز به خیل كثیر حامیان مالی شورشیان پیوست. در این سناریو گروه‌های تروریستی مانند دولت اسلامی عراق و الشام و جبهه النصره با منابع مالی اعراب سنی به قتل عام شهروندان علوی سوری مبادرت داشته است. هر چند برخی از روحانیون مورد سرزنش دولت آنهم به ظاهر قرار گرفته‌اند اما العجمی با ارتباط عمیقی كه با همکاران ثروتمند خود در سراسر خلیج فارس دارد، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد!

با گذشت زمان و آشكار شدن اهداف تروریست‌ها و حامیان مالی و نظامی آنها و متعاقبا تلفات انسانی بالا در سوریه -كه در ابتدا برقراری دموكراسی برای مردم اعلام شده بود- مسیر پوچ و پوشالی سناریوی بحران سوریه كاملا آشكار شده است. در حال حاضر همگان بخوبی می‌دانند كه این سناریو صرفا جهت براندازی حكومت شیعه و ضربه زدن به محور مقاومت و ادامه برنامه‌های زیاده خواهی اسرائیل و وهابیت بوده است.


اكنون مردم كشورهای درگیر سناریوی سوریه دیگر حاضر به كمك مالی نیستند چرا كه به گفته آنان دادن پول برای كشتن انسان ها- آنچه در سوریه رخ داد- از نظر آنها هدف والا و جهادی تعریف نمی‌گردد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار