آخوندی گفت: به دلیل تخصیص‌های نامتقارن به مسکن مهر، اكثر بانک‌ها گرفتارند كه امیدواریم امسال و سال‌های آینده امکان تامین مالی بیشتری به این حوزه‌ها صورت بگیرد و این قبیل طرح‌ها از رکود خارج شوند.

عباس آخوندی وزير راه وشهرسازي در گفتگو اختصاصي با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه ثامن یک طرح ملی و متکی به بخش خصوصی است که باید بانک‌ها تامین مالی آنرا انجام دهند، افزود: البته بانک‌ها در اکثر حوزه‌ها به دلیل همان تخصیص‌هایی که ده‌ها بار بحث آنها مطرح شده است، زمینگیر شده‌اند.

وي در ادامه توضيح داد:‌ به دلیل تخصیص‌های نامتقارن به مسکن مهر، اكثر بانک‌ها  گرفتارند كه امیدواریم امسال و سال‌های آینده امکان تامین مالی بیشتری به این حوزه‌ها صورت بگیرد و این قبیل طرح‌ها از رکود خارج شوند.

آخوندي با بيان اينکه بانک مرکزی از محل بازگشت اقساط و در واقع منابع بین بانکی پیش‌بینی کرده است،افزود:  قرار نیست پول به اصلاح داغ چاپ شود و در اختیار بانک مسکن قرار گیرد.

***گرد وغبار وتغييرات فصلي مهم ترين تاخيرات پروازها  

وزير راه وشهرسازي با اشاره به اينکه مهم‌ترین مسئله حمل‌ونقل هوایی ایران تاخیرات پروازی  است که به دو دلیل روی می‌دهد افزود: یکی از دلایل فصلی و وجود غبار است که دید در فرودگاه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. 

وي در ادامه افزود: دستگاه‌های ILS که در فرودگاه‌ها داریم خلبان به 1200متر دید غیر مسلح برای فرود نیاز دارد و وقتی فرودگاه غبارآلود می‌شود دید کم خلبان اجازه نشست و برخاست را نمی‌دهد. 

آخوندي با اشاره به اينکه دلیل دیگر تاخيرات پرواز هاتحریم‌ها است،افزود: مدت طولاني است که نیازمند نوسازی ناوگان هوایی در جهت ورود ناوگان جدید و تعمیر هواپیماها هستیم.

وزير راه وشهرسازي درادامه گفت: با وجود بحث‌های انسان‌دوستانه در سال‌های گذشته کمتر به این مسئله توجه شده و قطعات هواپیما به صورت رسمی در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار نگرفته است. 

وي در ادامه تصريح کرد: با توجه به توافقات ژنو از 30 دي ماه امکان دسترسی به قطعات فراهم شود که قاعدتا باید بتوانیم تعمیر و نگهداری که در گرفتاری داشتیم را انجام دهیم. 

آخوندي در ادامه افزود: امیداست  بخش زیادی از 40 درصد ناوگان زمینگیر شده را فعال کرده و به ناوگان هوایی برگردانیم قبل از این‌که هواپیماهای جدید را خریداری کنیم.

وزير راه وشهرسازي با اشاره به اينکه به دنبال تجهیز فرودگاه‌ها هم هستیم که ارتباط مستقیمی با نوع هواپیما دارد و نمی‌توانیم برنامه‌ها را با هواپیماهای کهنه انجام دهیم ، افزود: در هر صورت نوسازی ناوگان هوایی و تجهیز فرودگاه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد.

***آزاد راه تهران _شمال با قرارداد قبلي فعال است

آخوندی در ادامه توضيح داد: پروژه آزاد راه تهران _شمال دو بحث دارد، که در حال حاضر با قرارداد قبلی پروژه را فعال کرده‌ایم. 

وي در ادامه تصريح کرد: آزادراه تهران-شمال پیمانکار، سرمایه‌گذار و فاینانس دارد یک بحث این است که برای قطعات 2 و 3 باید تصمیم‌گیری جدید اتخاذ شود، این تصمیم‌گیری در اختیار دولت است و بنده گزارشم را در این خصوص به دولت ارائه کرده‌ام و منتظرم دولت در این‌باره تصمیم‌گیری کند.

وزير راه وشهرسازي با بيان اينکه  بر اساس قراردادهای موجود سرمایه‌گذار اولیه  در پروژه خاتم الانبيا هنوز خلع ید نشده است و همچنان کل قطعات را در اختیار  دارد افزود:  تا زماني که تکلیف قرارداد روشن نشده، این‌که دولت بیاید مصوبه بدهد و بگوید با یک پیمانکار دیگر-کار ادامه یابد- امکان‌پذیر نيست.

وي با بيان اينکه نمی‌توان درباره یک قطعه با دو نفر قرارداد بست افزود: همين موضوع  یکی از بحث‌هایی بود که در گذشته در این زمینه مطرح شده  و رئیس مجلس هم به آن ایراد گرفته بود. 

آخوندي در ادامه اظهار داشت:‌در واقع قرارداد قبلی باید تعیین تکلیف شود و پس از آن قرارداد جدید امضا شود، به همین منظور گزارشي را که درباره آزادراه تهران-شمال رابه هیات وزیران تقدیم کرده‌ام و منتظرم در دستور کار قرار گیرد.

***سه کانديدا سازمان نظام مهندسي به رئيس جمهور معرفي شدند

وزير راه وشهرسازي درخصوص تعيين  تکلیف رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی گفت:  برای ریاست این شورا سه نفر به‌عنوان کاندیدا انتخاب شدند و این افراد را خدمت رئیس‌جمهوری معرفی کردم. 

وي با اشاره به اينکه  طبق قانون آقای روحانی باید یکی از این سه نفر را انتخاب کند افزود: قبل از سفر خوزستان از وی در این‌باره خواهش و گزارش را ارائه کردم رئیس‌جمهور که تازه از سفر برگشته و این موضوع را پیگیری می‌کنم تا آقای روحانی تصمیم درباره رئیس شواری مرکزی را به زودی اتخاذ کند.

آخوندي در ادامه خاطر نشان کرد: متوجه هستم که انتخاب رئیس با تاخیر مواجه شده است. این موضوع در اختیار رئیس‌جمهوری است و وی در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کند.

***خارج شدن صندوق هاي پس انداز مسکن از انحصار بانک مسکن

وزير راه  وشهرسازي با بيان اينکه دو بحث درخصوص صندوق پس انداز مسکن مطرح است؛افزود: یکی این‌که صندوق زمین و ساختمان داریم که مربوط به بازار سرمایه است.

وي در ادامه تصريح کرد: در واقع سرمایه‌گذاران و سازندگان می‌توانند برای تامین مالی مستقیم از بازار سرمایه، صندوق زمین و ساختمان ایجاد کنند که تا کنون نمونه این صندوق‌ها را در ایران نداشته‌ایم.

وزير راه وشهرسازي در ادامه توضيح داد: بحث‌های در این رابطه از سوی سازمان بورس مطرح شده که کاملا با وزارت راه و شهرسازی هم در تماس هستند؛ همچنین بحث‌هایی در رابطه با صندوق‌های پس‌انداز مسکن مطرح است که در انحصار بانک مسکن بوده است.

آخوندي با اشاره به اينکه در این صندوق‌ها مردم پس‌انداز کرده و تسهیلات دریافت می‌کنند،افزود: پیشنهاد من به بانک مرکزی این بوده که صندوق‌های پس‌انداز مسکن از انحصار بانک مسکن خارج شود و همه بانک‌ها بتوانند این کار را انجام دهند.

***ايجاد نظام مالياتي براي مستاجران

وزير راه وشهرسازي با اشاره به اينکه بحث عددي  برای مستاجران ايجاد مي کنم افزود:  اگر بتوانیم مالیات برای دوره‌های طولانی‌تر نسبت به دوره‌های کوتاه کمتر کنیم یعنی اگر مالکی خانه‌اش را سه سال به مستاجر اجاره بدهد مالیات کمتری نسبت به کسی که یکساله یا دو ساله اجاره می‌دهد، بپردازد و اگر طول مدت اجاره بیشتر شود به نفع مستاجر شود.

وي با اشاره به اينکه برای  برنامه مستاجران باید یک نظام مالیاتی تهیه شود افزود:  مسکن يک بخش فرابخشی است  به طوري که یک بخش را به بانک مرکزی، یک بخش وزارت دارایی و وزارت صنعت پیشنهاد کنم. متن هایی را در این‌باره تهیه کرده‌ام که باید آنرا به وزارت دارایی ارائه کنم و آنها باید به آنرا تایید کنند.

***راه اندازي بازار ثانويه براي مستاجران

وي در خصوص بازار ثانويه گفت:‌ وقتی این صندوق‌ها به مردم تسهیلات می‌دهند، قاعدتا مردم اقساط را به این بانک ها برمی‌گردانند بتوانیم بازار ثانویه روی اقساط داشته باشیم تا بانک‌ها بتوانند قبل از سررسید اقساط کسی اقساط را بدهد و مالک اقساط شود. 

وزير راه وشهرسازي در ادامه اظهار داشت: در هر صورت بخش اول را داریم تعقیب می‌کنیم و فرآیند تصویب در شواری پول و اعتبار و بانک مرکزی در حال بررسی است و آخر کار ما پیشنهاد دهنده هستیم و شورای پول و اعتبار باید آنرا تصویب کند.

آخوندي در ادامه خاطر نشان کرد: تمام بانک‌های بتوانند صندوق‌های پس‌انداز راه‌اندازی کنند که با این کار رقابتی بین بانک‌ها ایجاد می‌شود و در واقع مردم از این رقابت بهره‌مند شوند.

***صندوق هاي پس انداز مسکن بايد از انحصار خارج شود

آخوندی در ادامه تاکيد کرد: در صورت ايجاد اين صندوق‌ها رقابت ايجاد مي شود و در اين زمان یکی از بانک‌ها سقف بیشتر و یکی از بانک‌ها سقف کمتری را می‌دهد.

وزير راه وشهرسازي در ادامه افزود: 10 صندوق پس‌اندازمسکن بايد وجود داشته باشد تا مشتري به صندوقی مراجعه می‌کند که خدمت بیشتری می‌دهدبه طور مثال  سقف بیشتری با سود کمتری تسهیلات می‌دهد که بازپرداخت آن هم طولانی‌تر است. 

وي ياد آور شد: وقتی انحصار باشد مشتری محکوم انحصارگر است و به دنبال این هستم تا این انحصار جمع کنم اگر بتوانم و زورم برسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۵۳ ۳۰ دی ۱۳۹۲
لطفا آقای وزیر مسکن مهر هارو تکمیل و به مردم واگذار کنید مردم که تموم قسط هاشون رو دادن خوب معطل چی هستی
آخرین اخبار