شبکه خبری الجزیره انگلیسی اعلام کرد : حسن روحانی رئیس جمهوری ایران احتمالا یکی از میهمانان خبرساز امسال نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به گزارش این شبکه ، جان هال ، خبرنگار الجزیره انگلیسی در گزارشی از داووس درباره برنامه این هفته این نشست گفت که از این نشست اغلب به عنوان «یک رویداد عظیم شبکه سازی» توصیف می شود. چه این رویداد را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید ، بسیاری از بانفوذترین شخصیت های جهان بار دیگر در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس در منطقه آلپ سوئیس گردهم می آیند. از جمله شخصیت هایی شرکت کننده در این نشست که احتمالا خبرساز خواهند شد می توان به حسن روحانی رئیس جمهور ایران اشاره کرد. هرچند از کشور وی ابتدا برای شرکت در مذاکرات کنفرانس ژنو 2 برای پایان دادن به جنگ سوریه دعوت شد  و بعد این دعوت پس گرفته شد، اما دعوت از روحانی برای شرکت در نشست داووس قطعی است. 

نریمان بهروش ، اقتصاددان برجسته آی اچ اس ، گفت :من فکر می کنم چیزی که روحانی در این مجمع جستجو می کند اعتبار است. او اصولا برای این به داووس می آید که چهره دوستانه ایران را ارائه کند و مخاطبانش را متقاعد کند که او کسی است که آنها می توانند با او معامله و تجارت و گفتگو بکنند. آنها کسی را در برابر خود خواهند دید که زیاد لفاظی نمی کند بلکه می توان با او با منطق حرف زد.

درد و رنج مردم سوریه و تعامل روز افزون غرب با ایران نیز جزو مسائلی خواهد بود که ذهن دیگر شرکت کنندگان از منطقه خاورمیانه را در نشست داووس به خود مشغول خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در داووس ، حتی اگر شانه اش به شانه رئیس جمهور ایران نخورد ، دست کم در همان مرکز همایشی حضور خواهد داشت که روحانی در آن حضور دارد .

اسرائیل و ایران دشمنان قسم خورده هم هستند. جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است در این نشست سخنرانی کند. او اندکی قبل از آن در کنفرانس صلح سوریه در مونترو سوئیس موسوم به کنفرانس ژنو2 خواهد بود. 

هر چند سیاست و بحران ها مثل بسیاری از موارد گذشته نشست مجمع جهانی اقتصاد را تحت الشعاع قرار می دهند ، موضوع اصلی نشست امسال داووس تغییر دادن شکل جهان خواهد بود و شرکت کنندگان به بررسی ریشه های احتمالی کشمکش ها و بی ثباتی های آینده مانند تغییرات اقلیمی و نابرابری درآمدها و تعداد کثیر و روز افزون جوانان بیکار در سرتاسر جهان خواهند پرداخت. 

جنیفر بلنک ، اقتصاددان برجسته مجمع جهانی اقتصاد گفت :اگر بخواهیم از دید رهبران جهان به مسئله بیکاری جوانان نگاه کنیم و از خود بپرسیم چرا این مسئله اینقدر مهم است ، در واقع به این فکر می کنیم که نوجوانان و جوانان امروز همان رهبران فردا هستند. اگر ما این نسل را از دست بدهیم رهبران آینده ما چه کسانی خواهند بود؟

اما در حالی که برخی از شکاف میان جهان ثروتمند و جهان فقیر حرف می زنند ، یکی از آمارها از قبل بر فضای کوهستانی سوئیس بسیار سنگینی می‌کند. 

موسسه خیریه اکسفام اعلام کرده است ثروت 85 نفر از ثروتمندترین افراد جهان اکنون با کل دارایی 3.5 میلیارد نفر از فقیرترین مردم جهان برابری می کند. بسیاری از این افراد ثروتمند در داووس هستند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار