عضو هیات عمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طی سالهای اخیر متاسفانه شاهد کاهش کیفیت آموزش ها بوده ایم گفت : دلیل اصلی آن کاهش علاقه رزیدنت ها به این عرصه است .

دکتر مجتبی محمدی اردهال جراح و متخصص گوش گلو بینی در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جراح باید مهارت خود را تضمین نموده و قبل از اینکه روی فرد انجام دهد در کلاس های آموزش و روی جسد کار نماید گفت : جراح باید با آناتومی سینوس ، چشم و مغز آشنا باشد تا در صورت بروز مشکل از آسیب جلوگیری نماید .

وی با اشاره به اینکه علاوه بر مهارت ، جراح باید بررسی کامل از بیمار داشته باشد که سی تی اسکن و  MRI در این عرصه مناسب است تا مشخص شود بیمار باید در چه حدی تحت جراحی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: عوارض 10 ساله دوم استفاده از آندوسکوپ به مراتب کمتر از 10 ساله اول استفاده از آندوسکوپ بوده است که ارتقای مهارت پزشکان و آشنایی با مشکلات بیماران از جمله دلایل کاهش عوارض می باشد .

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر متاسفانه شاهد کاهش کیفیت آموزش ها بوده ایم که دلیل اصلی آن کاهش علائق رزیدنتها به این عرصه است ادامه داد : در صورت ادامه این روند باید منتظر عوارض در این عرصه باشیم .

دکتر محمدی یادآور شد : هر چند اساتید این عرصه به صورت مداوم در عرصه آموزش تلاش کرده و کلاهاس و دوره های مختلفی ارائه می نمایند ولی کاهش علائق رزیدنتها و در ادامه کاهش کیفیت آموزشی ، آسیبهای بسیاری برای بیماران و مردم درپی خواهد داشت .

وی با تاکید به اینکه خوشبختانه در مرکز ما، رزیدنتها موظف شده اند که قبل از ورود به کار حتما روی جسد کار کرده و سپس  اجازه ورود به عرصه کار را کسب نمایند گفت : ولی در مراکز دیگر بدون کوچکترین آموزشی روی جسد ، مستقیم روی بیماران کار میکنند که افزایش میزان شکایت از پزشکان این عرصه را در پی دارد .

این متخصص گوش گلو بینی تصریح کرد : استفاده از آندوسکوپ اگر چه عمل جراحی را برای بیمار بدون علائم اسکار روی صورت انجام می دهند ولی میتواند از داخل بینی به چشم ، مغز ، اعصاب بینایی یا جمجمه آسیب بزند که شناخت نقاط حساس می تواند احتمال این عوارض را به حداقل برساند.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه شایع ترین عارضه این عرصه ، خارج شدن میع مغزی نخاعی از بینی است که می تواند منجر به مننژیت و مرگ شود اظهار کرد : آسیب به چشم از دیگر عوارض احتمالی این عرصه است که می تواند منجر به کوری بیمار شود که در مواردی دو طرفه خواهد بود .

وی در پایان خاطر نشان کرد : آسیب به عروق از دیگر مواردی است که دراین عرصه احتمال بروز دارند و میتواند منجر به مرگ شود که با آموزش مناسب می توان از این عوارض پیشگیری نمود .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار