به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علیپور مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران در نشست خبری امروز با خبرنگاران گفت: در قالب مسئولیت اجتماعی صنایع شیر ایران و نیز در راستای افزایش مصرف سرانه شیر در کشور از ابتدای هفته جاری در پی توافق میان صنایع شیر ایران و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، سالمندان تحت پوشش بهزیستی روزانه یک وعده رایگان شیر ریافت میکنند.
وی افزود: صنایع شیر ایران برای افزایش مصرف سرانه شیر در کشور برنامههای متنوعی از جمله تأمین بخشی از شیر مورد نیاز مدارس کشور را در دست انجام دارد.
مدیر عامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران، با اشاره به اینکه در سال 92 صادرات، خط مقدم حماسه اقتصادی است اظهار داشت: در سال 91 ارزش صادرات فرآوردههای لبنی ایران 636 میلیون دلار معادل 40 درصد کل صادرات صنایع غذایی کشور بوده است.
وی افزود: این درحالی است که طی 15 سال اول انقلاب اسلامی (سال 58 تا 72)، کشور یک میلیون تن پنیر سفید، 547 هزار تن کره، 350 هزار تن شیر خشک و حدود 10هزار تن خامه به ارزش 4.5 میلیارد دلار واردات داشته است.
وی با تأکید بر ضرورت قطع وابستگی کشور به واردات، افزایش تولید شیر خام و سرمایهگذاری در جهت گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری اظهار داشت: در سال 75 نخستین گام مهم خودکفایی کشور در صنایع شیر ایران با راهاندازی پنج خط تولید پنیرUF برداشته و در سال 79، جشن خودکفایی پنیر برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه هماکنون صنایع شیر ایران بزرگترین مجموعه صنایع غذایی کشور ونیز بزرگترین مجموعه صنعت شیر خاورمیانه است گفت: تعداد شاغلین در صنایع شیر ایران در کل کشور 5 هزار نفر و تعداد دامداریهای صنعتی و غیرصنعتی طرف قرارداد با این صنایع بیش از 3هزار واحد میباشد.
وی ادامه داد: ارزش صادرات فرآوردههای لبنی نسبت به کل صادرات کشاورزی 15 درصد یعنی معادل 636 میلیون دلار است.
وی همچنین اتخاذ سیاستهای جدید دولت در سال جاری را موجب دو برابر شدن صادرات شیر و فرآوردههای لبنی اعلام کرد و گفت: در نه ماهه سال جاری ارزش صادرات محصولات لبنی کشور بالغ بر 447 میلیون و 376 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو برابر شده است.
وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته صادرات صنایع شیر ایران بیش از 200 میلیون دلار بوده اظهار داشت:
کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، امارات متحده عربی، کویت، عربستان، مالزی، تایلند، انگلستان، کانادا، اتریش، لبنان، سوریه، قطر و گرجستان کشورهای هدف صادراتی ایران در بخش شیر و محصولات لبنی میباشند.
علیپور با اعلام اینکه بیش از 210 محصول در سبد صادراتی صنایع شیر ایران قرار دارد گفت: از جمله مشکلات صادرات شیر و فرآوردههای لبنی ارائه قیمتهای غیرواقعی اظهارنامهای محصولات لبنی در گمرک ایران است که بایستی با بهروز رسانی قیمتهای مرجع گمرک این مشکل را برطرف کرد.
گفتنی است، در حال حاضر نرخهای اظهارنامهای محصولات گمرکی ایران 10 تا 30 درصد بالاتر از نرخ واقعی میباشد.
وی همچنین به قوانین بازرسی کالاهای صادراتی ایران به برخی کشورها اشاره کرد و گفت: پیگیری حذف قوانین بازرسی کالاهای ایرانی که محدودیت شدید�D9�ی در بازارهای هدف صادرا�%Aنی از تمامی مرزهای بعضی کشورها ایجاد شده نیازمند تلاش مقامات بلندپایه کشورمان برای پذیرش استاندارد ایران است.
علیپور همچنین کانالیزه کردن صادرات برندهای کیفی ایرانی به خصوص در زمینه شیر و محصولات �ه تأمین نهادههای دامی، حمایتهای تسهیلاحصولات لبنی اعلام کرد و گفت: متاسفانه هماکنون از برندهای مطرح صادراتی شیر و فرآوردههای لبنی در بازارهای هدف صادراتی هیچگونه حمایت نمیشود.
وی همچنین خواستار تشکیل کنسرسیوم صادرات لبنیات ایران و نیز تخصیص یارانه صادراتی به فرآوردههای شیری شد و گفت: صنایع شیر ایران در راستای حمایت از دامداریهای صنعتی اقدام به تأمین نهادههای دامی، حمایتهای تسهیلاتی از سرمایه در گردش تولیدکنندگان نموده است.
انتهای پیام/