معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در جلسه با معاونت صدا قرار بر این شد تا با بیش از 5 شبکه صدا همکاری مستقیم داشته باشیم و آنها یک برنامه در طول روز را به برنامه های حوزه جوانان بخصوص ازدواج اختصاص دهند .

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مسئله ازدواج و تحکیم خانواده در کشورمان را بحرانی خواند و گفت: جمعیت زیادی از جوانان کشور در سن ازدواج هستند ولی به دلایل مختلفی آمادگی و انگیزه برای تشکیل خانواده را ندارند.

وی مهمترین دلایل ازدواج نکردن جوانان را در مرحله اول مسائل معیشتی عنوان کرد و افزود: علاوه بر مسائل معیشتی، مسائل فرهنگی وجود دارد و به دلیل آمار های نگران کننده، ترس از ازدواج در ذهن جوانان وجود دارد.

گلزاری تربیت جوانان را نیز موثر دانست و اظهار داشت: بخشی از جوانان برکات و فایده های ازدواج در نظام اسلامی را نمی دانند و با تغییراتی که در سبک زندگی آنها اتفاق افتاده و با فرورفتن در فضای مجازی و رابطه های قبل از ازدواج، در مجموع انگیزه های ازدواج و مسئولیت پذیری کم شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تجردهای ناخواسته به عنوان نکته بعدی اشاره کرد و گفت: صدها هزار جوان بخصوص دختران تحصیلکرده که علاقه مند به ازدواج هستند و دغدغه اداره زندگی و معیشتی را طبق سنتهای جامعه ندارند، موقعیت و فرصتی برای ازدواجشان پیش نمی آید که تجرد ناخواسته اتفاق می افتد.

وی در ادامه روش پیدا کردن همسر مناسب را از دیگر دغدغه ها خواند و گفت: مشکل بعدی روشی برای پیداکردن همسر مناسب است که باید مطابق با تغییرات پیش آمده تدبیری برای این مسئله اندیشیده شود. ازدواج سنتی که پدر و مادرها برای ازدواج فرزندانشان اقدام می کنند به تنهایی جوابگو نیست و به دلیل گسترش شهرنشینی و تبدیل شدن خانواده های گسترده به خانواده هسته ای و آشنا نبودن خانواده ها با افراد مناسب، شناخت دقیق وجود ندارد.

وی افزود: از طرف دیگر روشهایی که در غرب وجود دارد و جوانان بدون راهنمایی همسر انتخاب می کنند مانند ازدواج اینترنتی یا از طریق شبکه های مجازی یا آشنایی های گذرا که بسیار پرآسیب هستند و غرب هم عملا در این موضوع به جایی نرسیده و در فرهنگ اسلامی شرقی ما نیز استقبال نمی شود، آفات بسیاری دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با ارائه 4 راهکار گفت: دختران و پسران جوان و در موقعیت ازدواج می توانند در محیط هایی که مدت نسبتاً طولانی با هم همکار هستند و یا تحصیل می کنند از جمله دانشگاه ها و ادارات و با آموزشهایی که می بینند در کنار مشاوره حضوری که به کمکشان می آید، همراه با رضایت و حمایت خانواده ها با شناخت بهتر از یکدیگر انتخاب درستی انجام دهند.

گلزاری گفت: مسئله بعدی در امر ازدواج مشاوره های همسرگزینی است. در بحث همسرگزینی جوانان اطمینان به انتخاب درست ندارند و خانواده ها نیز به تنهایی نمی توانند با پیچیدگی های شناختی و سلایق جوانان انتخاب درست را انجام دهند. که در این مرحله سیستم مشاوره آموزش دیده حضوری باید وجود داشته باشد تا مسئله همسرگزینی را بهبود بخشد.

گلزاری در ادامه به آموزش همسران جوان به عنوان یک امر مهم اشاره کرد و گفت: در حال حاضرحدود 20 درصد ازدواج ها در کل کشور و حدود 35 تا 37 درصد در شهرهایی مثل تهران و استان البرز و خراسان رضوی در کمتر از 5 سال به طلاق می انجامد.

وی افزود:50 درصد طلاقها معمولا در سالهای اول و دوم زندگی اتفاق می افتد. بنابراین مشخص است که در این ازدواج ها انتخاب های درستی صورت نگرفته و یا طرز زندگی با هم را نمی دانند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آموزش همسران جوان را به واکسیناسیون تشبیه کرد و گفت: در اینجا هم دولت باید مداخله آموزشی کند و همسران جوان با آموزشهای منظم، علمی، کاربردی و اسلامی در 5 سال اول زندگی تحت پوشش قرار گیرند.

وی سالهای ابتدایی ازدواج را حیاتی خواند و افزود: اگر می خواهیم فردی بعد از سالها سالم باشد، باید تولد سالم و به هنجاری داشته باشد و از آن مراقبت شود مانند امر تولد که بخصوص در دوران کودکی سیستم واکیسناسیون وجود دارد و حتی یادآوری در واکسیناسیون را نیز داریم.

گلزاری به بررسی عوامل آسیب رسان زندگی جوانان در سالهای اولیه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال بررسی شده که نزدیک یک سوم افراد متاهل در مسائل جنسی و زناشویی مشکل دارند یا در ارتباط با خانواده هایشان مشکل دارند و یا در مدیریت اختلافات مشکل دارند و هیچ آموزش علمی، همراه با فرهنگ دینی به آنها ارائه نمی شود. بنابراین این آموزشها که از آنها با عنوان واکسن یاد می شود باید به صورت منظم و در بسته های منظم علمی صورت گیرد.

وی گفت: بعد از آموزش همسران جوان، مشاوره های در دوران زندگی حائز اهمیت است. یعنی آموزشها در جلسات متعدد برنامه ریزی می شود و تا 5 سال اول زندگی باید ادامه داشته باشد.

گلزاری ادامه داد: گروهی از همسران هستند که مسئله آنها با آموزش حل نمی شود و اختلافاتشان عمیق تر و طولانی تر است و با مشاوره برای سازگاری و ایجاد تفاهم قابل حل است.

گلزاری از مرحله آخر به عنوان مدیریت بعد از طلاق نام برد و گفت: اگر کارها با تمام دقت هم انجام شود بخشی از ازدواج ها به طلاق می انجامد و در این زمینه آمار خوبی وجود ندارد به طوریکه در کل کشور میانگین 20 درصد را داریم اما امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده این آمار را کاهش دهیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: برای افراد جدا شده که افراد جوانی هم هستند باید برنامه داشته باشیم.

وی آسیب های متعدد فردی و اجتماعی، ناامنی های نسبت به آینده، ناامنی های اجتماعی، بدبینی و افسردگی را از جمله پیامدهای عدم توجه به افراد مطلقه بخصوص دختران جوان دانست.

آغاز برنامه آموزش مربیان حوزه های ازدواج سراسر کشور

گلزاری با اشاره به برنامه های منظم در بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: عده ای از این افراد با مشاوره به زندگی قبل بازمی گردند و با کمک به بخشی دیگر می توان فرصت ازدواج مجدد و سالمی را با فرد دیگر به آنها داد و برای بخشی دیگر که نمی خواهند ازدواج کنند باید امکان زندگی سالم را فراهم کرد.

وی ادامه داد: برای این آموزشها هم تجربه کافی وجود دارد و هم بسته های آموزشی که تنها باید آنها را روزآمد کنیم.

وی گفت: این برنامه ها در برخی از استانها در حال انجام است و با هماهنگی مدیران کل و ستاد ساماندهی امور جوانان استان ها از اسفندماه سالجاری برنامه آموزش مربیان حوزه های ازدواج را شروع می کنیم و امیدواریم تا پایان سال 92 کل این فرآیند را انجام دهیم.

گزینش، حمایت و نظارت بر عملکرد مراکز مشاوره ازدواج بر عهده وزارت ورزش وجوانان

گلزاری با اشاره به اینکه مشاوره امری تخصصی است گفت: در گذشته اختلافاتی بین وزارت ورزش و جوانان وسازمان نظام روانشناسی وجود داشت که با جلساتی که با آنها برگزار شد، مسائل را حل کرده و در حال انعقاد تفاهم نامه ای با این سازمان هستیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: قرار است که از این به بعد مجوز و پروانه های تخصصی مراکز مشاوره ازدواج از سوی این سازمان به افراد داده شود اما گزینش، حمایت و نظارت بر عملکرد این مراکز بر عهده وزارت ورزش و جوانان و با مشارکت سازمان نظام روانشناسی باشد.

گلزاری از آموزش و مشاوره به عنوان بخش های محتوایی و نرم افزاری ازدواج یاد کرد و گفت: حوزه آموزش را با آموزش دادن مشاوران با بسته های هماهنگ و منظم و حوزه مشاوره را با همکاری سازمان نظام روانشناسی به سرانجام می رسانیم.

تولید برنامه های رادیویی با موضوع ازدواج جوانان

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به همکاری و تعامل با صدا و سیما اشاره کرد و گفت: در جلسه با معاونت صدا قرار بر این شد تا با بیش از 5 شبکه صدا همکاری مستقیم داشته باشیم و آنها یک برنامه در طول روز را به برنامه های حوزه جوانان بخصوص ازدواج اختصاص دهند.

گلزاری در ادامه افزود: برای برنامه هایی که که از مراکز استانی صدا و سیما نیز پخش می شود همین تدارکات دیده شده است. همچنین آموزش های حضوری را نیز با پشتوانه برنامه های صدا و سیما انجام می دهیم.

همکاری با دستگاه های اجرایی مربوطه برای ساماندهی آموزشهای ازدواج و تحکیم خانواده

وی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده با خانم مولاوری؛ معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، قرار است تا آموزشهای ازدواج و تحکیم خانواده تقویت شود.

همچنین در بحث همسریابی جلساتی را با مسئولان وزارت علوم، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، معاونان وزارت آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه فرهنگیان داشته ایم تا بتوانیم در سطح دانشگاهها این آموزشها را در سال 93 داشته باشیم.

ساماندهی اشتغال جوانان از برنامه های کارگروه تخصصی شورای عالی اشتغال

وی بحث معیشتی ازدواج را شامل سه نکته اشتغال مسکن و وام ازدواج بیان کرد و گفت: در مورد اشتغال از همین هفته بنده عضو کارگروه تخصصی شورای عالی اشتغال شدم و با همکاری این شورا برنامه هایمان را به عنوان برنامه ساماندهی اشتغال جوانان پیش خواهیم برد.

گلزاری گفت: در بحث وام ازدواج غیر از دولت با سازمان اوقاف جلساتی داشتیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت وقف هم استفاده کنیم و کارگروهی تشکیل شده که بزودی فعال می شود. در بخش وام ازدواج نیز از آنجا که منابع و اولویت های صندوق قرض الحسنه مشخص نبود، در جلسه با آقای سیف رئیس محترم بانک مرکزی و آقای کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی به 3 پیشنهادات مشترک برای ارائه به دولت رسیدیم.

وی همچنین در بخش مسکن هم به طرح دولت اشاره کرد و گفت: امیدوارم در هفته جاری بتوانیم با آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی جلسه مشترکی در این خصوص داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: بخش عمده این مسائل انجام شده ولی بعضی از راهکارها باید در شورای عالی جوانان به تصویب برسد.

قول مساعد برای تشکیل شورای عالی جوانان

گلزاری گفت: وزیر محترم ورزش وجوانان شخصاً پیگیر تشکیل شورای عالی جوانان هستند و بنده هم در جلسه با آقای جهانگیری از ایشان خواهش کردم و ایشان قول مساعد دادند که این مسئله را در اولویت قرار دهند و زمانبندی آن را تا قبل از پایان سال قرار دهند که امیدوارم بتوانیم برنامه های کلان را در مصوبات مشاهده کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: همچنین امیدواریم ستاد ملی ساماندهی امور جوانان نیز در سال جاری تشکیل شود و بعضی از اسناد که به تصویب نرسیده، در این ستاد مصوب شود. 

انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۷ ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
جوانان از برکت ازدواج خبر دارن فقط مشکل مالی دارن که اگر شما حمایت کنید
آخرین اخبار