دریاچه نمک تنها نمونه‌ای از جاذبه‌های گردشگری استان قم است و هرفردی با ذره‌ای ذوق هنری در وجود خود می‌تواند برای تفریح ساعاتی را به این منطقه برود و از زیبایی‌های این مکان دیدنی بهره‌مند شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، همیشه وقتی سخن از طبیعت و زیبایی‌های آن به میان می‌آید ذهن آدمی به سمت و سوی مناطق سرسبز کشیده می‌شود و برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت مناطقی که حالت کوهستانی دارند و سر سبز هستند در اولویت قرار می‌گیرند.

همه این‌ها در حالی است که ما در مناطق کویری نیز می‌توانیم شاهد جاذبه‌های گردشگری باشیم که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند، فقط کافی است با اندکی مطالعه و پرس و جو از اطرافیان با این مناطق آشنا شویم.

اگر این اتفاق صورت بگیرد ما به این موضوع پی می‌بریم که گرچه طبیعت سبز، کوه‌های بلند و قلل سفیدپوش، سواحل نیلگون و ... زیبا و تماشایی است اما می‌توانیم در کویر هم مناطق شگفت‌انگیز و دیدنی را به تماشا بنشینیم.

صحراهای پوشیده از نمک، تپه‌های طلایی، شن‌های روان، کوه‌ها و تپه‌های خاکی و ... همه از چشم‌اندازهای بی‌نظیر کویری است که می‌توان در نخستین فرصت ممکن به این مکان‌ها رفت و از کویر نیز لذت برد.

استان قم از شهر‌های کویری ایران به حساب می‌آید که زائرین حضرت معصومه (س) می‌توانند در کنار سفر معنوی خود از جاذبه‌های گردشگری موجود در این استان نیز بهره ببرند.

منطقه وسیع «دشت کویر» از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مناطق اکولوژیکی ایران، از نظر تنوع گونه‌های حیوانی و گیاهی در جهان کم‌نظیر است.

بخشی از این منطقه از سال 1343 به عنوان پارک ملی اعلام شد و پارک ملی کویر با بیش از 600 هزار هکتار مساحت، در جنوب شرقی تهران واقع است که قسمتی از آن در استان قم قرار دارد.

این پارک ملی نمونه‌ای تقریباً بکر از طبیعت است که به دلیل داشتن ذخایر با ارزش گیاهی و جانوری و ویژگی‌های استثنایی، از میراث طبیعی و ملی کشور به شمار می‌آید.

تپه‌های شن‌های روان با وزش باد، همواره در حال تغییر شکل و جابه‌جایی‌ است، انبوه این شن‌های روان طلایی همراه با بوته‌های پراکنده مناظر زیبا و دلفریبی را به وجود می‌آورد.

نسیم صبحگاهی کویر، طلوع خورشید و در هنگام اوج اشعه سرخ فام نور خورشید و در عصر که با وزش نسیم ملایم دیگر گرما حس نمی‌شود و بالاخره آسمان کویر در شب که همه ستارگان با فاصله‌ای کم در آسمان شفاف گرد هم می‌آیند، همه و همه از دیدنی‌ها و مناظر طبیعی‌ای به شمار می‌روند که تنها در کویر می‌توان آنها را دید.

البته تمام زیبایی‌های کویر به اینجا ختم نمی‌شود بلکه این کویر جاذبه‌های زیادی در دل خود نهاده است که دریاچه نمک یکی از آنها است.

دریاچه نمک قم یا دریاچه نمک آران و بیدگل با نام دریاچه نمک مسیله نیز شناخته می‌شود یکی از دریاچه‌ها در منطقه کویر مرکزی ایران است.

گزیدن این نام به دلیل شوری بسیار زیاد دریاچه ‌است به گونه‌ای که در فصل تابستان قطعات نمک روی آن شناور می‌شود.

این دریاچه، با طول 80 و پهنای 30 کیلومتر، یک فرو نشست زمین‌ ساختی است که در ارتفاع حدود 795 متر از سطح دریای آزاد تشکیل شده و فاصله آن تا قم حدود 62 کیلومتر است.

دریاچه نمک در فاصله 35 کیلومتری شمال شرقی شهر آران و بیدگل واقع است، این دریاچه از غرب به کوه‌های سفیدآب و سیاه‌کوه و منطقه پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ‌جن محدود است.

وسعت این دریاچه در حدود 647 کیلومتر مربع بوده و این دریاچه شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال بوده و طول قاعده این مثلث 35 کیلومتر و ارتفاع آن 38 کیلومتر است.

زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها پدید آمده ‌است.

عمق نمک این دریاچه بین 5 تا 54 متر متغیر است که توسط لایه‌های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند.

با هر بار بارش و تبخیر آب در این دریاچه، نمک‌های موجود کرت‌بندی‌های زیبایی به شکل پلی گن تشکیل می‌دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست.

زمین‌های اطراف این دریاچه به شدت باتلاقی هستند که وسعت باتلاق‌ها در منطقه غرب دریاچه به مراتب وسیع‌تر از مناطق دیگر آن است، از جمله مناطق باتلاقی این دریاچه می‌توان به حوض قیلوقه در شرق و یا باتلاق دو کویری در منطقه جنوب شرقی دریاچه اشاره کرد.

از جمله مناطق دیدنی این دریاچه جزیره سرگردان است که در قسمت جنوبی جزیره واقع بوده و ارتفاع متوسط دریاچه نمک از سطح دریا 707 متر است و قسمت‌های شمالی دریاچه از ارتفاع کمتری برخوردار هستند.

دریاچه نمک در اکثر ماه‌های سال خشک و پوشیده از نمک است و در ماه‌های بارندگی ارتفاع آب این دریاچه در بعضی از مناطق به دو سانتی‌متر می‌رسد ولی پس از تابش خورشید به سرعت تبخیر می‌شود.

رود شور، رود کرج، جاجرود و حلبه‌رود و قره‌سو از رودهای مهمی هستند که به این دریاچه وارد می‌شوند و در سمت شمال و مغرب قرار دارند.

توضیحات علمی و شنیده‌ها درباره دریاچه نمک می‌تواند دانسته‌ها را زیاد کند تا با دست پر پای در کویر گذاشت و دریاچه‌ای را در میان آن دید.

برای کسانی که ذوق عکاسی دارند حضور در چنین مکانی می‌تواند بسیار دل‌انگیز باشد و با لنز دوربین تصاویری زیبا و شگفت‌انگیز خلق کرد.

جاذبه‌های شهر کویری قم تنها به این دریاچه ختم نمی‌شود بلکه دریاچه نمک تنها نمونه‌ای از جاذبه گردشگری این استان است که شاید کمتر به آن توجه شود که دلیل اصلی آن عدم اطلاع‌رسانی است.

قطعا هر فردی با ذره‌ای ذوق هنری در وجود خود می‌تواند برای تفریح؛ ساعاتی را به دریاچه برود و از زیبایی‌های این مکان دیدنی بهره‌مند شود.

برچسب ها: قم ، طعم ، شیرین ، دریاچه ، نمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.