مشاور "باراک اوباما" تصریح کرد اعمال تحریمهای جدید علیه ایران در شرایط کنونی اشتباه است و مذاکرات را بی‌نتیجه می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا دولت باراک اوباما  در گفتگو با این شبکه گفت: رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در نطق سالیانه اش اولویتهای مطرح در عرصه سیاستهای داخلی و خارجی را بیان کرد.  در سه سالی که از عمر دولت اوباما باقی مانده است او به اولویتهای عرصه سیاست خارجی نیز توجه دارد.  آمریکا به حضور نظامی اش در عراق پایان داد و حالا همین کار را درباره افغانستان انجام می‌دهد. البته آمریکا همزمان با انجام دادن این کارها ، درباره خطر تروریسم هوشیار است. رئیس جمهور آمریکا تاکید دارد که آمریکا همواره در موضع جنگی نیست اما به حفظ امنیت کشور توجه دارد و در نتیجه به ابزارهای ضدتروریستی توجه می کند. در کنار این رویکرد، رویکرد دیپلماسی دولت نیز ارتقاء یافته است.  مصداق این رویکرد را در مسائلی ازقبیل موضوع هسته ای  ایران و صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها می‌توان مشاهده کرد. آمریکا در تلاش است از همه ابزارهای قدرت خود برای نیل به اهدافش استفاده کند. آمریکا درمقابله با خطرها می خواهد به گونه ای پایدارتر عمل کند.

وی در ادامه افزود: هنوز هم چرخش به سمت خاور دور بخش اساسی از سیاست خارجی دولت آمریکا است. این مسئله به اقدامات آمریکا در منطقه خاورمیانه و کل دنیا مرتبط است. جنگ عراق و افغانستان منابع زیادی از آمریکا را به خودش اختصاص داد. این منابع فقط منابع مالی نبوده بلکه زمان و انرژی را نیز شامل بوده است. باراک اوباما تاکید دارد که باید از فرصتهای جدید بهره گرفت. رویکرد اوباما به خاوردور و تلاش برای امضای توافق نامه مشارکت فرااقیانوسی برای همین منظور است. باید این منطقه در قرن بیست و یکم جایگاه جدیدی در عرصه سیاست خارجی آمریکا داشته باشد. آمریکا با چرخش رویکردش از جنگ، تمرکز جدیدی بر مناطق نوظهور ازقبیل آسیا-اقیانوسیه دارد.

مجری شبکه گفت.. باراک اوباما در نطق سالیانه اش به موضوع ایران نیز اشاره کرد. وی برای نخستین بار به صورت علنی اعلام کرد اگر طرح اعمال تحریمهای جدید علیه ایران در سنا به تصویب برسد، وی این مصوبه را وتو خواهد کرد. روز گذشته سناتور مارکو روبیو نیز درمخالفت با این سخن اوباما سخن گفت و تاکید کرد باید تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شود. اوباما چگونه می تواند  از منظر سیاسی، این وضع را مدیریت کند؟

رودز پاسخ گفت: دولت اوباما به صراحت موضع خود را در این خصوص به سنا و به کل کنگره اعلام کرده است. دولت گفته است که اگر ایران توافق نامه ژنو را نقض کند یا توافق نهایی حاصل نشود، تحریمهای جدید علیه این کشور اعمال خواهد شد. درعین حال، دولت اوباما به صراحت اعلام کرده است در دوران مذاکرات ، حاضر نمی‌شود اعمال تحریمهای جدید علیه ایران را بپذیرد زیرا این کار سبب از مسیر خارج شدن مذاکرات می‌شود. شماری از سناتورهای آمریکایی نیز سخنان مثبتی دراین خصوص مطرح کرده اند که در گذشته از تحریمها حمایت می‌کردند اما حالا می‌گویند الان زمان به رای گذاشتن طرح تحریمهای جدید علیه ایران نیست بلکه باید به دیپلماسی فرصتی داده شود تا به نتیجه برسد. از اینکه می بینیم افرادی همان مطلبی را حس می کنند که رئیس جمهور آمریکا احساس می کند خوشحال هستیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار