در جلسه استماع کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که با موضوع بررسی اجرای "برنامه اقدام مشترک" در مورد توافق هسته‌ای ایران برگزار شد، رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ،‌ مدیر اطلاعات ملی آمریکا و نمایندگان آمریکایی به ارائه نظرات خود در این باره پرداختند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز ، در سخنرانی آغازین این جلسه استماع، اد رویس، رئیس کمیسیون امور خارجی، مدعی شد که همچنان به توافقنامه موقت بسیار بدبین بوده و معتقد است که دولت اوباما آمریکا را در معرض تهدید هسته‌ای ایران قرار داده است.

رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، سخنرانی آغازین جلسه استماعی را ترتیب داد که به بررسی موضوع اجرای توافقنامه موقت هسته‌ای ایران می‌پرداخت.

این جلسه استماع با تشکیل کمیسیون مشترک با حضور کمیسیون فرعی تروریسم، منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و کمیسیون فرعی امور تجاری و به ریاست کمیسیون فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار شد. 

اد رویس در آغاز این جلسه اظهار داشت: این جلسه در ادامه تلاش‌های این کمیسیون در نظارت بر دیپلماسی هسته‌ای دولت در قبال ایران، برگزار می‌شود.

وی افزود: اینجانب نگرانی‌های بسیاری در مورد برنامه اقدام مشترک دارم، به ویژه در این مورد که به ایران اجازه داده شده تا بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای خود، چون ادامه غنی‌سازی اورانیوم، نگهداری حجم قابل توجهی از ذخایری که در حال حاضر از این ماده ایجاد کرده است، انجام پژوهش‌ و توسعه ظرفیت سانتریفیوژ‌های پیشرفته و ادامه کار روی تاسیسات آب سنگین در اراک را همچنان در اختیار داشته باشد.

رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به اینکه بخش‌های برنامه هسته‌ای همزمان با ادامه مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: همچنین من بر این باورم که ایران باید به قدری تحت فشار قرار گیرد که فعالیت‌های گسترده خود برای توسعه و آزمایش یک کلاهک هسته‌ای را آشکار کند، همانطور که همه ما امروز خواهیم شنید شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد ایران تلاش بسیاری را در چند سال اخیر صرف چنین امری کرده است. این واقعیت به صراحت از نیات ایران پرده بر می‌دارد.

وی افزود: اما حتی اگر توافق جامع نیز میسر گردید، تهدید ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای تمام نخواهد شد.

اد رویس افزود: یکی از سخنرانان امروز پیش‌بینی می‌کند که حتی اگر ما ایران را وادار کنیم 80 درصد از 19000 سانتریفیوژ نصب شده خود را حذف کند، همه تأسیسات غنی سازی خود را در فوردو جمع‌آوری کند، راکتور آب سنگین اراک را از میان برداشته یا آن را با راکتور آب سبک عوض کند و با اجرای یک رژیم نظارتی چند دهه‌ای و بسیار سخت و گسترده موافقت نماید، ایران همچنان قادر است در مدت کمتر از شش ماه، به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.

وی اظهار داشت: اجازه دهید تا این نگرانی را روشن‌تر سازم: حتی اگر دولت به یک توافقنامه بلندمدت دست پیدا کند، که بسیاری بعید می‌دانند چنین هدفی محقق شود ـ به ویژه اکنون که از اعمال تحریم‌های جدید منع شده‌ایم ـ ایران همچنان توانمندی آن را دارد تا با سرعت بسیار یک سلاح هسته‌ای تولید کند. به نظر می‌رسد دولت اکنون ما را در مسیر مواجهه با یک تهدید هسته‌ای مستمر قرار داده است.

این در حالیست که "جیمز کلاپر" مدیر اطلاعات ملی آمریکا همچنین روز چهارشنبه از کنگره آمریکا خواست در حالیکه مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی با ایران در جریان است از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند و تصریح کرد که چنین اقدامی برای این مذاکرات غیرسازنده است. 

کلاپر در جلسه استماع کمیته اطلاعات تأکید کرد که توافق، گام اول بین ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) تأثیر واقعی در محدودیت پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت و این چیزی است که ما به آن تمایل داریم و بیشترین نگرانی‌ها حول محور غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد و درجات بالاتر از آن می‌باشد. 

کلاپر در گزارش خود با اشاره به پيشرفت‌های چشمگير اخير ايران در زمينه هسته‌ای مدعی شد: تهران در بسياری از زمينه‌ها از جمله غنی‌سازی اورانيوم، ساخت رآکتورهای هسته‌ای و توليد موشک‌های بالستيک پيشرفت فنی خوبی داشته است که اگر تصميم به ساخت موشک با قابليت حمل کلاهک هسته‌ای بگيرد با استفاده از اين دانش‌ها امکانش را خواهد داشت.

وی مدعی شد: این پیشرفت‌های فنی برآورد ما را تقویت کرده است که ایران توانایی علمی، فنی و صنعتی لازم برای تولید سلاح‌های هسته‌ای را دارد. نکته مهم این است که ایران باید از لحاظ سیاسی تصمیم به انجام دادن چنین کاری را بگیرد.

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که بنیامین نتانیاهو گفت توافقنامه موقت فقط شش هفته برنامه هسته‌ای ایران را به عقب برگردانده است.

در همین حال مارک دی. والاس، رئیس مؤسسه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، در اظهارات خود در جلسه استماع کمیسیون فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلسه نمایندگان آمریکا اعلان کرد که ایران نباید به هیچ وجه در سطح صنعتی فعالیت هسته‌ای داشته باشد.

وی مدعی شد : برنامه اقدام مشترک به میزان نامتناسب بار تحریم‌ها را از روی دوش ایران برمی‌دارد و با در نظر گرفتن اینکه ایران حتی یک سانتریفیوژ خود را از گردونه خارج نمی‌کند، در نتیجه ایران زیرساخت هسته‌ای خود را به عقب بازنگردانده است. با توجه به چندین هزار سانتریفیوژی که در حال حاظر فعال بوده و نصب شده‌اند، ایران حتی اگر به همه مفاد توافقنامه عمل کند، همچنان توانایی میانبرزدن داشته و می‌تواند اورانیوم تسلیحاتی لازم برای یک کلاهک هسته‌ای را ظرف مدت 2 ماه تولید کند. همزمان، معماری تحریم‌هایی که به دقت وضع شدند و یک دهه فرایند اجرای آنها به طور انجامید، به نحو قابل توجهی به عقب بازگردانده شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار