فناوری نانو در بین دانش‌آموزان رونق خاصی داشته و در گوشه و کنار کشور، برنامه‌های متنوعی در این زمینه اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، در ادامه گزارشی از فعالیت‌های ترویجی انجام شده در حوزه دانش‌آموزی در نیمه دوم سال 1392 آمده است. محوریت اغلب این برنامه‌ها با آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو بوده است . 

درس نانو به سبد درسی دانش‌آموزان بوشهری اضافه شد 
استان بوشهر برای نخستین بار مجوز اضافه کردن درس نانو به سبد درسی دانش آموزان مقطع اول متوسطه با عنوان شیمی جبرانی را دریافت کرد . 

آموزش و پرورش استان بوشهر، برنامه‌های متنوعی برای ترویج فناوری نانو در بین دانش‌آموزان استان، در نظر گرفته است که از آن میان می‌توان به ورود درس نانو به سبد درسی دانش‌آموزان استان برای اولین بار در کشور، ایجاد حدود 30 نهاد ترویجی فعال در استان، برگزاری آزمون‌های مستمر جهت ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان در المپیاد نانو، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان جهت شرکت در المپیاد نانو، آموزش دبیران شیمی استان جهت تدریس درس نانو در مدرسه و برگزاری دوره‌ها و سمینارهای فناوری نانو برای دانش‌آموزان در سطح استان اشاره کرد . 

کلاس‌های آموزش نانو در آزمایشگاه دانش‌آموزی نانوی بجنورد برگزار شد 
در پاییز سال جاری، تعداد 36 جلسه کلاس آموزش نانو و کاربرد آن در دو بخش تئوری و عملی همراه با آزمون پایان دوره در آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو واقع در پژوهش سرای بجنورد برگزار گردید . 
کلاس‌های آمادگی المپیاد نانو برای دانش‌آموزان علاقمند در قالب 21 جلسه برای بهمن و اسفند سال جاری پیش‌بینی شده است .
 
کلاس‌های آموزش نانو در آزمایشگاه دانش‌آموزی سمنان برگزار شد 
آزمایشگاه نانوی استان سمنان واقع در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهر سمنان، در مرداد و شهریور ماه، 8 جلسه (6 جلسه تئوری و 2 جلسه عملی) آموزشی فناوری نانو (تولید نانوذرات) برگزار کرد. این آزمایشگاه همچنین کارگاه‌های آموزشی یک روزه برای معلمان مقاطع راهنمایی و دبیرستان، در حال برگزاری دارد . 

کارگاه‌های آموزش نانو در آزمایشگاه دانش‌آموزی نانوی تهران برگزار شد 
کارگاه آموزشی با عنوان «زمینه اصول و عملکرد انواع میکروسکوپ های نوری و الکترونی» برای دبیران زیست فناوری منطقه 15 در آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانوی تهران برگزار شد . 
در این کارگاه که دی ماه سال جاری در پژوهش‌سرای ابن سینا با همکاری گروه زیست گروه‌های آموزشی منطقه 15 تهران برگزار شد، دبیران با حضور در آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو از نزدیک با عملکرد دستگاه میکروسکوپ الکترونی تونلی (STM) آشنا شدند و از سایر دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه بازدید کردند و با دستاوردهای نانو و زیست شناسی  پژوهش‌سرای ابن سینا آشنا شدند . 
همچنین هفدهم دی ماه سال جاری کارگاه آموزشی فناوری نانو و آشنایی با تجهیزات مورد استفاده در این حوزه برای بیش از 50 دبیر فیزیک و شیمی منطقه شهر ری در آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو برگزار شد. آشنایی با فناوری نانو، انواع نانوساختارها، روش‌های سنتز، روش‌های مشخصه‌یابی و شناسایی نانومواد، کاربردها و تجاری‌سازی فناوری نانو از جمله موضوعاتی بود که در این کارگاه مطرح شد . 
همچنین برای درک بهتر روش‌های سنتز و شناسایی، کار با دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه (مانند اسپاترینگ، انفجار الکتریکی سیم، الکتروریسی و میکروسکوپ الکترونی تونلی) به دبیران آموزش داده شد . 

دانشجویان دانشگاه آزاد شهر ری از آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو بازدید کردند 
اساتید و دانشجویان انجمن نانوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری، روز سه‌شنبه 19 آذر ماه از آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو واقع در پژوهش‌سرای ابن سینا بازدید کردند. بازدیدکنندگان با نحوه عملکرد تجهیزات موجود در آزمایشگاه و کاربرد این دستگاه‌ها در فناوری نانو آشنا شدند. همچنین از دستاوردهای نانوی پژوهش‌سرای ابن سینا نیز بازدید کردند . 

کلاس‌های آموزش نانو در آزمایشگاه نانوی استان همدان برگزار شد 
پاییز سال جاری، کلاس‌های آموزشی در دو بخش تئوری و عملی در آزمایشگاه دانش‌آموزی نانوی شهر همدان برگزار شد. به گزارش پژوهشسرای پروفسور حسابی ناحیه 2 همدان، 12 جلسه کلاس آموزش نانو و کاربرد آن در دو بخش مقدماتی و تکمیلی در آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو برگزار گردید و 200 نفر از دانش‌آموزان مدارس سمپاد و نمونه دولتی ناحیه 2 همدان در این کلاس‌ها حضور یافتند . 

دانش‌آموزان شهرستان بهار از آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو بازدید کردند 
آذر ماه سال جاری، بیش از 20 نفر از دانش‌آموزان پژوهش‌سرای بنیاد بهاری شهرستان بهار از آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانوی استان همدان بازدید کردند و یک کارگاه آموزشی فناوری نانو برای این دانش‌آموزان برگزار شد. دانش‌آموزان بهاری در این کارگاه با مفاهیم اولیه فناوری نانو، کاربردهای مختلف این فناوری و عملکرد تجهیزات موجود در آزمایشگاه نانو آشنا شدند . 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانوی شیراز 
پاییز سال جاری، کارگاه‌های آموزشی فناوری نانو برای 480 دانش‌آموز شیرازی در آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانوی استان فارس واقع در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی ناحیه 2شیراز  برگزار شد . 

این کلاس‌ها با موضوعات آشنایی با مفاهیم و کاربردهای فناوری نانو، آمادگی برای پنجمین المپیاد نانو و آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی در دو بخش تئوری و عملی برگزار شدند . 

کارگاه‌های آموزشی نانوفیزیک برای 250 نفر از دبیران استان فارس برگزار شد 
روزهای 19و 20 دی ماه 1392 کلاس‌های ضمن خدمت ویژه دبیران برجسته مناطق 60گانه استان فارس با موضوع نانوفیزیک به همت گروه فیزیک استان و همکاری پژوهش‌سرای دانش‌آموزی رازی ناحیه دو شیراز برگزار شد . 

مفهوم فناوری نانو، قوانین فیزیکی حاکم بر نانوساختارها و جایگاه فناوری نانو در مبحث انرژی‌های نو از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این کارگاه‌ها به آنها پرداخته شد.  شرکت‌کنندگان در پایان، از آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو و تجهیزات آن بازدید کردند و با نحوه عملکرد و کاربرد این دستگاه‌ها به صورت تئوری آشنا شدند . 

مردم خیّر سلماس برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌ دانش‌آموزی فناوری نانو پیش قدم شدند 
نهم دی ماه سال جاری قراردادی با موضوع تجهیز آزمایشگاه‌ دانش‌آموزی فناوری نانو در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهر سلماس بین باشگاه نانو و مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان امضا شد .
 
بر این اساس به زودی، با کمک مردم خیر و اولیای محترم دانش‌آموزان سلماسی، تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی این شهرستان نصب و راه‌اندازی می‌شود. شایان ذکر است دو سوم هزینه تجهیزات آزمایشگاه دانش‌آموزی نانوی شهرستان سلماس از محل کمک‌های مردم خیّر و اولیای محترم دانش‌آموزان و یک سوم آن از سوی ستاد توسعه فناوری نانو تأمین شده است . 

برنامه تجهیز آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد توسعه فناوری نانو با هدف آموزش عملی فناوری ‌نانو، هدایت و سازمان‌دهی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانش‌آموزان و تقویت احساس خودباوری ملی در دانش‌آموزان با تجهیز این آزمایشگاه‌ها به تجهیزات فناوری نانوی ساخت داخل از ابتدای سال 1391 آغاز شده است .

تاکنون هفت آزمایشگاه در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان و همدان با اختصاص یک سوم اعتبار از سوی ستاد توسعه فناوری نانو و دو سوم آن از سوی آموزش و پرورش، راه‌اندازی شده است . 

استان چهارمحال و بختیاری میزبان بیستمین نمایشگاه هفته نانو بود 
نمایشگاه استانی «هفته نانو»،  روزهای 19 تا 21 آذر ماه سال جاری در استان چهارمحال و بختیاری به همت باشگاه نانو و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در پژوهش‌سرای ابن سینای شهرستان شهرکرد برگزار شد. این نمایشگاه پذیرای 3000 دانش‌آموز از شهرهای شهرکرد، فارسان، سامان و فرخ‌شهر بود . 

بازدیدکنندگان ضمن بازدید از نمایشگاه با مفاهیم مختلف فناوری نانو، کاربردها و محصولات مبتنی بر این فناوری آشنا شدند، همچنین متقاضیان شرکت در پنجمین المپیاد نانو نسبت به ثبت نام برای این آزمون اقدام کردند. منابع آزمون المپیاد، کتب آموزشی فناوری نانو و ماهنامه زنگ نانو نیز در حاشیه نمایشگاه برای مخاطبان عرضه شد .
 
در سینمای نانو، فیلم‌هایی با موضوع المپیاد نانو و مفاهیم فناوری نانو برای بیش از 2000 نفر دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری نمایش داده شد . 

استان مرکزی میزبان بیست و یکمین نمایشگاه هفته نانو بود 
بیست و یکمین نمایشگاه استانی «هفته نانو»، 30 دی تا 2 بهمن سال 1392 در کانون امام خمینی شهرک معلم شهرستان اراک برگزار شد. 3000 دانش‌آموز استان مرکزی با دیدن محصولات تجاری شده در حوزه‌های مختلف فناوری نانو، حضور در سمینار آشنایی با نانو، تماشای فیلم سربازان آینده، تیزر چهارمین المپیاد نانو و فیلم آشنایی با ستاد نانو و گفتگو با مدرسان و کارشناسان باشگاه نانو، با مفاهیم، محصولات و کاربردهای فناوری نانو آشنا شدند . 

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه استانی، سمینارهای آشنایی با فناوری نانو در شهرستان‌های محلات، خمین، خنداب، کمیجان، تفرش و شازند برگزار و در مجموع 2400 دانش‌آموز دختر و پسر در این سمینارها حضور یافتند و با علوم و فناوری نانو آشنا شدند . 

شایان ذکر است در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، آقای کریم‌زاده مدیر کل آموزش پرورش استان و معاونان ایشان، همچنین تعداد زیادی از مسئولین آموزش پرورش استان مرکزی حضور داشتند . 

بیست و دومین نمایشگاه هفته نانو در استان ایلام برگزار شد 
بیست و دومین نمایشگاه استانی «هفته نانو»، 7 تا 9 بهمن سال 1392 در  تالار فرهنگیان شهرستان ایلام برگزار شد . 

3000 دانش‌آموز استان ایلام با حضور در نمایشگاه، با دیدن محصولات تجاری شده در حوزه‌های مختلف فناوری نانو، شرکت در سمینار آشنایی با نانو، تماشای فیلم سربازان آینده، تیزر چهارمین المپیاد نانو و فیلم آشنایی با ستاد نانو و گفتگو با مدرسان و کارشناسان باشگاه نانو، با مفاهیم، محصولات و کاربردهای فناوری نانو آشنا شدند . 

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه استانی، سمینارهای آشنایی با فناوری نانو در شهرستان‌های دره‌شهر، ایوان، آبدانا، سیروان، دهلران و مهران برگزار شد. در مجموع 2400 دانش‌آموز دختر و پسر در این سمینارها حضور داشتند و با علوم و فناوری نانو آشنا شدند . 

دومین جلسه هم‌اندیشی مسئولین نهادهای مروج نانو در آموزش و پرورش برگزار شد 
دومین جلسه هم‌اندیشی مسئولین نهادهای ترویجی دانش‌آموزی فناوری نانو با همکاری آموزش و پرورش تهران و باشگاه نانو، پنجشنبه نوزدهم دی ماه در پژوهش‌سرای کاظمی آشتیانی برگزار شد . 
در این جلسه که با حضور 86 نماینده از 23 استان کشور برگزار شد، پیشنهادهایی از سوی حاضران برای اجرای بهتر فعالیت‌های باشگاه دانش‌آموزی نانو به ویژه برگزاری المپیاد نانو مطرح شد . 
همچنین مسئولین باشگاه از تنظیم تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و ستاد نانو برای توسعه همکاری‌ها، ایجاد نمایشگاه آموزشی ثابت در پژوهش‌سراهای فعال و اجرای فعالیت‌هایی برای همسان‌سازی نحوه آموزش و مدیریت محتوای کارگاه‌های آموزشی نانو در آینده‌ای نزدیک خبر دادند . 

برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مدرسین فناوری نانو 
پنج‌شنبه 17 بهمن ماه سال جاری یک کارگاه آموزشی ویژه مدرسین فناوری نانو که موفق به دریافت گواهی توانمندی تدریس از ستاد توسعه فناوری نانو شده‌اند برگزار می‌کند. این کارگاه به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم برای آموزش مباحث مختلف علوم و فناوری نانو به دانش‌آموزان، بخصوص داوطلبان المپیاد نانو برگزار می‌گردد . 

کارگاه به صورت رایگان برگزار می‌گردد و در پایان، گواهی حضور به شرکت‌کنندگان از سوی باشگاه نانو اعطا می‌گردد. 


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو ، فناوری ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار