معاون وزیر امور خارجه سوریه و عضو هیئت اعزامی دولت این کشور به کنفرانس ژنو دو با انتقاد شدید از مخالفان خارج نشین و آمریکا و هم‌پیمانان واشنگتن گفت هیئت ائتلاف به اصطلاح مخالفان مسئول کامل به نتیجه نرسیدن کنفرانس ژنو دو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا) ،فیصل مقداد در مصاحبه رسانه ای گفت:« هیئت رسمی سوریه بر اساس ارزشها و اخلاق وفاداری به وطن پرونده هایش را آماده کرد و آمادگی اش را برای بحث و بررسی در خصوص همه ابعاد بیانیه ژنو یک اعلام کرد اما هیئت طرف مقابل ( مخالفان خارج نشین) به شدت پست و فرومایه بود و به مردم سوریه و جهانیان همانند عادت سه ساله اش دروغ می گفت.»

مقداد تأکید کرد طرف مقابل مسئول کامل به نتیجه نرسیدن نشست ژنو دو بود . طرف مقابل چیزی را رد کرد که هیچ سوری امکان  ندارد رد کند. طرف مقابل با اصول مربوط به وحدت ، استقلال ، حاکمیت ، تمامیت ارضی سوریه و  همچنین با کوتاه نیامدن از حتی یک وجب از خاک سوریه و تلاش برای بازپس گیری سرزمینهای اشغالی مخالفت کرد.

مقداد تصریح کرد هیئت سوری برای موفقیت و متوقف کردن  خونریزی در سوریه و متوقف کردن مداخله خارجی و برای مبارزه با تروریسم به ژنو رفت.

معاون وزیر خارجه سوریه گفت این کنفرانس یک فرصت برای سوریه بود تا با رسانه های جهانی و بخشهای زیادی از نمایندگان کشورها دیدار کند و آنها را در جریان واقعیتهای سوریه قرار دهد.

مقداد خاطر نشان کرد سوریه از بیانیه ژنو یک زمانیکه صادر شد استقبال اما به برخی موارد آن اعتراض کرد زیرا سوریه در تدوین بندهای بیانیه ژنو یک شرکت داده نشده بود و آمادگی‌اش را برای مناقشه بر سر مواردی که رد کرده است اعلام کرد اما آمریکا طرف مقابل (مخالفان خارج نشین) را متقاعد کرده بود که به ژنو می رود تا کلیدهای قدرت در دمشق را به دست بگیرد و طرف مقابل نیز با این دروغ بزرگ آمریکا دچار توهم شده بود.

مقداد تصریح کرد ما به هیچ وجه از مناقشه بر سر بیانیه ژنو یک شانه خالی نکردیم و گفتیم از نقطه اول یعنی توقف خشونت و تروریسم و پساز آن مباحثه خواهیم کرد و درباره همه بندهای دیگر نیز آمادگی بحث داریم.

مقداد گفت : دوستان روس از بند مربوط به شورای حکومت انتقالی درک دقیقی داشتند و زمانیکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا پس از پایان کنفرانس ژنو یک گفت هدف ، تغییر نظام در سوریه است به او پس از گذشت 10 دقیقه از حرفهای هیلاری از طریق سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه پاسخ دادند و گفتند ما به هیچ وجه در این خصوص توافق نکرده ایم بلکه توافق کرده ایم که این کنفرانس یک فرصت برای سوریها باشد تا مناقشه و درباره هر چیز مربوط به حال و آینده سوریه توافق کنند.

مقداد تصریح کرد لاورف این ادعای آمریکا را باطل و در تدوین همه بندهای مربوط به بخشی که به سوریه امکان می دهد درباره همه چیز در ارتباط با آینده خود مناقشه کنند شرکت کرد.مقداد گفت روسیه تا این لحظه مفهوم شورای حکومت انتقالی را آنگونه که آمریکا تبلیغ می کند و جان کری وزیر خارجه و دنباله روهایش در کشورهای عربی وابسته به واشنگتن از آن صحبت می کنند به رسمیت نشناخته است و امروز یا فردا نیز به رسمیت نخواهد شد .

مقداد گفت دوستان روس به نقش خود با همه مسئولیت و احساس و درکی که از رنج و سختی سوریها دارند عمل می کنند و هدف اصلی آنان نیز متوقف کردن این رنج و سختی است و هدفشان نیز تغییر نظام حکومت نیست زیرا می دانند این رنج و سختی به علت مداخله خارجی در امور سوریه ادامه دارد.

مقداد تأکید کرد طرف مقابل ( مخالفان خارج نشین) برای یک بند واحد یعنی شورای حکومت انتقالی و تغییر نظام حکومت در سوریه به ژنو آمده بود اما ما در سوریه با کشور خود مانند بیگانگان یا همانندیک هتل یا یک تکه پنیر تعامل نمی کنیم و از هر کسی که بخواهد کشورمان را تکه تکه کند استقبال نمی کنیم بلکه با سوریه به عنوان کشور و وجدانمان تعامل می کنیم و هر ذره ای از ذرات خاک سوریه جزء گوشت و خون ماست و امکان دارد به آمریکا و غیر آمریکایی ها اجازه بدهیم به نمایندگی از ملت سوریه تصمیم بگیرند. 

مقداد گفت ما از ابتدا به آنها گفتیم امکان ندارد به کسی اجازه بدهیم برای ما رهبرانی یا حکومت ما یا آینده ما را انتخاب کنند و حتی اگر یک سوری نیز بماند چنین اجازه ای را نخواهیم داد.
 
مقداد تصریح کرد بیانیه ژنو یک می گوید امکان ایجاد خلاء در سوریه وجود ندارد به همین سبب باید به قانون اساسی کنونی عمل شود تا از طریق گفتگوی ملی تغییر کند و امیدواریم که گفتگوهای ملی هرچه زودتر به دمشق منتقل شود زیرا امکان ندارد در جایی به غیر از خاک سوریه به توافق برسیم و این بیانگر وطن پرستی دیگران است و همه شرایط برای موفقیت گفتگوی ملی فراهم خواهد شد.

معاون ولید معلم وزیر خارجه سوریه گفت :« قانون های  اساسی ضامن اختیارات هستند و در سراسر جهان نیز اختیارات از جمله اختیارات امنیتی و نظامی در دست رئیس جمهور است و ما نیز در این خصوص مستثنی نیستیم. اگر آنها می خواهند سوریه را از طریق ایجاد خلاء قانون اساسی ویران کنند در توهم هستند ما از ابتدای کنفرانس ژنو گفته ایم و خواهیم گفتم  هرکس فکر می کند برای تغییر یا تعرض به مقام ریاست جمهوری به ژنو می آید در توهم است ما چنین چیزی را نمی پذیریم زیرا کسی که در سوریه تغییر می دهد فقط ملت این کشور است و این کار را نیز بر اساس قانون اساسی کنونی یا آینده و بر اساس توافقات بین همه سوریها انجام می دهد.»

مقداد تصریح کرد طرف مقابل ( مخالفان خارج نشین) با محکوم کردن تروریسم که سوریها را می کشد مخالفت کرد و همه هم و غم طرف مقابل نیز شورای انتقالی که همه سوریها درباره آن مناقشه می کنند نبود بلکه سیطره بر قدرت در سوریه و تحمیل زندگی ذلت بار به ملت سوریه بود زیرا آنان دوستان و هم پیمانان آمریکا و غرب واسرائیل هستند. 

معاون وزیر خارجه سوریه گفت هیئت ائتلاف ( مخالفان خارج نشین) در توهم چیزی است که هرگز به آن دست نخواهد یافت و این ائتلاف نیز فقط نماینده خودش است زیرا در ماههای گذشته دچار چند دستگی شده است در صورتیکه شماری از دیپلماتهای آمریکایی رفتارهای این هیئت را در مذاکرات پیگیری می کردند و به اعضای این هیئت آموزش دادند و حتی شورای همکاری خلیج فارس نیز با صرف پولهای هنگفتی برای این هیئت یک شورای مشورتی تشکیل داد که به آن مشاوره های سیاسی و حقوقی و رسانه می داد. 

مقداد گفت تصمیم آمریکا برای ادامه حمایت تسلیحاتی از گروههای تروریستی در سوریه در واقع هدیه واشنگتن به کنفرانس ژنو بود تا آن را به شکست بکشاند و تلاشها برای حل وفصل سیاسی را بی نتیجه کند در صورتیکه واشنگتن می داند همه تجهیزات و تسلیحاتی که به مزدورانش در سوریه فرستاده به دست گروهک دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) و جبهه النصره وابسته به شبکه تروریستی القاعده و دیگر شبکه هایی که سوریها را می کشند رسیده است. 

مقداد گفت آمریکایی ها از ما درخواست دیدار کردند اما ما به آنها پاسخ نهایی را ندادیم زیرا احساس می کنیم هیچ توجیهی برای این دیدار در چارچوب سیاستهای ضد سوری آمریکا وجود ندارد همچنین آنان به هیچ وجه میانجی نیستند و سخنان جان کری در افتتاحیه کنفرانس نیز بیانگر این موضوع بود.

مقداد گفت سخنان مسئولان روس همواره متوازن و معقولانه و شایسته هیبت روسیه فدرالی بوده و سوریه در تماس دائم با دوستان روس خود است و با آنها اتفاق نظر دارد که بدون حضور طیف گسترده‌ای از مخالفان امکان مناقشه جدی درباره مسائل مطرح شده در ژنو یک وجود ندارد.مقداد گفت اگر آمریکا می‌خواهد با حد اقل ارزشهای اخلاقی منسجم باشد باید به مخالفان ملی سوری اجازه بدهد در دور آینده گفتگوها شرکت کنند زیرا اگر مخالفانی نباشند که بتوانند مفاد توافق را امضا کنند در نهایت مذاکرات ژنو بی فایده خواهد بود. 

این مقام سوری افزود اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه به خوبی می داند که سطح نمایندگی مخالفان مطلوب نیست همچنین طرف روسی نیز اصرار می کند مخالفانی که صداقت داشته باشند به گفتگو بنشینند زیرا این ائتلاف نماینده کسی نیست و حتی هیئت ائتلاف در ژنو نیز نماینده بخش کوچکی از این ائتلاف است.

مقداد افزود طرف مقابل ( مخالفان خارج نشین) هیچ چیزی نداشت و در رساندن هرگونه پیامی به ملت سوریه یا افکار عمومی شکست خورد و بر نوشته هایی که آمریکایی ها و انگلیسی ها و فرانسویها به آنان می دادند تکیه داشتند.

این مقام سوری تأکید کرد رسانه های ملی سوری در چند روز گذشته ثابت کردند رسانه های اهل مبارزه و با شرف و صادق و مسئولیت پذیر و نماینده وجدان شهروندان سوری هستند و آنها با وجود فشارهای بین المللی و تحریمهای غیر انسانی و با وجود امکانات مادی ناچیز به شدت در تلاشند و برخی شبکه های ماهواره ای را به چالش کشیدند.

معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و احمد داود اوغلو وزیر خارجه اش و سازمانهای اطلاعاتی این کشور مسئول ریخته شدن خون سوریها هستند و باید 
به دادگاههای بین ا لمللی تحویل داده شوند. داود اوغلو بزرگترین دروغگو در جهان است و همواره تحت تأثیر افکار اخوان المسلمین است.

مقداد تصریح کرد پایداری ملت سوریه و فداکاریهای ارتش آن در دفاع از وحدت سوریه و حاکمیت و کرامت آن در این مدت باعث شد کنفرانس ژنو دو شکل بگیرد زیرا طرح دشمنان سوریه آن بود که سوریه را ظرف ده روز یا بیشتر از آن ساقط کنند همچنانکه در برخی کشورهای عربی این کار را کردند.

این مقام سوری افزود ارتش عربی سوریه هم اکنون در رویارویی با  تشکل جهانی متخاصم ، در حال حماسه آفرینی است و این تشکل در جنگ با سوریه از هیچ کاری دریغ نکرده است و مزدوران این تشکل در کشورهای عربی نیز از منافع اسرائیل حتی بیشتر از آمریکا دفاع می کنند و به منافع ملتهای خود توجهی ندارند.

مقداد گفت ما به آمریکا و اسرائیل و مزدوران آنان در منطقه می گوییم سوریه پایداری می کند و پایداری نیز خواهد کرد زیرا  ملت و ارتش و رهبرانش تصمیم گرفته‌اند پایدرای کنند و به نبرد برای حفظ حاکمیت و کرامتش و کرامت همه ملتهای عربی منطقه و کشورهای در حال توسعه در هر جایی در این جهان ادامه می دهند.


انتهای پیام / 
برچسب ها: مخالف ، کنفرانس ، ژنو ، هیئت ، مقداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار