رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی وابسته به وزارت دفاع با اشاره به این که از سالیان دور در حوزه دفاعی مشغول به تولید باتری بوده‌ایم، گفت: امروزه می‌شود گفت هیچ محصولی از محصولات دفاعی امروز که در اختیار مصرف کننده‌ها قرار گرفته نیست که در آن یک باتری پیشرفته نباشد بنابراین مباحث مربوط به پیل سوختی و ترکیب آن با باتری و خازن و ابرخازن‌ها در حوزه دفاعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، "سیدمجید هدایت" رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وابسته به وزارت دفاع در حاشیه دومین همایش باتری ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اهمیت این صنعت در حوزه دفاعی اظهار داشت: ما در حوزه دفاعی از سالیان دور مشغول به تولید باتری بوده‌ایم و اولین باتری‌ها در کشور مربوط به بخش‌های دفاعی بوده است.
 
وی افزود: بیش از 50 سال قبل در این بخش تولید باتری داشته‌ایم و بیش از 76 سال است که در حوزه مواد اولیه آن در مجموعه دفاعی فعالیت داریم.
 
هدایت تصریح کرد: تقریبا می‌توان گفت هیچ محصولی از محصولات دفاعی امروز که در اختیار مصرف کننده‌ها قرار گرفته نیست که در آن یک باتری پیشرفته نباشد لذا این بخش از کار بسیار مهم است.
 
رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه منابع انرژی گفت: مباحث مربوط به پیل سوختی و ترکیب آن با باتری و خازن و ابرخازن‌ها بسیار اهمیت دارد که در غالب سازمان‌دهی‌های بسیار موفق مشغول به کار هستند و آینده خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شود.
 
وی افزود: ما در این صنعت اولویت‌های صادراتی و تامین بازارمان را داریم و همه شاخصه‌ها را در اختیار داریم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.  
هدایت اظهار داشت: این صنعت ارزش افزوده بسیاری دارد و مقالات مهم جهان و مراکز استراتژیک دنیا به این مهم اذعان کرده‌اند که نسل‌های آتی در توسعه صنعت قطعا با وجود باتری‌های پیشرفته و ترکیب آن‌ها با هم و انواع مختلف پدیده‌هایی که در انرژی‌های تجدیدپذیر در حال رخ دادن است رویدادهای مهمی را به چشم خواهند دید لذا این صنعت بسیار استراتژیک است.
 
مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی ایران تصریح کرد: این موضوع را از جانب انجمن صنفی ایران یا تولیدکنندگان نمی‌گوییم بلکه همه مقالات این موضوع را نشان می‌دهد و ما نیز در کشورمان ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم که ان شالله همایش باتری ایران نشان می‌دهد باید بر روی چه نقاطی بیشتر کار کرد تا نهایتا بتوانیم به یک قطب بسیار بزرگ در حوزه تولید باتری‌های پیشرفته تبدیل شویم.
 
وی گفت: ما امروز دارای آزمایشگاه‌های مرجع و مراکز تحقیقاتی بسیار پیشرفته‌ای هستیم و محصولات ما در ایران به کار گرفته می‌شود.
 
هدایت افزود: امروز در صنعت باتری‌های خودرویی اعم از سنگین و سبک این قول را به مردم می‌دهیم که ما تولیدکنندگانی در کشور داریم که با تولیدکنندگان خارجی رقابت می‌کنند و حدودا 25 درصد نیز زیر قیمت آن‌ها محصولات را با گارانتی‌های طولانی مدت و مراکز خدمات پس از فروش و با صد شرکت در کل کشور ارائه می‌دهند.
 
رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه منابع انرژی تصریح کرد: مردم می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که استفاده از این محصولات به صرفه و صلاح خودشان است و ایجاد اشتغال هم در کشور تداوم پیدا می‌کند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جایگاه صنعت باتری سازی در کشور چگونه است گفت: امروز مصادف به سومین روز دهه مبارک فجر دومین همایش ملی باتری و ذخیره سازهای کشور در هتل المپیک تهران برگزار شد و الحمدالله استقبال بسیار خوبی از طرف محققین، شرکت‌های دانش بنیان، تولیدکنندگان باتری کشور و همچنین مقامات لشکری و کشوری را داشتیم.
 
وی افزود: از امروز صبح ارائه مقالات شروع شد و فضای خوبی است که به نظر می‌رسد دستاوردهای این همایش برای توسعه صنعت باتری کشور که جایگاه بسیار ممتازی دارد حائز اهمیت باشد.  
 
رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه منابع انرژی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه قدر می‌توانیم در راستای ارتقای صنعت باتری سازی در کشور تلاش کنیم اظهار داشت: ما مصارف گوناگونی در حوزه باتری داریم و امروز هر شهروند ایرانی که در منزل خود و همراه خودش نگاه کند تعداد زیادی باتری حمل و استفاده می‌کند.
 
هدایت تصریح کرد: در مقالات ارایه شده مشخص شد که صنعت باتری از 10 دانش فنی برتر در دنیا دومین آن شناخته شده است.
 
مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی گفت: امروز صنعت باتری که در کشورمان به صنعت سبز مشهور است در تحقق اهداف ما در حوزه محیط زیست و هم چنین ایجاد زنجیره ثروت نقش مهمی دارد.  
 
هدایت افزود: آمارها در حوزه خودرو در کشورمان متفاوت است و نزدیک به حداقل 9 میلیون مصرف باتری در سال داریم که البته آن را با مقیاس 50-50 آمپر در نظر می‌گیریم که ظرفیت بالقوه کشور است.
 
وی اظهار داشت: اما امروزه شاهد وارداتی هستیم که بعضا کیفیت‌های خوبی ندارند و برخی اوقات از مبادی اصلی کشور و بعضی مواقع به صورت قاچاق وارد می‌شوند که امروز انجمن صنفی کشور نیز به این مسئله اشاره کرد.  
 
رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه منابع انرژی تصریح کرد: با همکاری که با دولت شده و کمک‌هایی که ان شالله خواهند کرد و قول‌هایی که گمرک داده و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک بسیار زیادی کرده‌اند امیدواریم جلوی این پدیده گرفته شود و ما 30 درصد ظرفیت خالی کشور در این حوزه را بتوانیم پر کنیم.  
 
هدایت گفت: نکته بسیار مهم این است که این صنعت اهمیت استراتژیک زیادی دارد و آینده دنیا به سمت باتری‌های پیشرفته و ترکیب این باتری‌ها است.  
 
وی افزود: باتری‌های لیتیومی وارد فضای کاری تولید و مصرف کشور شده‌اند و به زودی در دنیا تا حدود 10 میلیارد دلار فروش دارند.
 
مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی اظهار داشت: این صنعت استراتژیک کار بسیاری  در چرخه مواد دارد و خوب است که مردم عزیزمان بدانند امروز صنعت باتری از محیط زیست محافظت می‌کند و 60 درصد سرب تولیدی جهان از محل بازیافت به دست می‌آید و این به چرخه سالم ماندن محیط زیست کمک می‌کند.
 
وی گفت: ان شالله با کمک عزیزان در محیط زیست بتوانیم استانداردهای خود را ارتقا دهیم و نکته بسیار مهم این است که امروز تعداد بسیاری زیادی از هموطنان ما در این صنعت در حال کار کردن هستند و هر کاری که در داخل انجام شود حداقل یک چرخه 4 برابری دارد یعنی مثلا اگر 2 هزار میلیارد تومان تولیدات در سطح کشور داشته باشیم یعنی 8 هزار میلیارد تومان شغل برای ایرانیان و همچنین امکانات صادرات وسیعی داریم.  
 
هدایت افزود: طبق حداقل آمارهایی که امروز در همایش باتری ایران ارایه شد می‌توانیم تا 30 درصد مازاد تولید کشور را صادر کنیم.
 
رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه منابع انرژی اظهار داشت: ما با یک صنعتی روبه رو هستیم که کمترین وابستگی را به خارج و بیشترین ارزش افزوده را دارد و اگر بخواهیم در اقتصاد خود تحرک سریعی ایجاد کنیم قطعا باید مسئولان کشورمان و سرمایه گذاران بخش خصوصی به این صنعت بیشتر توجه کنند تا مورد حمایت قرار گیرند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که ظرفیت تولید باتری در کشور چه قدر است و باید چه قدر شود گفت: ظرفیت بالقوه‌ای که داریم حدود 9 میلیون باتری است و مصرف ما هم حدودا همین قدر است اما بخشی از این‌ها به سرعت قابل توسعه هستند لذا ما می‌توانیم بگوییم 30 درصد مازاد آن را در فاصله سال 93 تولید خواهیم کرد.  
 
وی افزود: این یعنی چیزی حدود 12 میلیون باتری در انتهای سال 93 ان شالله در ظرفیت کشور خواهیم داشت که عدد قابل توجهی است.
 
هدایت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا در صادرات هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه مطلوب برسیم گفت: ما در صادرات دو سه مانع داشتیم یکی این که باید استانداردهای خود را بالا می‌بردیم البته این کار الان اتفاق افتاده و در مجموعه‌ای که کار می‌کنیم صادرات را به برخی کشورهای همسایه آغاز کردیم که ائم از عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان و سایر کشورها هستند که محصولات ما و بقیه تولیدکنندگان به این کشورها صادر می‌شود.  
 
مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی اظهار داشت: رقابت در صنعت باتری بسیار زیاد است در کشورهایی که رقبای ما هستند جوایز صادراتی بسیار به کمک آن‌ها می‌آید که البته این یک بخشی از کار است.  
 
وی افزود: بخش دیگری از کار نیز این است که ما و بقیه تولیدکنندگان و محققین در این راستا کمک می‌کنیم که قیمت‌های تمام شده را هر چه قدر بتوانیم پایین بیاوریم و بعضا هم در بازار نوساناتی بوده که در قیمت مواد اولیه اصلی سبب شده توقف به وجود بیاید.  
 
هدایت خاطرنشان کرد: البته ما امکان صادرات را در این صنعت خوب می‌بینیم و یک هدف 30 درصد صادراتی را توانسته‌ایم بنیان بگذاریم و مجوزات لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات در سال 92 اخذ کرده‌ایم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: توسعه ، منابع ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار