خانه تکانی یک سنت دیرینه از سال‌هی گذشته است که در بیشتر خانه‌ها این سنت نزدیک عید نوروز بلوا به پا می‌کند. اما یکسری ماده‌های شیمیایی وجود دارد که بعضی از آن‌ها خطرناک است و می‌تواند خطرات حادثه آفرینی را بوجود بیاورد.

حبیب طالقانی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افراد باید هنگام کار کردن با مواد شیمیایی حتما از دستکش استفاده کنند و هرگز مواد شیمیایی را در ظروف و بطری‌های مخصوص مواد خوراکی نظیر شیشه شربت، شیشه نوشابه، لیوان، پارچ و بطری آب و شیشه مربا استفاده نشود. 

طالقانی افزود: چنانچه مواد و ماده‌های شیمیایی خورده شود دهان، حلق و مری را دچار سوختگی شدید می‌کند و سوختگی با مواد قلیایی، خطرناک‌تر از سوختگی با اسید‌ها است، زیرا قلیا‌ها در پوست بیشتر نفوذ می‌کند و مدت طولانی‌تری فعال باقی می‌مانند، همچنین این ماده‌های شیمیایی باید به دور از دسترس کودکان نگهداری شود. 

وی اذعان داشت: بلافاصله پس از سوختگی شیمیایی، مواد شیمیایی روی ناحیه سوخته بدن مصدوم را با برس نرم یا پارچه نرم و تمیز به آرامی پاک کرد و اگر تماس با بدن مصدوم برای انجام کمک‌های اولیه ضرورت دارد، باید از دستکش استفاده شود و بهتر است ناحیه سوخته را با گاز و باند استریل پانسمان کرده و مصدوم را به مرکز بهداشتی ارجاع دهند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار