با وجود اعلام آتش بس از سوی نیروهای گروه الحوثی و شبه نظامیان قبیله های یمنی، درگیری‌هایی در چند منطقه در یمن افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی، با وجود اعلام آتش بس از سوی نیروهای گروه الحوثی و شبه نظامیان قبیله های یمنی درگیری‌هایی در منطقه «ارحب» واقع در استان «عمران» یمن افزایش یافته است.

درگیری‌هایی بین گروه الحوثی و افراد مسلح قبایل وابسته به حزب «الاصلاح الاسلامی» در منطقه «ارحب» شمال «صنعا» پایتخت بار دیگر از سرگرفته شد. این درگیری‌ها در حالی ایجاد شده است که توافقنامه آتش بس شکننده و بی ثباتی بین دو طرف به امضا رسیده بود . از سوی دیگر  امیر محمد بن نایف وزیر کشورعربستان سعودی درباره اهمیت امنیت یمن برای این کشور گفت: «امنیت یمن قسمتی از امنیت عربستان سعودی است و گام‌هایی که صنعا در زمینه توافقهای سیاسی بر مبنای طرح کشورهای خلیج فارس برداشته قابل تمجید است». وی از مسئولان یمنی خواست دستاوردهای کنفرانس گفتگوی ملی یمن را به اجرا درآورند. 

شبکه الاخباریه سعودی افزود: هر دو طرف درگیری در یمن یکدیگر را به زیر پا گذاشتن مفاد توافقنامه آتش بس متهم می کنند. این در حالی است که قبایل استان عمران یمن با هدف پیشگری از حملات حوثی ها نیروهای خود را مجهزتر می کنند. آنها احتمال می دهند گروه الحوثی به تلاش خود برای در اختیار گرفتن کل منطقه بیفزاید. این درگیری‌ها در حالی افزایش می یابد که منطقه «آل الاحمر» در استان «عمران» تحت کنترل گروه الحوثی قرار گرفته است . آنها توافقنامه‌ای با شخصیت های بارز قبیله «حاشد» امضا کرده اند. این در حالی است که نگرانی از حرکت گروه الحوثی به سمت صنعا پایتخت وجود دارد.

ناظران سیاسی معتقدند درگیری‌های شمال یمن بین گروه الحوثی و قبایل مختلف دارای ابعاد فرقه ای و سیاسی است که با خودداری قبیله حاشد از یاری آل الاحمر دامنه این درگیریها افزایش یافته است.

منابع سیاسی تاکید می کنند فعالیت‌های میدانی گروه الحوثی نگران کننده است زیرا با هدف گسترش دامنه مناطق تحت سلطه خود قبل از تعیین مرزهای متعلق به مناطق فدرالی از سوی دولت فدرالی یمن، به این درگیریها دامن می زند.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان افزایش خشونت‌ها در یمن را باعث بی ثمر شدن تلاش های موجود در زمینه عملیات انتقالی در این کشور می دانند. از سوی دیگر بسیاری از خردمندان همه را به کنار گذاشتن خشونتها و محافظت از قدرت دولت این کشور دعوت کردند. آن‌ها درباره تعدد نیروهای داخلی قبیله ای یا نظامی در داخل کشور یمن هشدار دادند .

"جمال الاشول" خبرنگار شبکه الاخباریه سعودی گفت: چالش‌های زیادی در برابر دولت یمن در آینده برای اجرای نتایج کنفرانس گفتگوی ملی وجود دارد. عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن چند روز پیش روش اجرای مرحله اول این نتایج را تعیین کرد . وی کمیته ای برای معین کردن مرزهای مناطق فدرالی در کشور یمن تعیین کرد.

دولت فدرال یمن نیز از این مناطق تعیین خواهد شد. مذاکره کنندگان در گفتگوی ملی در پایان ماه گذشته این نوع دولت را برای یمن به تصویب رساندند.

"دکتر محمد قباطی" معاون رئیس جامعه مدنی جنوب یمن، در مصاحبه با خبرنگار گفت: «راه حل عادلانه در زمینه مسئله جنوب یمن بدین صورت است که باید قدرت در کشور از منطقه های فدرالی سرچشمه بگیرد تا هموطنان احساس کنند خودشان دولت را اداره می کنند و همه مسائل بومی خود را مطرح کنند. این موضوعی است که کنفرانس گفتگوی ملی یمن نیز آن را به تصویب رسانده است. کمیته ای در این زمینه تشکیل شده است که مسئولیت تعیین تعداد اقلیمهایی را که قرار است فدرالی اداره شود به عهده دارد».

خبرنگار افزود: این کمیته در نظر دارد دولت فدرالی را از 6 منطقه فدرالی ایجاد کند که 4 منطقه در شمال و 2 منطقه در جنوب یمن خواهد بود و نتایج به دست آمده از تلاشهای این کمیته هر چه که باشد گام‌های بعدی را می طلبد که در زمینه تدوین قانون اساسی جدید برداشته می شود . آماده شدن برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی مسائل بعدی است .

"یاسر الرعینی" معاون دبیر کل کنفرانس گفتگوی ملی، در مصاحبه با خبرنگار گفت: «سند گفتگوی ملی شامل ضمانتهای اجرای موفقیت آمیز نتایج این کنفرانس نیز می باشد. این ضمانتها مبتنی بر طرح کشورهای خلیج فارس و روشهای اجرایی مورد نظر و دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است».

خبرنگار در ادامه گفت: با وجود این بحث‌های سیاسی ، نا امنی‌ها و درگیری‌هایی نیز در برخی مناطق دیده می شود. افراد مسلح گروه الحوثی در شمال این کشور از اضطرابی که در کشور حاکم است سوء استفاده کرده و در حال افزایش دامنه تحت کنترل خود به ویژه در استان عمران هستند، به طوری که توانستند با به دست گرفتن تعدادی از ادارات وابسته به قبیله حاشد دامنه سلطه خود را بیفزایند.

"دکتر محمد قباطی" معاون رئیس جامعه مدنی جنوب یمن در اینباره گفت: «این در گیریها نشان دهنده اهمیت نتایج مثبتی است که در کنفرانس گفتگوی ملی یمن گرفته شده است. زیرا طبق این کنفرانس دولت تنها مرجعی خواهد بود که سلاح سبک و سنگین را در اختیار خواهد گرفت تا هرج و مرج و شورش و درگیری در مناطق مختلف کشور رخ ندهد . امیدواریم همه این نتایج کنفرانس را بپذیرند . البته گروه الحوثی در کنفرانس مخالف بود و می گفت تا زمانی که شبه نظامیان قبیله ها سلاح خود را تحویل ندهند ما نیز سلاح خود را تحویل نخواهیم داد . اما ظاهرا هم اکنون توافقهایی در این زمینه به وجود آمده است و امیدواریم که دولت در کودتاه مدت و بلند مدت سلاح سبک و سنگین گروههای مسلح را از آنان تحویل بگیرد».

جمال الاشول در پایان گزارش خود گفت: منطقه ارحب که تقریبا سی کیلومتر با پایتخت یمن فاصه دارد شاهد درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای گروه الحوثی و شبه نظامیان قبیله هاست . این درگیریها ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است . همزمان با این درگیری‌ها خشونت‌ها و ترورها نیز افزایش یافته است . افسران ارتش و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی یمن در معرض این ترورها قرار دارند. علاوه بر آن انفجارهایی در پایگاههای نظامی ارتش و مراکز امنیتی به وقوع می‌پیوندد. بدون شک پیامدهای شرایط امنیتی یمن سایه خود را بر مسائل دیگری در این کشور خواهد افکند . این شرایط راه حلهای سیاسی در این کشور را تهدید می کند. این در حالی است که راه حلهای سیاسی می تواند این کشور را از بحرانها نجات دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار