گروه ژیوار به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر قطعه «نسیم» از ساخته‌های حسین یوسف زمانی را اجرا می‌کند.

 به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، گروه  موسیقی ژیوار در سال 1379  به سر پرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی، برای بانوان پايه‌گذاري شد. این گروه در بسیاری از جشنواره‌ها مانند فجر و گل یاس و اولين جشنوارة  کن  مکزیک (1386) ، فستیوال «اربیل» (1391) و فسیتوال راینه (1392)  شرکت و جایزه‌های ویژة فسیتوال‌های اربیل و راینه را از آن خود كرده است. افرون بر این، در شهرهای مختلف کردستان عراق نیز کنسرت های گوناگونی برگزار كرده و براي شناساندن جامه و موسیقی کردی و سنتی ایران زمین به ديگر ملت‌ها، اجراهای متعددی در سفارتخانه‌های مختلف ایران داشته است.  
 
‌ژیوار شیخ الاسلامی با اشاره به این‌که قطعاتی از حسین یوسف زمانی را به اجرا درمی‌آورد، گفت: گروه ژیوار همواره می‌کوشد تا به مخاطب خود احترام بگذارد و به اجرای کارهای تازه بپردازد اما با توجه به این‌که حسین یوسف‌زمانی، حق بزرگی به گردن موسیقی ایرانی و همچنین موسیقی کردی دارند برآن شدیم تا دو قطعه از آثار او را اجرا کنیم و با این کار یاد و خاطره‌اش را گرامی داریم. یکی از این قطعات، «نسیم» نام دارد که پیش از این با صدای مظهر خالقی، خواننده مشهور کرد شنیده شده است.
 
او با اشاره به این‌که کنسرت گروه «ژیوار» در دو بخش کردی و فارسی اجرا می‌شود، گفت: گرچه نمی‌توان این واقعیت تلخ را نادیده گرفت که کنسرت‌های موسیقی بانوان، مخاطب جدی ندارد اما نمی‌توان به این بهانه، تنها به اجرای قطعات نوستالژیک پرداخت؛ برنامه امسال ما چون سال‌های گذشته در دو بخش فارسی و کردی اجرا می‌شود و در هر دو بخش کوشیده‌ایم به اجرای قطعات تازه بپردازیم.
 
شیخ‌الاسلامی، نوآوری را ضرورتی دانست که در موسیقی بانوان نادیده گرفته شده و گفت: توجه به خاطره جمعی و اجرای آهنگ‌های خاطره‌برانگیز به معنی این نیست که هنرمندان دست از خلق کارهای تازه بردارند و به‌جای تربیت گوش مخاطب و بالابردن سطح پسند و سلیقه او، تنها به اجرای ترانه‌های نوستالژیک توجه کنند.
 
به گفته سرپرست گروه«ژیوار»، نوآوری، ضرورتی است که گاه در کنسرت‌های موسیقی بانوان نادیده گرفته می‌شود و نمی‌توان این واقعیت تلخ را نادیده گرفت که مخاطب و منتقد جدی برای موسیقی بانوان وجود ندارد اما به این بهانه نمی‌توان به آثار تکراری دل خوش کرد و دست از نوآوری برداشت. امید می‌رود که جشنواره موسیقی فجر این انگیزه را در بانوان هنرمند ایجاد کند که به کارهای نو و خلاقه دست بزنند و سخن تازه‌ای برای گفتن داشته باشند.
 
شیخ الاسلامی معتقد است: امروز زنان به جایگاه مهمی دست پیدا کرده‌اند که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت و لازم است متولیان فرهنگی به این جایگاه توجه ‌کنند و جشنواره‌ مستقلی را به بانوان اختصاص دهند.
 
گروه ژیوار می‌کوشد بخشی از ترانه‌های محلی را برای مخاطبان خود اجرا کند. این ترانه‌ها به قالب ارکسترال درنیامده‌اند و تنها با تنظیمی تازه ارائه می‌شوند چراکه مردم با موسیقی بومی و ظرفیت‌های آن آشنا نیستند و ژیوار می‌کوشد تا موسیقی نواحی مختلف کردستان و کرمانشاه را آن‌گونه که هست به مخاطب خود معرفی کند. اما کوشش ژیوار و گروه‌های مشابه، بدون پشتیبانی‌های دولتی به جایی نمی‌رسد. مگر می‌توان موسیقی کار، عروسی، سوگواری، لالایی‌ها و هر آنچه نشان‌دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و جغرافیای این منطقه است را در چند دقیقه گنجاند و به مخاطب معرفی کرد؟
 
گروه «ژیوار» به سرپرستی ژیوار شیخ‌الاسلامی، چهارشنبه 30 بهمن ماه ساعت 18:15  در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازد.
 
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: جشنواره ، موسیقی ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار