شهرام غلامی، نوازنده بربت که امسال برای اولین بار به صورت مستقل در جشنواره حضور دارد، اجرایی بداهه به مخاطبان ارائه خواهد کرد.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، شهرام غلامی  فراگیری عود و موسیقی اصیل ایرانی را نزد استاد منصور نریمان آغاز کرد. او در ضبط آثار بزرگانی چون پرویز مشکاتیان و اردشیر کامکار همکاری داشت. وی  به مدت نه سال عضو ارکستر ملی ایران بود و در جشنواره‌های مختلفی همچون جشنوارۀ موسیقی صوفی 2003،  امیر خسرو در هند با گروه رومی و جشنوارۀ بین‌المللی اوسلو با همراهی گروه سروتان حضور داشته است.
 
او از سال 1385 تا 1386 با استاد شهرام ناظری همکاری کرد و در اروپا نیز با گروه رومی، جاوید افسری، پیمان یزدانیان و گروه موسیقی زنیا  همراه بوده و در سالن دو لا ویله پاریس   تکنوازی داشته است.
 
آلبوم تکنوازی «طلوع کویر»، که الهام‌گرفته از طبیعت و افسانه‌های کهن ایران بود، اسفند ماه سال 1387 از این نوازنده منتشر شده است. آلبوم دیگر او «هلهله» ، با همکاری حبیب مفتاح بوشهری، در سال 1390 وارد بازار شد. آخرین آلبوم غلامی، با عنوان «یک روز»، که در آن با پژمان حدادی و رجب چاکربرتی همکاری داشته، به تازگی منتشر شده است.
 
غلامی درباره اجرایش در جشنواره موسیقی فجر گفت: این نخستین بار است که به صورت مستقل در جشنواره موسیقی فجر حاضر می‌شوم. به نظر می‌رسد جشنواره امسال با حضور گروه‌های مطرح خارجی و گروه‌های مستعد کشورمان فضای بهتری دارد. این یک حرکت به سمت جلو و تلاشی برای بهتر شدن فضای موسیقی است.
 
این نوازنده بربت درباره حضور انور براهم در جشنواره امسال گفت: دوست دارم نوازندگی انور براهم را در جشنواره ببینم. تفاوت‌هایی که در نوازندگی براهم با دیگران وجود دارد به نوع موسیقی و خلاقیت‌های شخصی او مرتبط است.
 
غلامی درباره قطعاتی که برای اجرا در جشنواره آماده کرده، اظهار کرد: در این اجرا به بداهه نوازی بربت با همراهی تنبک می‌پردازیم. البته در کنار تنبک از یک ساز کوبه‌ای  هم استفاده می‌کنیم.
 
وی  درباره بداهه نوازی در موسیقی ایرانی گفت: «بداهه» در لغت به این معنی است که چیزی در لحظه خلق شود. انسان از داشته‌هایش استفاده می‌کند و از ذهنیت و دانشش به عنوان ابزار بهره می‌گیرد. نوازنده در هنگام بداهه نوازی از داشته‌هایش برای واریاسیون و خلق حس و حال لحظه‌ای استفاده می‌کند.
 
غلامی اظهار کرد:‌ بداهه‌نواز از داشته‌هایش بهره می‌گیرد تا برای ساعتی قطعاتی را بنوازد که گویش متفاوتی دارد. در بداهه نوازی چیز تازه‌ای خلق نمی‌شود، بلکه زبان یا گویش تازه‌ای به وجود می‌آید. گاهی در بداهه نوازی‌ها دیده شده که براساس حس و حال لحظه‌ای نوازنده، ملودی‌های تازه ای خلق می‌شود و این از جذابیت‌های بداهه نوازی است.
 
شهرام غلامی 26 بهمن  ساعت 20 در فرهنگسرای ارسباران و در بخش نسلي ديگر بداهه نوازی می‌کند.
 
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار