تکیه بر دانش بومی و علم روز مانع از تخریب منابع طبیعی می شود و در این راستا باید بر این امر مهم بسیار توجه شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر کل آموزش و ترویج سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، گفت: در حال حاضر هزار و 34 تعاونی و 225 تشکل در بخش منابع طبیعی در سطح کشور فعال هستند و در این راستا در بخش ترویج هزار و 34 تعاونی و در مدیریت منابع طبیعی نیز 80 تعاونی فعالیت می کنند.

توفیقی توسعه تعاونی های بخش منابع طبیعی را عامل مهم در زمینه توسعه حفظ و صیانت از منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: این تعاونیها و تشکل های مردم نهاد در بخش منابع طبیعی باید باهم متحد شوند تا شبکه ملی سازمان های مردم نهاد تشکیل شود.

وی با اعلام اینکه 2 . 14میلیون هکتار از اراضی کشور را جنگل تشکیل می دهد ادامه داد :در این خصوص در سال گذشته 291 هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند و همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون 160 هزار نفر روز تحت پوشش آموزش قرار گرفتند که این میزان آموزش به تا پایان سال به 31 هزار نفر می رسد.

مدیر کل آموزش و ترویج سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر توجه به مباحث اجتماعی در مدیریت منابع طبیعی تصریح کرد: نقش تشکل‌های اجتماعی در حوزه منابع طبیعی غیر قابل انکار است و در هر زمان که تشکل‌های اجتماعی به درستی شکل گرفته‌اند بسیاری از کارهای نشدنی را عملی کرده‌اند.

توفیقی، اعتبار تخصیص یافته در سال جاری برای فرهنگسازی در سطح کشور برای حفظ جنگل ها و مراتع ملی را 24 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: این اعتبار سال گذشته 26 میلیارد ریال بود

وی همچنین از راه اندازی نخستین شبکه ملی سازمان های مردم نهاد در بخش منابع طبیعی تا پایان سال جاری خبر داد و به همکاری مردم در خصوص تخریب منابع طبیعی اشاره و خاطر نشان کرد: اگر مردم از جنگل ها و مراتع استفاده بهینه داشته باشند مراتع و جنگلها که سرمایه مهم کشور هستند هیچ وقت تخریب نمی شود.
برچسب ها: دانش ، بومی ، منابع ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.