رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، افزایش سرانه سلامت در کشور را عامل بازدارنده گرفتن زیر میزی در بین پزشکان دانست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی، شب گذشته در برنامه نبض گفت: پدیده زشت زیر میزی مورد تایید هیچ کسی نیست و فقط عده کمی از پزشکان این کار را می‌کنند، حتی بسیاری از جراحان ما با وضو وارد اتاق عمل می‌شوند. 

وی با بیان اینکه عامل اصلی گرفتن زیرمیزی مجلس و دولت است، ‌گفت: همه چیز ما مشکل دارد، چرا که قانون بسیار بر این مسئله تاکید دارد اما اجرایی نمی‌شود. 

عزیزی افزود: ما باید رابطه مالی پزشک و بیمار را قطع و سرانه سلامت را افزایش دهیم تا دیگر با پدیده زیر میزی مواجه نشویم. 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: درست است که تعرفه‌ها در کشور ما پایین است اما این دلیلی برای گرفتن زیرمیزی نیست. 

غیر واقعی بودن تعرفه‌ها، دلیل اصلی گرفتن زیرمیزی
عزیزی افزود: پایین بودن تعرفه‌ها باعث شده است که کیفیت ارائه خدمات پایین بیاید به طوری که مثلا برای هر عمل جراحی ارتوپدی در بیمارستان‌های دولتی ۱۰۰ هزار تومان به پزشک تعلق می‌گیرد، آن هم یک سال بعد پرداخت می‌شود و این باعث می‌شود که انگیزه پزشک از بین برود و با پدیده نامیمون زیرمیزی روبه رو شویم و مقصر اصلی نیز خود ما هستیم. 

 وی با بیان اینکه زیرمیزی هم در بخش خصوصی و هم دولتی گرفته می‌شود، گفت: در کشورهای دیگر قانون به طور کامل اجرا می‌شود و هر کس هم که به قانون عمل نکند، به شدت مجازات می‌شود، اما متاسفانه قانون در کشور ما اجرا نمی‌شود. 

صلب اعتماد مردم از جامعه پزشکی
 دکتر مسلمی فر، پزشک عمومی گفت: ساختار نظام سلامت در کشور ما اشتباه است و همین باعث شده تا زیر میزی گرفتن توسط پزشکان رواج پیدا کند. 

 وی گفت: اگر ما‌ این مسئله را در جامعه بزرگ کنیم، اعتماد مردم به جامعه پزشکی را از دست می‌دهیم، به طوری که بسیاری از مردم اصلا معنی زیرمیزی را نمی‌دانستند، اما ما با مطرح کردن این موضوع در رسانه‌ها، این موضوع را بسیار بزرگ و پیچیده کرده‌ایم. 

 مسلمی فر افزود: اگر طرح پزشک خانواده اجرا می‌شد، وضع سلامت ما به گونه‌ای تغییر می‌کرد که اصلا به سمت زیرمیزی نمی‌رفتیم. 

 وی تصریح کرد: در بحث زیرمیزی باید مدیریت به گونه‌ای باشد که علت برطرف شود و علت آن نیز نظام سلامت آشفته و به هم ریخته ما است. 

 بیمارستان‌ها هم زیرمیزی می‌گیرند
مسلمی فر گفت: گرفتن زیر میزی فقط مختص به پزشکان نیست، بیمارستان‌های ما از زمانی که خود گردان شده‌اند نیز به جای توجه و کمک به بیمار از او تقاضای زیرمیزی می‌کنند. 

وی با بیان اینکه، این مسئله اصلیترین مشکل نظام سلامت ما نبوده و ما آن را بزرگ کردیم، ‌گفت: ما یک عذرخواهی به مردم بدهکار هستیم، زیرا باعث شدیم اعتماد آن‌ها به جامعه پزشکی صلب شود. 

این پزشک عمومی تصریح کرد: ۸۰ هزار پزشک عمومی در کشور زیر خط فقر هستند و در بد‌ترین شرایط خدمت می‌کنند اما کسی برای بهبود وضع آن‌ها تلاش نکرد. 

 وی اذعان داشت: درد ما این است که فقط حرف می‌زنیم اما در عمل اراده نداریم. 

 مسلمی بیان کرد: نظام سلامت ما سلیقه‌ای اداره می‌شود نه علمی و تا زمانی که این شرایط تغییر نکند، پیشرفتی در این نظام صورت نمی‌گیرد. 

وی گفت: پزشک خانواده برای کشورهای دیگر خاطره است اما برای کشور ما فقط به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است. 

 از حق پزشکانی که اسمشان منتشر شده دفاع می‌کنیم
 دکتر رحمانی، رئیس انجمن جراحان عمومی کشور گفت: ما برای ۱۴۰ انجمن دیگر نامه نوشته‌ایم و تقاضا کرده اینکه ما را در پیگیری و احقاق حق ۱۴ پزشکی که نام آن‌ها به عنوان زیرمیزی بگیر مطرح شده، یاری دهند و این پزشکان نیز مطمئن باشند که از حقوق آن‌ها دفاع خواهیم کرد. 

وی گفت: طرح مسئله زیرمیزی گرفتن پزشکان ستمی است که به نظام سلامت وارد می‌شود و دلیل آن نیز تحقیر آمیز بودن سرانه سلامت در کشور است به طوری که این سرانه در کشور ما فقط ۱۳ هزار تومان است. 

رحمانی با بیان اینکه زیرمیزی معلول است و باید علت را مشخص کنیم، افزود: علت این پدیده ضعف دولت و مجلس و بیمه‌ها است و این پدیده در کشور ما از طرف اصناف دیگر هم طلب می‌شود و فقط مختص به پزشکان نیست در کشور ما متاسفانه همه کسری‌های خود را با زیرمیزی گرفتن تامین می‌کنند. 

 وی تصریح کرد: دلیل اینکه ۸۰ هزار نفر از پزشکان ما زیر خط فقر هستند این است که آن‌ها نمی‌توانند زیرمیزی بگیرند اگر می‌توانستند می‌گرفتند. 

 مدیریت منابع مالی و انسانی، لازمه افزایش رضایتمند
دکتر زمانی فر، رئیس بیمارستان فیروزگر با بیان اینکه گرفتن زیرمیزی خطای بزرگی است و شان پزشک را پایین می‌آورد، گفت: باید با مدیریت منابع مالی و انسانی، رضایتمندی و کیفیت خدمات را بالا ببریم تا بتوانیم با این مسئله مبارزه کنیم. 

وی افزود: ما راه را گم کرده‌ایم، فقط با افزایش تعرفه به کیفیت مطلوب نمی‌رسیم بلکه باید مدیریت صحیح داشته باشیم. 

زمانی تصریح کرد: در بیمارستان‌ها پرداخت‌ها باید مبتنی بر عملکرد باشد و در این صورت است که کیفیت ارائه خدمات افزایش می‌یابد. 

 ارائه طرح انضباطی برای پزشکان
 سید سجاد رضوی، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه اصناف دیگر هم از تعرفه‌های خود ناراضی هستند اما حرفه پزشکی باید با دیگر حرفه‌ها متفاوت باشد و انجمن‌ها نباید اجازه دهند که این مسئله حرمت جامعه پزشکی را از بین ببرد ضمن اینکه وظیفه نظارتی وزارت بهداشت هم به قوت خود باقی است. 

 وی افزود: نیازی به انتشار اسامی پزشکان نبود چرا که این کار نیز از نظر حرفه‌ای و انسانی توجیهی ندارد. 

رضوی تصریح کرد: همراه با ارائه تعرفه‌های جدید پزشکی باید یک طرح انضباطی جامع نیز ارائه شود تا دیگر شاهد این مشکلات نباشیم. 

وی اذعان داشت: خدمات خاص، چه در بیمارستان‌های خصوصی و چه دولتی، قیمت مشخص ندارد اما بیمارستان‌ها باید لیست قیمت‌های خود را بر روی سایت‌های خود قرار دهند تا مردم قبل از مراجعه به بیمارستان بدانند که چقدر باید هزینه بپردازند. 

رضوی با بیان اینکه متخصصانی نیز هستند که هزینه درمان بیماران را نیز پرداخت می‌کنند، گفت: ما هیچ وقت نامی از این پزشکان نمی‌آوریم با قاطعیت دولت، و کمک دولت مجلس و نظام پزشکی با پدیده زشت گرفتن زیر می‌زی برخورد کنیم. 

وی گفت: در کنار آمدن پول به حوزه سلامت باید پایه‌های این نظام که نظام ارجاع و پزشک خانواده است را نیز تقویت کنیم و یک سازمان بیمه‌ای قوی داشته باشیم که مانع از وارد شدن پزشک و بیمار به بحث مالی شود. 

در ارائه خدمت به مردم مسمم هستیم
 دکتر قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: درست است که ما با مشکلات مالی مواجه هستیم، اما این مجوزی برای گرفتن زیرمیزی نیست. 

وی گفت: انتشار این لیست دو مزیت داشت، اول اینکه دامن همهٔ اعضای جامعه پزشکی که با صداقت ارائه خدمت می‌کنند، پاک شد و دوم اینکه ذهنیت مردم ما نیز از اینکه همهٔ پزشکان زیرمیزی می‌گیرند، پاک شد. 

 قربانی افزود: تجمیع بیمه‌ها، نظارت دولت و مجلس، هدفمندی یارانه‌ها و حل شدن مشکلات مالی باید باشند تا این مشکل حل شود. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ما در اجرای قانون و ارائه خدمات به مردم مصمم هستیم، اما تا زمانی که نظارت جامع و کامل نباشد، هر چه قدر هم که پول تزریق کنیم، مشکل نظام سلامت حل نمی‌شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار