روزنامه عکاظ چاپ عربستان، نوشت نقش و نفوذ آمریکا در خاورمیانه بطور ملموسی کاهش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه اینترنتی روزنامه عکاظ ، این روزنامه در مقاله ای به قلم "سعید السریحی" نوشت آمریکا بهای سیاستی را پرداخت می کند که طی دو دهه گذشته در خاورمیانه در پیش گرفت. نقش و نفوذ آمریکا بطور ملموسی در خاورمیانه کاهش یافته است. این نقش و نفوذ خالی است و آماده شده است تا روسیه آن را پر کند بویژه اینکه برخی از نظام‌های عربی به دنبال ائتلاف‌های جدیدی هستند تا از این طریق  بی توجهی آمریکا به این کشورها و یا تناقض در رویکردهایش به منافع ملی این کشورها را جبران کنند. شاید سفر سیسی وزیر دفاع مصربه روسیه بهترین گواه در این زمینه باشد.  استقبالی که در مسکو از سیسی به عمل آمد و حمایت پوتین از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر نشانه آشکار اصرار روسیه بر جبران نقش و حمایت آمریکا از کشورهای منطقه است.

در ادامه این مقاله آمده است آمریکا هزینه سنگینی را به سبب 2 سیاست متناقضش در منطقه در دو دهه گذشته می پردازد. سیاست نخست آمریکا تقریبا شکست خورده است و به نظر می رسد سیاست دومش نیز در آستانه شکست قرار دارد. آمریکا به عنوان نیروی نظامی وارد مناطقی از خاورمیانه شد که آمادگی برای انفجار داشت. وارد جنگ‌هایی با اهداف مبهم در افغانستان و عراق شد. اگرچه  در براندازی نظام تندرو در افغانستان و نظام سرکوبگر در عراق موفق شد اما نتوانست تروریسم را در افغانستان ریشه کند و همچنین نتوانست نظام دمکراتیک در عراق ایجاد کند و سرانجام از عراق خارج شد و آن را به دست هرج و مرج سپرد و خروج از افغانستان را نیز شروع کرد و آن را به هرج و مرج شدید تر  می سپارد. 

بر خلاف این سیاست،  آمریکا سیاست دیگری را در منطقه در پیش گرفت که یک موضع منفی آشکار و یک موضع مردد است. این امر در موضع‌ گیریش در قبال سوریه و همچنین مذاکرات فلسطینی اسرائیلی و برنامه هسته ای ایران آشکار شد. از این 3 پرونده مشخص شد آمریکا ناتوان است یا اینکه تمایلی ندارد به تعهداتش در قبال منطقه عمل کند چه برسد به اینکه بتواند تهدیدهای تلویحی اش را در این یا آن زمینه عملی کند. 

 قدرت آمریکا یک بار شکست خورد و بار دیگر این سیاست آمریکا نه تنها نقش آمریکا را تضعیف می‌کند بلکه سبب می شود کشورهایی که چند دهه دوست آمریکا بودند به دنبال دوستی‌ها و شراکت‌های دیگری باشند با توجه به این سیاست جهانی که دوستی‌ها دائمی نیست اما منافع دائمی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار