"حمید سلیمی"، منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگارحوزه سینما
باشگاه خبرنگاران در خصوص داوری جشنواره امسال گفت: با انتخاب یک تیم با تجربه، برای برگزاری جشنواره سی و دوم امیدوار بودیم که امسال با یک جشنواره، متفاوت رو به رو باشیم.
زیرا جشنواره فیلم فجر امسال با برخورداری از یک شکلگیری مناسب، برنامهریزی خوب و اضافه شدن بخش نوعی تجربه نوید یک فستیوال خوب را میداد.
سلیمی ادامه داد: اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی به یک باره همه چیز تغییر پیدا کرد و به نظر من اتفاقات داوری امسال برای همیشه در تاریخ سینمای ایران با گرفتن آراء مردمی و کیفیت آثار ماندگار خواهد بود و برای "پرویز شهبازی" و" کیانوش عیاری" که فیلمهای خوبی را از سوی آنها دیدهایم اما برای نوع داوری آنها متاسفم و بیشتر از همه برای "فرامرز قریبیان" تاسف میخورم.
این منتقد بیان کرد: رسالت سینمای ایران این نیست که داوران بر اساس فشارهای برخی خبرگزاریها و مسئولان به قضاوت بپردازند و متاسفم که چنین اتفاقی در تاریخ سینما ایران ثبت شد.
وی تصریح کرد: از دیگر انتقاداتم به داوری جشنواره فیلم فجر انتخاب فیلمنامه "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" به عنوان بهترین فیلمنامه و فیلم است زیرا این فیلمنام دوباره از دقیقه 40 به بعد دچار تغییر لحن میشود آیا فیلمنامه بهتر دیگری وجود نداشت؟
سلیمی ادامه داد: به انتخاب کارگردانی "رستاخیز" به عنوان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی است زیرا این فیلم به جز تخریب کارگردانی ایران، دستاورد دیگری برای سینما نداشت.
وی اظهار داشت: با تمام احترامم به فیلم سینمای "شیار 143" به عنوان یک فیلم شریف، به نظر من این فیلم ویژگی زیادی برای انجام آن پروپاگاندای وحشتناک تبلیغاتی نداشت.
این منتقد افزود: داوری جشنواره فیلم فجر زیر نظر عوامل بیروتی به صورت نامناسبی عمل کرد البته باید بگویم داوری فیلم فجر همیشه بد بوده و امسال نیز در بدترین نوع خود اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: البته نباید از داوری خوب بخش نگاه نو و اهدای جوایزی به "سیزده" و به "چند مترمکعب عشق" گذشت.
وی خاطر نشان کرد: به طور کلی هیئت داوران در بخش سودای سیمرغ اعتبار خود و جشنواره را زیر سوال بردند.
گفتگو از منا شمسایی
انتهای پیام/ اس