وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با روزنامه عکاظ عربستان سعودی نظر خود را در خصوص تحولات منطقه اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه عکاظ عربستان سعودی، "احمد داود اوغلو" در گفتگو با این روزنامه گفت: اگر به کل منطقه نگاه کنیم در خواهیم یافت دو مکان دارای ثبات و رشد اقتصادی است. ترکیه و خلیج فارس و امروز در کشورهای حوزه خلیج فارس رشد اقتصادی گسترده ای وجود دارد.  بین کشورهای خلیج فارس و ترکیه، دو کشور سوریه و لبنان وجود دارند که مشکلات و بی‌ثباتی دارند. مسائلی مثل افزایش نزاعها وجود دارد  بنابراین نقش کشورهای خلیج فارس بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بسیار مهم می دانم. همکاری این کشورها با ترکیه بسیار متمایز است و حتی جزءمهمترین همکاری دو جانبه به شمار می‌رود.

درست است که در برخی مواقع اختلاف نظرهایی در برخی مسائل پیچیده داریم اما به همه دیدگاهها احترام می گذاریم و برای ایجاد منطقه ای برخوردار از نعمت ثبات و صلح تلاش می کنیم. ما آماده ایم برای رسیدن به چنین هدفی تلاش کنیم و آمادگی داریم با هم در همین مسیر گام برداریم و برای تضمین ثبات و امنیت ملتهای منطقه  فعالیت کنیم. 

وی در ادامه گفت تغییراتی در منطقه بویژه در سوریه اتفاق افتاد و ما را به تغییر سیاستمان سوق داد اما رابطه ما به ملت سوریه خوب است و امروز مشکلاتی با نظام اسد وجود دارد و سیاست ما در مسیر حفظ روابط خوب و دراز مدت با سوریه در آینده است یعنی در سوریه پس از اسد. زمانی که می گوئیم با همسایگانمان مشکلی نداریم به این معنی است که با ملتها مشکل نداریم و نه با نظامهای موجود.  اصل یا سیاست به صفر رساندن مشکلات هنوز وجود دارد اما ضمن احترام به دو قاعده مهم است. نخست براساس عدالت و دوم براساس کمکی که به همسایگانمان می‌دهیم.  به همین دلیل می بینید برخی مشکلاتی با نظام سوریه و نه با مردم آن داریم. ما تاکید می‌کنیم مشکل ما با نظام سوریه است.

وی افزود: سیاست خارجی ما براساس به صفر رساندن مشکلات با خارج نتیجه داد و با بسیاری ازکشورها روابط تنگاتنگی داریم و این سیاست تا کنون نتایج مهمی داشته است. ما روابط محکمی با بیشتر کشورها و با همسایگانمان مثل اوکراین ، بلغارستان ، روسیه ، ارمنستان ، یونان ، آذربایجان و ایران و دیگر کشورها داریم گرچه اختلافات ساده ای درباره برخی مسائل داریم اما سعی داریم این مسائل را پشت سربگذاریم و روابطمان را با آنها با ایجاد زمینه توافق حفظ کنیم. مثلا شریک دوم ما در صادرات عراق است در حالیکه روابط اقتصادی ما با سوریه مهم بود.

اوغلو در ادامه گفت خاورمیانه تغییر کرد و مرحله انتقالی مهمی کل منطقه را تغییر داد . مثل حوادثی که در سال 1990 در کشورهای بالکان و اروپای شرقی اتفاق افتاد امروز پس از گذشت بیست سال همین امر در خاورمیانه و کشورهای عربی اتفاق می افتد البته  نمی توان بین این دو تجربه مقایسه کرد. نمی‌توانیم با گذشت مدت کوتاهی از حوادث تغییر در کشورهای عربی تجربه عربی را ارزیابی کنیم. 

خبرنگار از وی پرسید آیا فکر می کنید برخی از کشورها به ترکیه به عنوان الگو می نگرند وی  گفت هرگز . ما ادعا نمی کنیم که الگویی هستیم که کشورهای عربی از ما الگو بگیرند ما تجربه خاصی داریم اما باید اعتراف کنیم که ترکیه به داستان موفقیت نه تنها در کشورهای عربی بلکه در همه کشورهای جهان تبدیل شده است که این امر به لطف ثبات سیاسی ما  و همچنین موفقیت اقتصادی است. ما  ادعا نمی کنیم که الگو هستیم اما اگر کشور دوستی ما را الگو می‌داند و می‌خواهد که ما آن کشور را در تجربه خود شریک سازیم مایه افتخار ما است و ما را بیشتر دلگرم می‌کند.

خبرنگار در ادامه گفت مواضع بین المللی سبب طولانی شدن بحران سوریه شد، آیا ممکن است تلاش های شما برای دستیابی به راه حل بین المللی برای سوریه ثمر دهد ، اوغلو مدعی شد: این نظام نامشروع(!) است. ترکیه ازهمه راه حلهایی که سبب حفظ جان مردم سوریه باشد حمایت می‌کند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران جزئی از نظام منطقه ای و بین المللی است و باید بازیگر فعالی در همه تلاشهای صلح باشد و منزوی نشود. چگونه می خواهید ایران را در مذاکرات صلح شرکت دهید در حالیکه ایران سبب ادامه بحران سوریه شده است؟

داود  اوغلو جواب داد ما برای برقراری صلح تلاش می کنیم . باید همه درها به روی کسانی که خواستار تحقق این هدف هستند از جمله ایران ودیگر کشورها، باز شود. ما در مذاکرات دو جانبه با ایران بویژه پس ازمساله سلاح شیمیایی سوریه از ایران خواستیم که برای توقف خونریزی مداخله کند و درخواست کردیم آتش بس برقرار شود این مساله فقط خاص کشورهای همسایه نیست بلکه به همه کشورهایی مربوط می شود که قادر به کمک هستند. همه ما چنین امیدی داریم و به این امر براساس قوانین سازمان ملل متحد چشم دوخته ایم یعنی هر گاه مساله به امنیت آسیب برساند مسولیت بر عهده شورای امنیت است. اکنون در سوریه مساله ای است که امنیت جهانی را تهدید می کند و به فاجعه انسانی منتهی می شود بنابراین باید نخست شورای امنیت در این زمینه تصمیم بگیرد.

وی افزود مسئولیت دیگر بر عهده شورای امنیت و ما همسایگان است ما به اندازه ای که می توانستیم تلاش کردیم اما در نهایت ضروری است کشورهای مرتبط با این امر و سازمان ملل متحد به وظیفه خود برای تحقق صلح و امنیت در سوریه و منطقه عمل کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار