آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

"اقتصاد مقاومتی" باطل‌السحر همه تحریم‌هاست/ فتنه‌گران سال ۸۸ تندروی افراطی بودند/ انتشار قلم‌های زهرآگین از هر ویروسی خطرناک‌تر است

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: "اقتصاد مقاومتی" باطل‌السحر همه تحریم‌هاست و روسای سه قوه لبیک خوبی داشتند و امیدواریم لبیک را در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ببینیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "آیت‌الله سید احمد خاتمی" خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران، در خطبه‌های دوم امروز 9 اسفند ماه گفت: ما شعاری از آغاز انقلاب داشتیم که شعار اصلیمان بود و آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.  
 
وی با اشاره به اینکه استقلال در عرصه فرهنگی شکل گرفت و این انقلاب با آن سامان یافت، ادامه داد: در عرصه سیاسی هم به استقلال سیاسی رسیدیم و کشوری مستقل و متکی به آرای مردم داریم.  
 
آیت‌الله خاتمی گفت: شعار دیگر استقلال اقتصادی بوده که از اول انقلاب تاکنون گامهای بلندی برداشته شده اما واقعیت این است که باید گامهای بلندتری برداریم تا به این استقلال برسیم. ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی گامی بود برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و الان بهترین فصل برای اجرای آن است، چرا که نیروی انسانی و زبده و متخصصان بسیاری داریم که تعبیر میلیون‌ها متخصص گزاف نیست.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان این مطلب که در طول ۳۵ سال گذشته زیرساخت‌ها فراهم شده است، تصریح کرد: از جهت سرمایه‌ها مثل نفت و گاز ما روی هم رفته در دنیا اول هستیم و با این زمینه‌ها می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم.  
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در مصاف با دشمنان بوده و بتوانیم با آن مقاومت کنیم که این امر ۴ ویژگی مبتنی بر دانش بومی، عدالت بنیان، درون زا برون گرا دارد.
 
وی افزود: این امر یعنی اینکه ما هیچ نظر و امیدی به دشمنان ملت نداریم که آن‌ها تحریم‌ها را بردارند یا نه و اگر تحریم‌ها را برداشتند ایران گلستان می‌شود و یا اگر برنداشتند به ما آسیب می‌رسد. 

*اقتصاد مقاومتی باطل السحر همه تحریم هاست
 
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اقتصاد مقاومتی باطل السحر همه تحریم هاست و روسای سه قوه لبیک خوبی داشتند و امیدواریم لبیک را در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ببینیم.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران اظهار داشت: عزیزانی که اهل رصد کردن اوضاع سیاسی دنیا هستند، با نگاهی ولو مختصر می‌بینند که متاسفانه موج اسلام هراسی و اسلام ستیزی در دنیا از سوی استکبار سریع شده و دلیلش این است که موج خیزش اسلامی در حال گسترش بوده است، چرا که می‌بینند اسلام عزیز دل‌ها را جذب کرده و به عنوان قدرتی در مقابل آن‌ها ظاهر شده، البته اسلام ناب محمدی(ص) نه اسلام آمریکایی که حکام مرتجع منطقه از آن دم می‌زنند و آن را دوست دارند.  
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این‌ها از اسلام ناب که خواستگاهش نظام اسلامی ایران است وحشت دارند. بسیاری از رسانه‌های دنیا اعم از مکتوب، شنیداری و دیداری در اسلام هراسی می‌دمند.  
 
وی ادامه داد: برای تروریست‌های آدمکش سوریه مدام سلاح می‌فرستند و آمریکا دقیقا بعد از کنفرانس ژنو ۲ کمک‌هایش را به تروریست‌ها تسریع کرده و عربستان نیرو می‌فرستد، البته ارتش سوریه قهرمانانه به دَرَک واصلشان کرد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران اظهار داشت: این ارسال سلاح هم برای مسلمان کشی و زشت نشان دادن چهره اسلام عزیز است، همچنین در بحرین اقلیت حاکم بر مسلمانان حکم می‌رانند و سه سال است که تظاهرات مسالمت آمیز مردم را با گلوله جواب می‌دهند و بیش از صد نفر را به شهادت رساندند، البته حکام بحرین دقیقا اعتراف می‌کنند که وابسته به آمریکا و انگلیس هستند.  
 
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در آفریقای مرکزی ۳۰ درصد مردم مسیحی و ۱۵ درصد مسلمان هستند و مسیحیان تندرو وحشیانه با قمه و ساطور مسلمانان را می‌کشند و تکه تکه می‌کنند و می‌سوزانند.  
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: هفته پیش تندرو‌ها وارد یک روستای کوچک شدند و بیش از ۷۰ نفر از زنان، کودکان و پیر‌ها را قتل عام کردند و در برابر این نسل کشی سازمان‌های بین المللی ساکت هستند، البته یکی از سازمان‌ها گفته اینطور که مسلمانان را می‌کشند دیگر نسلی از آن‌ها باقی نمی‌ماند. 

* رژیم صهیونیستی دشمن اصلی مسلمانان است
 
وی اذعان داشت: می‌دانیم که رژیم صهیونیستی دشمن اصلی مسلمانان است و این‌ها مصرند به هر مناسبت ذلیلانه به این رژیم غاصب و جلاد سفر کنند و به آن‌ها عرض ادب و احترام داشته باشند، البته معاون وزیر خارجه آمریکا با رفتن به رژیم صهیونیستی و گزارش دادن به آن‌ها می‌گوید که رو در روی شما هستیم و مرکل هم می‌گوید که ما شمشیرمان را از رو برای شما کشیده‌ایم.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران بیان داشت: آنچه که خنده دار است دولت جنایتکاری مثل آمریکا که زندانهای گوانتانامو و مخفی در اروپا دارد و در عراق و افغانستان آدمکشی می‌کند، این رژیم وحشی این چنینی دم از حقوق بشر می‌زند، البته این‌ها با اسلام طرف هستند و با فضل خدا ایران اسلامی با تمام قدرت در برابر دنیای استکبار ایستاده است. 

*اسلام جان ما و ستون فقرات انقلاب ما بوده است
 
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اسلام جان ما بوده و ستون فقرات انقلاب ما و به تعبیر امام راحل تمام مقصد ما مکتب ما است.  
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: از اول انقلاب کسانی با قلم زهرآگین به نیش زدن اسلام پرداختند و طی این چند ماه روزنامه‌ای ولایت امیرالمومنین (ع) و روزنامه دیگری هم حکم قصاص را زیرسوال برد. 

*قلم‌هایی که زهرآگین هستند، انتشارشان از هر ویروسی خطرناک‌تر است
 
وی با اشاره به سخن حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه «خدایا پناه می‌برم از قلم زهرآگین» گفت: قلم‌هایی که زهرآگین هستند، انتشارشان از هر ویروسی خطرناک‌تر است، البته خوشبختانه در این باره هم عرض تشکر و هم یک تذکر دارم.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران اضافه کرد: از قوه قضائیه بنا به مسئولیت ذاتی که دارد و روزنامه هتاک را توقیف کرد، عرض تشکر دارم اما باید هیئت نظارت بر مطبوعات این کار را می‌کرد و بلافاصله جلسه فوق العاده‌ای تشکیل می‌داد و این روزنامه را لغو امتیاز می‌کرد، البته خبر دارم بعضی از اعضا به دنبال این کار بودند اما به جایی نرسیدند، به همین خاطر از آنان می‌خواهم یک بیانیه دهند و اهانت به مقدسات را محکوم کنند. 

*وزارت ارشاد اسلامی طوری عمل کند که پسوند اسلامی زیبنده‌اش باشد
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از وزارت ارشاد این انتظار را داریم که چون نامش وزارت ارشاد اسلامی است، طوری عمل کند که این پسوند زیبنده‌شان باشد و اجازه انتشار کتابهایی که درشان نیست را ندهند و همچنین جلوی آگهی آژانس‌هایی که می‌گویند شما را به فلان کشور فاسد می‌بریم را هم بگیرند.  
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: کسانی که فکر می‌کنند فضا آنقدر باز شده تحلیلشان اشتباه است و گذشت آن موقع که این حرف‌ها را می‌زدند و برخی از مسئولان از آن‌ها حمایت می‌کردند، چرا که امروز مردم تا آخرین نفس ایستاده‌اند و اجازه هتاکی را نمی‌دهند.  
 
وی با بیان اینکه وحدت از ضروریات جامعه است، تصریح کرد: هیچ کس منکر ضرورت وحدت نیست و از جمله عواملی که وحدت شکن بوده به کار بردن الفاظ متشابه است.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: هیچ کس منکر نیست که افراط و تفریط امری محکوم است اما افراطی از دیدگاه شما کیست و این از کلمات متشابه است. 

* فتنه گران سال ۸۸ تندروی افراطی بودند/ سخاوتمندانه پست می‌گیرند و غیرمتندان را افراطی می‌خوانند
 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: با توجه به مبانی رهبری به صراحت می‌گوییم فتنه‌گران سال ۸۸ تندروی افراطی بودند که متاسفانه برخی از آن‌ها سخاوتمندانه پست می‌گیرند و از سوی دیگر غیرتمندانی که جلویشان ایستادند و نگذاشتند کودتای مخملین به بار بنشیند را افراطی می‌گویند.  
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: می‌گویند شما که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهید، افراطی هستید و بعضی‌ها مردان مردی که در سال‌های حماسه خون و شرف از جان مایه گذاشتند را افراطی می‌خوانند. 

*اگر فکر می‌کنید با افراطی خواندن غیرتمندان دینی می‌توانید آن‌ها را از صحنه به در کنید، اشتباه می‌کنید
 
وی افزود: اگر دنبال وحدت هستید از الفاظ متشابه پرهیز کنید و اگر فکر می‌کنید با افراطی خواندن غیرتمندان دینی می‌توانید آن‌ها را از صحنه به در کنید، اشتباه می‌کنید، چرا که غیرتمندان دینی رهنمودهای خود را از مقام معظم رهبری می‌گیرند و تحت تاثیر جو رسانه‌ای شما نیستند.  
 
گفتنی است؛ خطیب نمازجمعه تهران در پایان خطبه دوم با بیان اینکه برادران و خواهران ما در بحرین مظلوم هستند و پناهی ندارند و رسانه‌های دنیا جنایات علیه آن‌ها را پوشش نمی‌دهند، مطالبی را با زبان عربی برای مردم بحرین قرائت کرد.

همچنین "آیت الله سید احمد خاتمی" در خطبه‌های اول نمازجمعه این هفته تهران اظهار داشت: حاکمیت مجموعه‌ای از اجزای حکومت شامل قوه مجریه، قضائیه و مقننه است و معنای گسترده‌ای دارد.  
 
وی تصریح کرد: رابطه حکومت‌ها با مردم چندنوع است که می‌توان به رابطه زور و دیکتاتوری کسانی که با کودتا بر سر کار می‌آیند اشاره کرد و نوع دیگر رابطه حزب سالاری و خاندان سالاری بوده که در آن حزبی برای میدان پیدا کردن تلاش می‌کند.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران افزود: نوع دیگر رابطه به اصطلاح دمکراسی بوده، یعنی اینکه حاکمیت اکثریت بر اقلیت، اما نوع دیگر رابطه در نظام اسلامی است که از مدل‌های گفته شده قوی‌تر است و آن رابطه محبت بوده، چرا که در نظام اسلامی مردم به حاکمانشان عشق می‌ورزند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: حضور مردم در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن طبق نظر کار‌شناسان در بعضی مکان‌ها یک الی یک و نیم برابر از سال پیش بیشتر بوده و این نشان از رابطه محبت در نظام اسلامی است.

*در دسترس بودن مسئولین اولین جلوه محبت است
 
وی ادامه داد: اولین جلوه محبت در دسترس بودن مسئولان است و استانداران، فرمانداران و مدیر کل‌ها باید با مردم ارتباط چهره به چهره داشته باشند، البته زیباست که بدانیم اولین کسی که صندوق پیشنهادات گذاشت، حضرت علی (ع) بود و این بدان معناست که خود را به نحوی در دسترس مردم قرار دهید. 

*حکومت نور چشمی ندارد و همه مردم نور چشم هستند
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: جلوه دوم محبت بین حاکمان و مردم قانونمداری نسبت به همه و تساوی در برابر قانون بوده و نور چشمی برای حاکمان و مسئولان نباید مطرح باشد. هرکسی که تخلف کرد حتی اگر از نزدیکان مسئولان بود باید تحویل داده شود البته حکومت نور چشمی ندارد و همه مردم نور چشم هستند.  
 
خطیب موقت نمازجمعه تهران اظهار داشت: جلوه سوم محبت حکومت به مردم براساس عدالت محوری است، یعنی اینکه برای حاکم آنچه که باید مطرح باشد اجرای عدالت بوده و در مورد خود و دیگران رانت خواری، رانت سیاسی و اقتصادی وجود نداشته باشد.  
 
آیت الله خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: برای مردم فقر و نداری قابل تحمل بوده اما تبعیض برایشان بسیار گزنده است و محبت حکومت به مردم رفتار عدالت محورانه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۳۷ ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
درود بر سید بزرگوار با این صحبت های روشن .
ما همیشه حامی رهبر و خون شهدا هستیم .
آخرین اخبار