به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسين آشوري در آغاز نشست هاي چهارگانه اکو گفت: کشورهاي عضو اکو ده کشور هستند و 56 هزار کيلومتر خط ريلي دارند و قرارگرفتن اين کشورها در راهگذرهاي شمال - جنوب و شرق - غرب اکو را به عنوان نويد بخش ترين سازمان هاي منطقه اي قلمداد مي کند.
وي گفت : در بخش بار قزاقستان ، ازبکستان و ايران و در بخش مسافر ترکيه ، پاکستان و ايران به ترتيب بيشترين سهم را در حمل بار و جابجايي مسافر دارند.
آشوري گفت : منطقه اکو با تقاضاي رو به رشدي مواجه است و براي برآورده کردن انتظارات و توسعه ريلي در منطقه به سرمايه گذاري بيشتر روي تأسيسات زيربنايي فيزيکي و غير فيزيکي ، غلبه بر گسستگي ها ، تکميل تجهيزات مرزي و ارتقاي زيربناهاي ضعيف ، نياز است.
وي افزود: هر يک از کشورهاي عضو اکو برنامه هايي براي توسعه ترانزيت ريلي و تکميل زيربناهاي ريلي خود در دست اجرا دارند.
آشوري گفت: جمهوري اسلامي ايران با توجه به تحولات حمل و نقل در منطقه و ضرورت توسعه حمل و نقل و ترانزيت ،اقدامات بسيار وسيعي در توسعه راه آهن کشور داشته و اولويت اول آن اتصال گسستگي هاي راهگذرها و کريدورهاست تا در آينده نه چندان دور شاهد تحولات ريلي در منطقه باشيم.
وي افزود: موقعيت حساس جغرافيايي و استراتژيک کشور و راه آهن جمهوري اسلامي ايران در منطقه و ارتباط آن با آب هاي آزاد بين المللي از طريق خليج فارس و درياي عمان اين کشور را به صورت يک مسير ترانزيت و پل مهم ارتباطاتي حمل و نقل راه آهني در منطقه تبديل کرده است.
آشوري گفت: راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اتصال به بنادر جنوبي بندرعباس و بندر امام خميني و در شمال به بندر اميرآباد و بندر ترکمن و نيز اتصال به هفت نقطه مرزي ، داراي موقعيت مناسبي براي عبور کريدرهاي بين المللي است.
انتهای پیام/