مسئول دفتر ریاست جمهوری گفت: مساعد بودن محیط اجتماعی سیاسی در جامعه به این معنی است که هرگز نگاه جامعه کارآفرینان به فعالان اقتصادی و کارآفرینان نگاه استثمار نسبت به طبقه غیر سرمایه دار و کارگر نباشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد نهاوندیان صبح امروز در نخستین همایش نیکوکاری و فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است اظهار داشت: برای داشتن رشدی پایدار در اقتصاد نیاز به این است که رویکرد احسان و رشد در کنار یکدیگر قرار گیرد.
 
وی افزود: در حال حاضر هیچ کس در محافل علمی و اقتصادی از رشد به عنوان افزایش درآمد مقطعی سخن نمی‌گوید بلکه همه به دنبال رشد پایدار هستند.
 
رییس دفتر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه 6 عامل موجب ایجاد رشد پایدار در جامعه می‌شود اظهار داشت: مساعد بودن محیط اجتماعی و سیاسی از جمله عوامل مهمی است که منجر به رشد پایدار اقتصادی می‌شود.
 
وی ادامه داد: مساعد بودن محیط اجتماعی سیاسی در جامعه به این معنی است که هرگز نگاه جامعه کارآفرینان به فعالان اقتصادی و کارآفرینان نگاه استثمار نسبت به طبقه غیر سرمایه دار و  کارگر نباشد.
 

وی با تأکید بر اینکه چنانچه رویکرد احسان و رشد در کنار هم قرار گیرد فضای اقتصادی جامعه از خودخواهی فردی به سمت خیر جمعی سوق می‌یابد اظهار داشت: یکی دیگر از عوامل ایجاد رشد پایدار در جامعه محیط مساعد قضایی است.
 
وی ادامه داد: این که نگاه جامعه و دست اندرکاران امور اجرایی و قضایی کشور به تولید و کارآفرینی به گونه‌ای باشد که در صورت بروز مشکل، ‌مجموعه قضا چطور به پرونده کارآفرین و فعال اقتصادی رسیدگی می‌کند سبب ایجاد یا عدم ایجاد رشد پایدار اقتصادی می‌شود.
 
وی گفت: نگاه مجموعه قوانین و مقررات اگر نگاه مثبتی به امر تولید، ‌کار آفرینی و فعالیت اقتصادی باشد مسلماً مشکلات مربوط به روند فعالیت‌های اقتصادی به سرعت توسط مجموعه قضا حل و فصل شده و رسیدگی می‌گردد.
 
به گفته محمد نهاوندیان دیگر عامل تأثیرگذار در رشد پایدار اقتصادی، محیط زیست مساعد است چرا که رشدی که محیط زیست را تخریب کند نمی‌تواند رشد پایدار باشد.
 
وی ادامه داد: چنانچه رویکرد تولیدی و اقتصادی مبنی بر حرص و خودخواهی افراطی نباشد نمی‌تواند نسبت به محیط زیست نیز بی‌تفاوت باشد.

رییس دفتر ریاست جمهوری نیروی انسانی خلاق و مبتکر را از دیگر عوامل رشد اقتصاد پایداری برشمرد و گفت: این که یک فعال اقتصادی چه ارتباطی با جامعه اطراف خود داشته باشد می‌تواند زمینه خلاقیت و مبتکر بودن نیروی انسانی تحت مجموعه خود را فراهم آورد.
 
نهاوندیان با اشاره به تفاوت نگاه اقتصاد انسان محور با اقتصاد سرمایه سالار گفت:‌ پایه اقتصاد سرمایه سالار بر هدف گذاری بیشینه کردن سود است و در واقع انسان هیچ هدفی جز افزایش سود برای مجموعه خود ندارد.
 
نهاوندیان با بیان اینکه انسان در اقتصاد انسان محور خود و هدفش رشد و تعالی می‌یابد اظهار داشت: در اقتصاد انسان محور است که فرد بیش از آنکه به دنبال نفع اقتصادی خود در فعالیت تولیدی خود باشد به دنبال نفع اجتماع است.
 
وی ادامه داد: لازمه احسان کردن آن است که توان احسان داشته باشیم و این بدان معناست که برای احسان کردن نیازمند آن هستیم که در فرآیندهای تولید دقیق و اسراف گریز باشیم.
 
نهاوندیان گفت: هرگز با فرآیند های اسراف آلود و تضییع منابع نمی‌توان قابلیت و قدرت احسان کردن بدست آورد.
 
وی گفت: در یک جامعه مبتنی بر اقتصاد انسان محور عزت به آن است که مرتباً به افرادی که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند یارانه پرداخت شود.
 
نهاوندیان اظهار داشت: فرآیند عزت به این معناست که مرتباً در جامعه یاری‌گیرنده‌ها کمتر و یاری دهنده‌ها بیشتر باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: احسان ، فعالان ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار