سبزه از گزینه های همیشگی در سینی هفت سین ایرانی های خوش ذوق است . این نشان سرزندگی در صورتی که خوب سبز شود شادابی بیتشری را برایمان به ارمغان می آورد .

 

دانستن و رعایت اصول سبزه گذاشتن از ضروریات تهیه ی سفره هفت سین است . هر چه باشد سبزه یکی از سین های نوروزی به شمار می آید . این اصول را می توانیم در گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد بخوانیم:

انتخاب ظرف با جنس مناسب نخستین نکته ای است که بهتر است برای سبز کردن سبزه نوروز رعایت کنیم. ظروف سفالی و در درجه دوم چینی نتیجه بهتری خواهد داد تا ظروف پلاستیکی. از ظروف سفالی برای این کار هرگز استفاده نکنید.

بهترین زمان برای شروع این کار به طور تقریبی دو هفته قبل از رسیدن عید نوروز است پس همین امروز دست به کار شوید. اگر از عدس استفاده می کنید 10 روز برای سبز کردنش کافی است.

بذر انتخابی شما می تواند گندم ، عدس ، ماش و یا جو باشد . هر بذری که انتخاب کرده اید آن را 24 ساعت قبل خیس کنید. پس از یک روز جوانه های کوچکی می زند. در این زمان بذرها را کف ظرف ریخته و سطحش را با دست صاف کنید. بهتر است تراکم بذرها از سه ردیف بیش تر نباشد.

مرحله بعد که بسیار اهمیت دارد آبپاشی است به قدری که مقداری آب کف ظرف جمع شود . بعد یک دستمال کتانی تمیز و مرطوب که معمولا به رنگ سفید است را رویش بکشید و در مکانی آفتاب گیر با بیشینه دمای 25 درجه سانتی گراد قرار دهید.

برای آن که جوانه ی بذرها خوب تقویت شود تا سه روز به همواره خیس بودن دستمال اهمیت دهید .

وقتی جوانه ها قد کشیدند و دستمال را بر روی سرشان بالا گرفتند. دیگر به اندازه کافی بزرگ شده اند و نیازی به وجودش ندارند. مگر در مناطق سرد و خشکی مثل خراسان که هوا معمولا تا اواخر زمستان سرد است. بعد از رشد گیاه تا اندازه دو سانت ، دیگر نیازی به استفاده از دستمال مرطوب نیست اما در عوض باید رطوبت لازم را از طریق آب پاشی کافی تأمین کنید.

سبزه ای که با این روش تهیه شود تا روز 13 نوروز تازه و شاداب می ماند و شما می توانید گیاهی سرسبز را با خود به دامن طبیعت ببرید. ./س

 

برچسب ها: سبزه ، عید نوروز ، هفت سین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.