بیماری‌های خاصی در کودکان از قبیل فلج مغزی، بیماری‌هاي سیستم ایمنی، تالاسمی ، کاهش هورمون‌های رشد و مصرف برخی داروها منجر به کاهش تراکم استخوان می‌شود.

دکتر محمدرضا سلامت، متخصص پوکی استخوان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به افزایش شیوع بیماری‌های مزمن در کودکان، حداکثر تراکم استخوان، عامل مهمی در پیشگیری بروز شکستگی در بزرگسالی است. بیماری‌های خاصی در کودکان از جمله فلج مغزی، بیماری‌های سیستم ایمنی، تالاسمی، کاهش هورمون رشد و مصرف برخی داروها منجر به کاهش تراکم استخوان و در نتیجه پوکی استخوان در سنین پایین می‌گردد.
 
وی افزود: از علل بروز این بیماری‌ها هم چنین می‌توان به بستری شدن طولانی، مشکلات تغذیه‌ای، بی‌اشتهایی عصبی و ورزش‌های بدنی شدید اشاره کرد.
 
دکتر سلامت در رابطه با نشانه‌های این بیماری گفت: از نشانه‌های این بیماری می‌توان شکستگی‌های مکرر، شکستگی با ضربات خفیف، بدشکلی ستون فقرات، سوتغذیه و بی‌تحرکی را نام برد.
 
وی تصریح کرد: تشخیص پوکی استخوان در کودکان، تنها براساس سنجش تراکم استخوان نمی‌باشد، بلکه علاوه بر آن، معاینات بالینی و شرح حال از اعضای خانواده، جهت آشکار نمودن بیماری‌های ژنتیکی نیز کمک کننده است.
 
دکتر سلامت هم چنین افزود: پس از شناسایی علت، درمان با کلسیسم و  ویتامین D شروع می‌شود هم چنین در حین درمان باید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز گردد و کودکان مبتلا به این بیماری نیز باید به صورت مستعد ورزش کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سنجش ، فلج ، شکستگی ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار