سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری به پرسش های خبرنگاران درباره موضوع ایران،‌ سوریه و اوکراین پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر موضوع اوکراین به پرسش های خبرنگاران درباره تحولات مصر، مذاکرات سازش، مذاکرات هسته‌ای ایران، نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه و اختلاف بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داد.

جنیفر پساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:اختلافات آمریکا و روسیه بر سر اوکراین نمی تواند آسیبی به مذاکرات 1+5 و ایران وارد کند.

پساکی گفت: شاید ما با روسیه درباره مسائلی توافق نداشته باشیم.این موضوع درباره چین و دیگر کشورهای هم وجود دارد اما درباره این موضوع (مذاکرات اتمی ایران) روسیه حامی آمریکاست. ما کاملا انتظار این موضوع را داریم و  آنها به عنوان عضوی فعال در مذاکرات باقی خواهند ماند.

وی درباره سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به ژاپن هم مدعی شد: این تکمیل توافقنامه ژنو است.در سایت  اینترنتی کاخ سفید در این باره و ضرب الاجل های  موجود توضیحاتی وجود دارد. اول ماه مارس یک (پرداخت) قسط از دارایی های بلوکه شده ایران پرداخت شد که تایید می کند ایران نیمی از ذخیره اورانیوم  بیست درصد خود را رقیق سازی کرده است. پرداخت قسط دیگری هفتم مارس  بود که تکمیل کننده بخش دوم قسط اول است.

وی افزود: این بخشی از طرح قسط بندی(پرداخت داراییهای مسدود شده) است که ما قصد نداریم به جزئیات آن بپر دازیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره موضوع امحاء زرادخانه شیمایی سوریه و تاخیر در انجام آن گفت:پس از هفته ها بی تحرکی دولت سوریه در پایان هفته گذشته مقادیر بیشتری از مواد شیمیایی خود را جابه جا کرده است. ما گزارشی از بندر لاذقیه در اختیار داریم که تا این زمان در حدود یک سوم از مواد شیمیایی سوریه از این کشور خارج شده است .ما عمیقا  از اینکه اسد به دو نقطه عطفی(ضرب الاجل) را که سازمان منع تسلیحات شیمیایی ماه نوامبر گذشته برای خروج مواد شیمیایی  تعیین کرد عمل نکرد، نگرانیم.آنها از برنامه امحاء عقب افتاده اند.بارگیری اخیر مواد شیمیایی نشانه های تشویق کننده برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی است.بی تحرکی رژیم سبب شد تا  ضرب الاجل سی ام ژوئن  برای نابودی برنامه سلاح های شیمیایی سوریه در خطر بیافتد.آنها یک برنامه شصت و پنج روزه را تعیین کردند که به برنامه ای یکصد روز بدل شد.این موضوع ضروری به نظر می رسد که جامعه بین المللی به فشارهای خود به دولت سوریه برای خارج کردن مواد شیمیایی اش ادامه دهد.

وی درباره اظهار نظر برخی کارشناسان درباره طولانی شدن جنگ سوریه به ده سال گفت:البته تمرکز ما  پایان حاکمیت اسد است.از سال گذشته تاکنون حوادث زیادی روی داده است. 
وی مدعی شد: تمرکز ما پایان هرچه سریعتر خونریزی ها و رنج های مردم سوریه است و ما از راههای گوناگون در حال کار بر روی این موضوع هستیم.

وی درباره تماس تلفنی بین اوباما و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن درباره موضوع اوکراین گفت: این تماس تلفنی در چارچوب تعامل و رایزنی ما به هم پیمانانمان در جهان درباره مسائل مختلف از جمله موضوع اوکراین انجام شد. ژاپن یکی از متحدان مهم ما در جهان است. رایزنی با آنها درباره مسائل مهم جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. کشورهای زیادی با روسیه مراودات تجاری دارند اما اولویت ما تحریم نیست بلکه الویت ما پیدا کردن راهی برای پایان این منازعه از راه مذاکره و رایزنی است. ما معتقدیم که کشورها باید درباره آنچه که در اوکراین روی می دهد متحد باشند.

پساکی در ادامه درباره تماس تلفنی اخیر اوباما و پوتین و موضوع میانجیگری گفت: جان کری وزیر امور خارجه اخیرا درباره این موضوع صحبت کرد اما این بخشی از بحث است و روشهای زیادی وجود دارد و آمریکا مطمئنا دوست دارد که بخشی از این رایزنی باشد. موضوعی که در حال حاضر وجود دارد این است که روسیه و دولت کنونی اوکراین بر سر میز مذاکره حاضر شوند و با هم مذاکره کنند و شمار زیادی از بازیگران صحنه سیاست بین المللی می توانند بخشی از این جریان باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت:این روش منحصرا نمی تواند از راه سازمان ملل باشد.سازمان ملل وارد این موضوع شده است و خواهد شد اما شمار زیادی از طرف ها وجود دارند که در موضوع اوکراین از نزدیک دخیل هستند. روسیه نسبتا درباره این موضوع (اوکراین) از جانب جامعه بین المللی منزوی شده است. هنوز هم طرف های زیادی هستند که خواهان پایان این منازعه از راه مذاکره هستند.

پساکی درباره موضوع آغاز بازی های پارالمپیک سوچی و حاضر نشدن مقامات آمریکا در مراسم افتتاحیه گفت:کاخ سفید حاضر نشدن مقامات خود در این مراسم را چند روز پیش اعلام کرد.آمریکا از مدت ها پیش در رده ریاست  مقامی را برای افتتاحیه بازیهای پارالمپیک زمستانی نفرستاده است.ما از ورزشکاران آمریکایی در این رقابتها حمایت می کنیم و نمی خواهیم که این جریان سیاسی به آنها آسیب وارد کند.اما آنها در این رقابتها شرکت می کنند و ما آرزوی موفقیت آنها را داریم اما ما هیچ مقامی در سطح ریاست  را به این رقابتها نمی فرستیم تا پیامی قوی را بفرستیم.

وی درباره همه پرسی آتی در کریمه گفت:رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات خود اعلام کرده اند که برگزاری این همه پرسی نقض قانون اساسی اوکراین است و نمی تواند مشروع باشد و دولت جدید اوکراین باید بخشی از هر مذاکره و رایزنی باشد.به نظر می رسد که روسیه از انتخابات ماه مه حمایت نمی کند و این در حالیست که این انتخابات می تواند گامی دمکراتیک  و جریانی فراگیر باشد که نظرات تمامی مردم اوکراین را در برگیرد.مذاکره و رایزنی همانند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

وی درباره تصمیم دولت ترکیه برای اعمال محدودیت بر اینترنت گفت:ما نگرانی شدید خود را درباره محدودیت های اعمال شده بر اینترنت اعلام می کنیم. این موضوع سبب نگرانی ما می شود. وی افزود:ما منتظریم که دولت ترکیه به تعهدات خود درباره آزادی بیان عمل کند.

پساکی درباره مذاکرات سازش هم گفت:اردن نقشی تاریخی و مهم در جریان صلح داشته است و وزیر خارجه ما با ملک عبدالله پادشاه اردن و جوده وزیر خارجه این کشور در ماههای اخیر تماس های زیادی داشته است.ما بارها به شفافیت اعلام کرده ایم که در مرحله مهمی از این مذاکرات قرار داریم و نخست وزیر نتانیاهو به تازگی با رئیس جمهور اوباما دیدار کرد و محمود عباس هم  با اوباما دیداری خواهد داشت. کری معتقد است که ما به مرحله ای رسیده ایم که باید به بررسی موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات سازش بپردازیم.این موارد مدتهاست که مایه اختلاف دو طرف بوده است.در هفته های اخیر شاهد انتشار بیانیه های نگران کننده دو طرف بوده ایم که این دور از انتظار نمی تواند باشد. ما همچنان معتقدیم که دو طرف متعهد به ادامه این مذاکرات هستند.محمود عباس دیداری با رئیس جمهور اوباما در ده روز آینده خواهد داشت.

وی افزود: پیشرفت هایی درباره این مذاکرات انجام شده است.در حال حاضر بحث بر سر چالش برانگیزترین مسائل است و وجود لفاظی دو طرف در این مدت دور از انتظار نخواهد بود.همانطور که وزیر خارجه (کری) بارها گفته است این مذاکرات شبیه یک موزائیک است که دامنه گسترده ای از مسائل مختلف را در بر می گیرد و ما باید ببینیم در پایان به چه منتهی خواهد شد.

وی افزود:مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.چارچوب نهایی وجود ندارد. هر دو طرف الویت هایی دارند که برای آنها مهم است.آنها در حال مذاکره هستند اما ما نمی توانیم این موضوع را عمومی کنیم.

پساکی درباره اختلافات بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس هم گفت:من نمی توانم در حال حاضر تحلیلی درباره این موضوع داشته باشم.ما درباره مسائلی از این نوع گفتگو را پیشنهاد و تشویق می‌کنیم.من بیش از این نمی‌توانم در این باره سخنی بگویم.

وی درباره وضع حقوق بشر مصر هم گفت:آمریکا نگرانی خود را  درباره فضای موجود درباره آزادی بیان و آزادی تجمعات در مصر ابراز اعلام  می کند.برای تاکید درباره این نگرانی ما امروز بیانیه ای را درباره این کشور  در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو منتشر کردیم.از اینکه بیست و هفت کشور دیگر از بیانیه ما درباره وضعیت حقوق بشر در مصر حمایت کردند خوشحالیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار