سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید ادعاهای مقامات صهیونیست درباره توقیف کشتی حامل سلاح های ایرانی به مقصد غزه، در این خصوص به فرافکنی پرداخت و آن را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، "جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید ادعاهای مقامات صهیونیست درباره توقیف کشتی ایران از منبع سودان به مقصد غزه گفت:آمریکا و اسرائیل از طریق کانال های اطلاعاتی و نظامی و همچنین مشاوران امنیت ملی مان، ارتباطات روزانه ای درباره این موضوع داشته اند.

وی ادعا کرد: بلافاصله پس از آگاه شدن از حرکت کشتی مذکور، کاخ سفید به پنتاگون دستور آمادگی برای عملیات و اقدامات لازم یکجانبه را صادر کرد. در راستای تلاش های دولت، ما فعالیت های اطلاعاتی و نظامی خود را با همتایان اسرائیلی خود هماهنگ کردیم و آنها در نهایت تصمیم گرفتند که در این موضع هدایت عملیات را خود بر عهده بگیرند. در زمانی که ما به تلاش های خود برای حل و فصل دیپلماتیک برنامه هسته ای ایران ادامه می دهیم به صورت همزمان برای مقابله با اقدامات ایران وی با اشاره به اینکه سلاح های کشف شده، ایرانی و غیر قانونی بوده اند، گفت: من تاییدیه این را ندارم.

ساکی افزود: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید اینکه بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل با محدودیت مسافرت در آمریکا مواجه شده است، گفت: ما طی یاداشتی دیپلماتیک به وی اعلام کردیم که تحت محدودیت مسافرت به شعاع بیست و پنج مایل قرارگرفته است و مثل برخی از نمایندگان کشورهای دیگر برای سفرهای فراتر از این فاصله باید درخواست مجوز کند.

وی ضمن تایید دیدار جان کری با اخضر ابراهیمی از انتشار گزارش هایی درباره استعفای قریب الوقع وی اظهار بی اطلاعی کرد و از اطمینان امریکا به اخضر ابرهیمی سخن گفت.

ساکی ضمن تایید انتقال مواد شیمایی سوریه در هفته گذشته به خارج از این کشور  گفت: پس از اینکه چند هفته هیچ اقدامی صورت نگرفت، ما می توانیم بگوییم که دولت سوریه هفته گذشته مقادیری از تسلیحات شیمیایی خود را به خارج از کشور منتقل کرده است. کمتر از یک سوم تسلیحات شیمیایی سوریه و تنها شانزده درصد تسلیحات قبلی از طریق بندر لاذقیه به خارج از کشور منتقل شده است. این مقدار از آنچه قبلا برنامه ریزی شده بود کمتر است و ما قطعا برای انجام گرفتن این اقدامات به تلاش های خود ادامه می دهیم. وی تاکید کرد که شصت درصد تسلیحات شیمیایی سوریه تاکنون منتقل شده است.
ساکی درباره فراخوان سفرای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر از قطر گفت: قطعا این اقدامی خوب در زمینه همکاری های داخلی کشورهای حوزه خلیج نیست.

وی ضمن تاکید بر روابط خوب آمریکا با این کشورها ابراز امیدواری کرد این کشور ها به سرعت مشکلات و اختلافات خود را به نفع امنیت و انسجام منطقه ای حل و فصل کنند.

وی درباره اوکراین هم گفت: ما به شدت نگران اقدامات روسیه هستیم. روسیه باید نیروهای نظامی خود را از منطقه کریمه اوکراین خارج کند همانطور که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا بر این مسئله تاکید داشته اند. ما خواهان پایان این اقدامات تجاوزکارانه روسیه هستیم. تمرکز ما بر حفظ ثبات و شکوفایی اقتصادی اوکراین است. ما دولت جدید اوکراین را دولت مشروع این کشور و نماینده مردم اوکراین می دانیم. این دولت به دنبال برگزاری انتخابات است و ما نیز بر این مسئله تمرکز کرده ایم. روسیه باید مداخله نظامی اش را در اوکراین متوقف کند و به ناظران بین المللی اجازه بدهد تا در اوکراین حضور پیدا کنند تا با راستی آزمایی، از این مسئله اطمینان حاصل شود که حقوق مردم اوکراین محترم است و نقض نمی شود. روسیه باید به تلاشهای بین المللی برای استقرار ثبات در اوکراین و منطقه ملحق شود. روسیه باید گفتگوهای سریع و مستقیم با اوکراین را شروع کند و به آینده دموکراتیک اوکراین احترام بگذارد. ما به دیپلماسی باور و اعتقاد داریم. من فکر نمی کنم همه مسائل در یک جلسه حل و فصل خواهد شد . بی تردید این اتفاق رخ نخواهد داد اما جان کری با ملاقات با مقامات روسی می خواهد این پیامها را به آنها منتقل کند.  اتحادیه اروپا در مسیر اعمال تحریمها علیه روسیه گامهایی برداشته است. رئیس جمهور ، وزیر امورخارجه و دیگر مقامات آمریکا رایزنی های نزدیکی با مقامات اتحادیه اروپا در این خصوص دارند و تلاش می کنند اقداماتشان را هماهنگ کنند و درباره جزییات گزینه های تحریمهای در حال بررسی با هم مشارکت و تبادل نظر داشته باشند. ما در این زمینه ارتباطهای بسیار نزدیکی داریم. جان کری روز گذشته با اشتاینمایر وزیر امورخارجه آلمان در این خصوص صحبت کرد. وی در پاریس نیز با وزیر امورخارجه فرانسه در این باره گفتگو می کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
جان
۲۲:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
داون ويث آمريكا
آخرین اخبار