قلعه جلال الدین یکی از برجسته­ترین قلعه­‌های نظامی قلمداد می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،

این قلعه حدفاصل شهر گرمه و جاجرم سده‌­های 7-6 هجری روی سطح ناهموار و صخره‌ای تپه‌ای بلند ساخته شده است.

قلعه جلال الدين از نظر ابعاد معماري در نوع خود کم نظير است و باروي آن در تراز پایین و تا ارتفاع 5 متری نزديک به 3 متر ضخامت دارد روي هم رفته بلنداي بارو در ضلع شرقي حدود 15 است.

در کف برج‌ها و راهروهاي تراز فوقانی قلعه خمره‌هاي بزرگي کار گذاشته شده که در مواقع نياز آب يا آذوقه مورد نياز را تامين مي‌کرده است.

هر يک از اين خمره ها نزديک به 150 لیتر حجم دارند و با در نظر گرفتن مجموع 128 خمره موجود در فضاهاي مختلف برآورد ميشوددر اين ظروف حدود 19000 لیتر یا20 تن مايع يا غله ذخيره شده است.

چاهی به قطر 3 متر در گوشه ي غربي حیاط قلعه حفر شده است که شايد دسترسی قلعه نشینان به منبع آب دایمی را فراهم کرده است .

موقعيت جغرافيايي قلعه بر سر راه ارتباطي شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ايران همچون نيشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهميت راهبردي قلعه را دو چندان مي‌کرد.

در ضلع شرقي موزه در طبقه اول شرح احوال و آثار شخصيتهاي معروف جلال الدين در قالب تابلوهايي به بازديدكننده معرفي شده است.

يكي از وي‍ژگي‌هاي منحصر به فرد اين موزه-قلعه كه آنرا از نظر محتوايي از نمونه‌هاي مشابه خود متمايز ساخته شيوه پرده خواني و نقالي در آن است كه نوعی نمایشِ مذهبی و ملي ایرانی است.

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با هدف احياي قلعه جلال الدين به عنوان موزه از سال 1386 مطالعه و مرمت اين بنا را به طور متمرکز آغاز کرد و در خرداد سال 1390 اين بنا با عنوان موزه معرفي شخصيت‌هاي جلال الدين مشاهير تاريخ ايران با تاكيد بر شخصيت جلال الدين خوارزمشاه افتتاح گرديد .

این قلعه همه ساله گردشگران زیادی دارد./ز

برچسب ها: قلعه ، جلال الدین ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.