طراحی مدل‌های متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی برای کاربردهای مشخص قادر خواهد بود فرهنگ و ویژگی های پوشاک ایرانی را به روزگار معاصر راه دهد و هویت را به پوشاک امروز مردم ایران بازگرداند.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره مد و لباس؛ "وحید تاج" یکی از چهره‌های شناخته شده در خوانندگی آواز کلاسیک ایرانی درباره شیوه طراحی لباس برای گروه های موسیقی کلاسیک ایرانی معتقد است، شیوه کنونی طراحی لباس نیازمند بازنگری است.

تاج درباره اهمیت طراحی لباس برای اجرای صحنه‌ای آثار موسیقی کلاسیک ایرانی می‌گوید: طراحی لباس هم چون هر هنر دیگری که در یک کنسرت حضور ملموس دارد؛ صحنه اجرا را دلپذیر و به اثرگذاری و ماندگاری اجرا در ذهن مخاطب کمک می‌کند. علاوه بر این از جنبه بصری نوعی احترام به مخاطب به شمار می‌رود. از سوی دیگر هنرهای مختلف همه در بهبود اجرا سهیم اند و باید همه آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

وی اضافه می‌کند: البته در سال‌های اخیر به موضوع طراحی لباس بیش از گذشته توجه می‌شود اما این موضوع نباید به روندی تزئینی و تجمل تبدیل شود.

این خواننده آواز ایرانی درباره روند کنونی طراحی لباس در ارتباط با اجرای صحنه‌ای آثار موسیقی می‌گوید: آن‌چه امروز در صحنه اجرای موسیقی می‌بینیم؛ علاوه بر آن‌که متناسب با نوع موسیقی انتخاب نشده، چندان باب طبع مخاطبان هم نیست.

وی درباره عدم تناسب جامه هنرمندان با هویت اثر موسیقی نیز می‌گوید: یکی از مسائلی که آزار دهنده به نظر می‌رسد؛ عدم توجه به هویت موسیقی در انتخاب لباس برای اجرای صحنه‌ایست. تا جایی که تناسب موضوعی میان لباس هنرمند و اثرش قابل تشخیص نیست. این نا هم گونی گاه تا بدان‌جا پیش می‌رود که هنرمند در انتخاب خود جامه‌ای بی ارتباط با حرفه‌اش بر می‌گزیند و یا بیش از آن‌که به محتوا و شکل درست اجرای اثر بپردازد به شکل ظاهری خود آن‌هم به شکلی نامتجانس می‌پردازد. غافل از آن‌که زرق و برق و طرح های نامتجانس ذهن مخاطب را از اثر موسیقی و بافت معنایی آن دور می کند و جنبه نمایشی یک اجرا را از محتوای معنایی و موسیقایی آن پر رنگ تر می کند. گرچه توجه به لباس در اجرای صحنه‌ای کاملا ضروری و غیر قابل چشم پوشی است، اما چگونگی انتخاب لباس نیز امری نیست که بتوان آن را بدون نظر متخصصانش به اجرا رساند. به همین سبب به نظر می‌رسد لازم است تا نخست طراحی لباس برای اجراهای صحنه ای به عنوان یک ضرورت شناخته شده و سپس به کیفیت و چگونگی آن پرداخت.

این خواننده آواز ایرانی از اهمیت طراحی لباس در اجراهای گروه های موسیقی کلاسیک ایرانی در کشورهای دیگر به ویژه جهان غرب می‌گوید: اهمیت طراحی لباس در کنسرت‌های خارجی لزوم توجه به این هنر را آشکار می‌کند. چراکه گرچه مخاطبان به طور مشخص برای شنیدن یک اثر موسیقی پای به یک سالن اجرای کنسرت می‌گذارند اما ارائه موسیقی ایرانی در بستری مشخص از فرهنگ ایرانی تاکیدی بر عظمت فرهنگ ایرانی است و به طبع شناخت کامل‌تری از تمدن و هنر ایرانی برای مخاطب خارجی خواهد بود.

تاج درتوضیح ویژگی های طراحی لباس برای گروه های موسیقی کلاسیک ایرانی تاکید می‌کند: موسیقی کلاسیک ایرانی نمادی از هنر ناب ایران است. به هر حال مخاطبان غیر ایرانی از ما انتظار دارند در بستر فرهنگی خود و با توجه به قابلیت های فرهنگ ایرانی پوشاک خود را انتخاب کنیم و طراحی لباس برای اجرای چنین موسیقی اصیلی به یقین باید دارای ویژگی های متمایز و ممتازی از هنر ایرانی باشد. به باور من طراحی لباس برای نوازندگان و خوانندگان موسیقی ایرانی باید یادآور جلال و عظمت ایران باشد و نمادی از هویت یک ایرانی. نکته ای که گاه در طراحی لباس ها نادیده گرفته می‌شود و بعضا لباس گروه‌های موسیقی را یا شبیه به لباس‌های هندی می‌کند و یا کاملا تقلیدی عین به عین از لباس اقوام ایرانی‌ست که برای کاربردی دیگر طراحی شده است. بدین معنا که گرچه توجه به پوشاک ایرانی بی تردید لازم به نظر می‌رسد اما این بدان معنا نیست که لباس یک زیست بوم خاص به عینه در صحنه پوشیده شود و بهتر است با توجه به ویژگی‌های لباس‌های بومی ایرانی لباسی برای کاربرد در صحنه اجرا طراحی شود.

انتهای پیام /اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.