وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص دستیابی به چارچوبی برای گفتگوها در مذاکرات صلح خاورمیانه، گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری آلمان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص دستیابی به چارچوبی برای گفتگوها در مذاکرات صلح خاورمیانه،  گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه ای که یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرد، کری تاکید کرد این مذاکرات در مرحله ای بسیار مهم قرار دارد و محمود عباس را به اتخاذ تصمیمات ضروری دشواری در هفته های پیش رو ترغیب کرد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد جان محمود عباس خواست پیش از سر رسیدن ضرب‌الاجل بیست و نهم ماه آوریل برای دستیابی به یک توافق صلح با رژیم صهیونیستی ، «تصمیمات دشواری بگیرد که لازم خواهد بود».

اظهارات کری در گفتگو با عباس در واشنگتن یک روز قبل از دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، بیان شد.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا پس از این دیدار اعلام کرد: «وزیر (کری) از رئیس عباس به علت مشارکت و رهبری ثابت‌قدم وی در چند ماه گذشته قدردانی و وی را تشویق کرد تصمیمات دشواری بگیرد که در هفته‌های آینده، لازم خواهد بود».

این مقام آمریکایی با «صادقانه و پربار» توصیف کردن گفتگوهای روز یکشنبه، اعلام کرد: «وی (کری) همچنین تصریح کرد که ما در مقطع مهمی در این مذاکرات قرار داریم و به رغم اینکه این مسائل چندین دهه سابقه دارند ولی هیچ یک از طرفین نباید اجازه دهند تصمیمات سیاسی دشوار در این مرحله جلوی (برقراری) صلحی پایدار را بگیرد».

کری بیست و نهم ماه ژوئیه، فلسطین اشغالی و فلسطینی‌ها را به پای میز مذاکره بازگرداند و در آن زمان اعلام کرد که «هدف ما، دستیابی به یک توافق نهایی در نه ماه آینده خواهد بود».

در حالیکه ضرب‌الاجل بیست و نهم ماه اوریل نزدیک می شود، مقامات آمریکایی از توقعات خود کاسته‌اند و هم اکنون تلاش می‌کنند دو طرف را برای امضا یک «چارچوب توافقنامه» که جزئیات کمی از آن تاکنون منتشر شده است، تحت فشار قرار دهند.

کری به تازگی اذعان کرد نخواهد توانست تا ضرب‌الاجل ماه آوریل به یک توافقنامه کامل صلح دست یابد و امیدوار است از چارچوب توافق برای تمدید گفتگوها استفاده کند.

کری که در کل فرایند گفتگوها، در خصوص این مذاکرات خوشبین بوده است، در ماه دسامبر اعلام کرد به رغم ادامه مناقشه اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی در خصوص مفاد توافقنامه، دستیابی به یک توافق، «نزدیک» است.

یکی از افراد نزدیک به عباس به تازگی با اعلام اینکه اختلافات بین دو طرف فقط افزایش یافته، افزود تمدید گفتگوها، بعید و بی‌فایده است.

در این بیانیه آمده است :« هیچ یک از طرفین نباید اجازه دهند تصمیمات سیاسی دشوار در این مرحله در مسیر صلحی پایدار قرار گیرد ».

محمود عباس قرار است روز دوشنبه در کاخ سفید با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.

پیش بینی می شود اوباما، محمود عباس را برای اتخاذ تصمیماتی ضروری برای دستیابی به توافقنامه ای ساختاری تا 30 آوریل، تحت فشار قرار دهد. 

اوباما پیشتر این ماه با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل، در واشنگتن دیدار کرد تا وی را به اتخاذ تصمیماتی مهم ترغیب کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار