به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف؛

ساخت تولید آلومینیوم مورد نیاز "صنعت هوافضا" در کشور

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید آلیاژ آلومینیوم با استحکامی معادل فولاد شدند.

محمد علی مصطفایی محقق و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران  گفت: در حال حاضر بهترین آلیاژ آلومینیوم استفاده شده در صنایع، آلومینیوم موسوم به ۷۰۷۵ می‌باشد که با استفاده از عملیات حرارتی آلیاژهایی گران‌قیمت به دست آمده و از استحکامی معادل ۵۰۰ مگاپاسکال برخوردار است که البته شکل‌دهی این آلیاژ به دلیل ترکیب شیمیایی و عناصر استفاده شده در آن بسیار مشکل است. اما در روش ما استحکام با ایجاد ساختار نانو در ماده بوجود آمده که موجب حفظ چقرمگی، نرمی و شکل پذیری آلیاژ شده است.

وی افزود: اگر به وزن پایین این آلیاژ توجه شود می‌توان گفت موفق به ساخت آلیاژی کم نظیر شده‌ایم که نسبت استحکام به وزن فوق‌العاده بالایی دارد و بر خلاف فولاد به خوبی در مقابل خوردگی مقاومت می‌کند.

لازم بذکر است،فناوری تولید آلیاژهای مقاوم و سبک آلومینیومی مورد استفاده در صنایع پیشرفته به ویژه هوافضا، در انحصار کشورهای معدودی است و هم‌اکنون ورود این آلیاژ‌ها به کشور به دلیل تحریم‌های موجود با موانع فراوانی روبرو می‌باشد. این در حالی است که آلیاژ آلومینیوم تولید شده از استحکامی بالا‌تر از آلیاژهای تجاری معمول برخوردار بوده و بدون نیاز به مواد اولیه خارجی، با هزینه‌ای کمتر در کشور قابل تولید است. 

آلیاژ آلومینیوم تولید شده در دانشگاه صنعتی شریف که حاصل ۴ سال تحقیق و صرف ۱۵ میلیون تومان بودجه می‌باشد، از استحکام تسلیمی معادل ۶۰۰ مگاپاسکال برخوردار بوده که به گفته مسئولین پروژه، در آزمایش‌ها تا ۸۰۰ مگاپاسکال را نیز تحمل کرده است. 

دکتر روح‌الله دهقانی فیروز‌آبادی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و مشاور این پروژه درباره اهمیت تولید این آلیاژ آلومینیوم در کشور می‌گوید: دستیابی به روش تولید این آلیاژ آلومینیوم سبک و مقاوم، می‌تواند راهگشای صنایع پیشرفته‌ای چون هوافضا باشد تا با کمک این مواد تولیدات خود را به میزان قابل توجهی بهبود دهند. علاوه بر این دستیابی به فناوری که تا کنون در انحصار معدودی از کشور‌ها بوده است، اثر تحریم‌ها را در حوزه‌های پیشرفته نیازمند به این مواد کم می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار