ابولحسن خان صدیقی خالق مجسمه‌های فردوسی، امیرکبیر و... بزرگترین مجسمه ساز ایران است

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران، ابولحسن خان صدیقی، نقاش و مجسمه ساز برجسته کشورمان در سال 1273 در تهران متولد شد.

ابوالحسن در هفت سالگی به مدرسه اقدسیه رفت و تحصیلات ابتدایی را در آنجا به پایان رساند.

پس از ان برای ادامه تحصیل به مدرسه آلیانس رفت و در آن‌جا در کنار تحصیل شروع به نقاشی کرد، هرچند که نقاشی کشیدن وی به مذاق مسئولان مدرسه‌اش خوش نمی‌آید، اما این هنرمند شهیر ایرانی همچنان به کار خود ادامه می‌داد تا در سال 1299 با درجه ممتازی دیپلم گرفت.

این مجسمه ساز در کنار پرداختن به تحصیل، علاقه فراوانی به هنر داشت، به طوری که این علاقه را نمی‌توانست پنهان کند. بنابراین در سال 1301 مجسمه‌ای از کودکی می‌سازد و به کمال الملک نشان می‌دهد.

کمال الملک نیز به استعداد هنری وی پی می‌برد، بنابراین  گلخانه مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کند را به کارگاه مجسمه ساز تبدیل می‌کند و ان هنرمند فقید مجسمه سازی در آن دوران به ساخت مجسمه در کنار تدریس می‌پردازد.

*ساخت اولین مجسمه سنگی در سال 1304
 
این مجسمه ساز در سال 1304 اولین مجسمه سنگی را می‌سازد و سپس در سال‌های بعد مجسمه‌هایی چون، مجسمه فردوسی و امیرکبیر و البته مجسمه‌هایی چون: الیاس دوره گرد و دلاک حمام را نیز می‌سازد.

صدیقی پس از باز نشستگی در سال 1340 تمرکز بیشتری برای ساخت مجسمه پیدا کرد.

از مجسمه‌های بی شمار دیگری را از جمله مجسمه نادرشاه که در آرامگاه وی در مشهد نصب شد و همچنین مجسمه فردوسی که در میدان فردوسی نصب شد را در کارنامه هنری خود دارد.

*انتشار کتاب درگذشت خالق مجسمه‌های ماندگار ایران
 
در سال 1370 سازمان ملی یونسکو با هدف ثبت آثار صدیقی تصمیم به انتشار کتاب وی را گرفت و کتاب در سال 1373 منتشر شد و یکسال پس از انتشار کتاب در 30 آذر 1373 این هنرمند درگذشت.


انتهای پیام/ رس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار