مدیر کل صندوق بین المللی پول گفت اگر بحران اوکراین به خوبی مدیریت نشود، تاثیرات منفی گسترده ای بر اقتصاد جهان خواهد گذاشترئيس

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ،  "کریستین لاگارد "مدیر کل صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه گفت اگر بحران اوکراین به خوبی مدیریت نشود، تاثیرات منفی گسترده ای بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت.

لاگارد گفت : «اگر رهبران سیاسی موفق نشوند بحران اوکراین را به درستی حل و فصل و مدیریت کنند، عواقب ناگوار آن قطعا گریبان اقتصاد جهان را خواهد گرفت.»

اوکراین که موافقت اولیه صندوق بین المللی پول را برای دریافت وام کسب کرده است، به یک بحران اقتصادی شدید نزدیک می شود و این در حالی است که روابط این کشور با کشور همسایه اش یعنی روسیه نیز تیره و تار شده است. ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه که بخشی از خاک اوکراین بود، به روسیه، سبب شد غرب نیز تعدادی از مسئولان دولت روسیه را تحریم و آن کشور را به تحریم های اقتصادی بیشتر تهدید کنند.

به گفته لاگارد، بحران اوکراین سبب افزایش تنش های ژئوپلیتیکی شده که دورنمای اقتصاد جهانی را تهدید می کند. این در حالی است که قرار است صندوق بین المللی پول روز سه شنبه در مجمع عمومی خود در واشنگتن، پیش بینی ها در مورد رشد اقتصاد جهانی را منتشر کند.

مدیر کل صندوق بین المللی پول همچنین در مورد انقباض پولی در کشورهای ثروتمند و بویژه در منطقه یورو به شدت ابراز نگرانی کرد و افزود برای دور شدن از این خطر، بانک مرکزی اروپا باید سیاست های پولی خود را معتدل تر کند.

وی در اظهاراتی دردانشگاه جان هاپیکنیز آمریکا گفت: موضوع بدهی آمریکا جدی است.

لاگارد گفت: موضوع بدهی آمریکا جدی است، که باید آن را حل کرد. در منطقه یورو روند رشد متوسط اقتصادی متوقف نشده است.در مرکز منطقه یورو این رشد قوی و در جنوب همچنان ضعیف است.در چند ماه گذشته گام های دلگرم کننده ی برداشته شده است.تاسیس اتحادیه بانکی یکی از گام هایی است که ما از آن حمایت می کنیم.

در ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان ،سرمایه گذاری خصوصی در بخش صادرات در حال رشد است.

رئیس صندوق بین المللی افزود: اقتصادهای در حال ظهور مقداری با کاهش رشد مواجه شدند، اما در نیمه دوم دوهزار وسیزده با تقاضای بیشتر اقتصادهای پیشرفته رشد بیشتری پیدا کردند.آسیا بیشترین رشد اقتصادی را داشته است و رشد اقتصادی به طور متوسط امسال بیش از شش و نیم درصد بوده است.چین بیشترین رشد را داشته، هرچند که سرعت آن کمتر شده است.

وی گفت :بعد از آسیا،کشورهای حوزه صحرای باختری آفریقا بیشترین حرکت را درمسیر رشد داشتند و این روند ادامه دارد، هرچند که بدهی برخی از کشورهای کم درآمد افزایش یافته است.

کشورهای عربی نیز در حال گذار به دلیل مشکلات اجتماعی و سیاسی مقداری با کاهش رشد مواجه شدند.باید به خاطر داشته باشیم گذار کلی در یک روز حاصل نمی شود و زمان می برد، اما نشانه های دلگرم کننده ی از رشد پیدا شده است. در کشورهایی مانند تونس و مغرب شاهد رشد واقعی هستیم اما کشورهای دیگر نظیر مصر نیاز به حمایت بین المللی دارند.

وی گفت:کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن جمعیت مسن دارند و بزودی چین نیز به آنها ملحق می شود.این درحالی است که این سه کشور سهم بسیار زیادی در اقتصاد جهانی دارند.در کره جنوبی تصمیماتی گرفته شده است تا زنان در بازار کار بیشترجذب شوند.نخست وزیر ژاپن نیز همین تصمیم را گرفته است.

تحقیقات جدید نشان می دهد افزایش مشارکت زنان در بازار کار تاثیر عمیقی بر رشد دارد.

کریستین لاگارد گفت:اصلاحات در بازار کار می تواند در کشورهایی که با بیکاری مواجه هستند، مانع از دست رفتن یک نسل شود. در مکزیک اصلاحات در جهت کاهش موانع در بازار کار سالانه چهارصد هزار شغل ایجاد کرده است.

رئیس صندوق بین المللی پول افزود: اکنون لحظه حساسی است.ما در صورتی که سیاست های درستی در پیش نگیریم و با یکدیگر همکاری نکنیم در رشد کند اقتصادی گرفتار می شویم.در قرن بیست ویکم مشکلات مرز نمی شناسد و مرزها با یکدیگر مرتبط هستند.کشورها نمی توانند به تنهایی برمشکلات فائق شوند.

رئیس صندوق بین المللی پول گفت: استفاده از نیروی کار زن تاثیر عمیقی بر رشد اقتصادی در کشورهایی نظیر عربستان سعودی ،هند،مصر و همچنین ژاپن ،کره جنوبی و آمریکا خواهد داشت.

رئیس صندوق بین المللی پول گفت:تیم ما از دهم مارس در اوکراین است.زمانی که نخست وزیر اوکراین از من خواست تیم خود را به این کشور اعزام کنم،ما آنها را اعزام کردیم.این گروه حقیقت یاب است، زیرا باید متوجه می شدیم، منابع چیست و چه کسی چه کاری در کجا انجام می دهد. مقامات اوکراینی تلاش می کنند، اقتصاد کشور را بازگردانند و می دانند تصمیمات سختی باید گرفته شود. جامعه بین المللی باید از آنها حمایت کند. ما ارزیابی خوبی از اوضاع اقتصادی و مالی اوکراین داریم. امیدوارم صندوق بین المللی پول نقش موثر خود را ایفا کند.

وی در پاسخ به پرسش دانشجویان درباره احتمال تحریم روسیه گفت:گفتگو درباره تحریم ها تاکنون نیز مقداری تاثیر گذاشته است. من امیدوارم این تنش حل شود..

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار