روسیه از کشورهای غربی خواست کشتی‌های خود را از دریای سیاه خارج کنند چرا که بیشتر از مدت زمان اجازه داده شده در این دریا مانده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار ؛ از طرف دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت کشورش قصد ندارد با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تنش آفرینی کند.

احمد حاج علی خبرنگار شبکه المنار در مسکو در گزارشی گفت : دیپلماسی روسیه قدرت خود را در نشست وزیران امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، روسیه و تاجیکستان به رخ کشید.

این نشست برای بررسی چالشهای امنیتی در طول مرزهای کشورهای عضو این پیمان برگزار شد.این نشست در آستانه نشست وزیران خارجه عضو مجمع کشورهای مستقل در مسکو که اوکراین همچنان در آن عضویت دارد برگزار شد و وزیر خارجه اوکراین می تواند در این نشست شرکت کند.این نشست امروز در مسکو برگزار می شود.

نیکولای بوردیوگا دبیر کل سازمان کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی گفت:« معتقدم از نظر منطقی این مفید است که روابط خود را با سازمانهای بین المللی همانند سازمانهای آسیایی در عرصه های مختلف به ویژه امنیت تقویت کنیم . این گامها به تصویب وزیران رسیده است و اجرای آن را آغاز خواهیم کرد و اوضاع در فدرال روسیه را در چارچوب توافقنامه های امنیت جمعی مد نظر قرار خواهیم داد.»

لاورف قصد کشورش را برای تنش آفرینی با ناتو تکذیب کرد اما در عین حال به غرب و ناتو به ویژه به آمریکا و ترکیه هشدار داد و تأکید کرد این کشورها باید کشتی های خود را در دریای سیاه که از مهلت تعیین شده فراتر رفته است بر اساس توافقنامه امضا شده در شهر مونتروی سوئیس خارج کنند.

لاورف گفت :« ما به د نبال رویارویی با کسی نیستیم و امیدوارم کسی نیز چنین رویارویی را به ویژه در منطقه دور از ناتو به وجود نیاورد.»

وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی بیانیه های مربوط به وضع امنیتی مرتبط با افغانستان را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور تصویب و در قبال بحران اوکراین نیز به وضوح موضعگیری و بر لزوم خلع سلاح تشکیلات مسلحانه غیر قانونی تأکید کردند.

آنها همچنین به وخیم شدن اوضاع در شمال غربی سوریه پرداختند و به حمله تروریستهای مرتبط با القاعده به شهر مرزی کسب که به گفته لاورف هزاران نفر از ساکنانش مجبور شده‌اند به مناطق سوری و به طور جزیی به لبنان آواره شوند اشاره و از بازیگران بین المللی به علت آنکه گامهای عملی برای مبارزه با تروریسم برنداشته اند انتقاد کردند .


انتهای پیام / 
برچسب ها: روسیه ، دریا ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار