"دونالد توسک" نخست وزیر لهستان روز شنبه اعلام کرد ناتو ظرف چند هفته، حضور خود را در این کشور تقویت خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "دونالد توسک" نخست وزیر لهستان روز شنبه اعلام کرد ناتو ظرف چند هفته، حضور خود را در این کشور تقویت خواهد کرد.

پس از تصرف منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه، این اقدام می‌تواند به برطرف کردن نگرانیهای امنیتی کشورهای اروپای شرقی کمک کند. توسک این سخنان را سه روز پس از آن بیان کرد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو به فرماندهان نظامی خود دستور دادند طرح‌هایی برای تقویت مواضع دفاعی این ائتلاف تحت رهبری آمریکا در کشورهای عضو در شرق اروپا از جمله لهستان، همسایه اوکراین، تهیه کنند.

الحاق کریمه به روسیه پس از سرنگونی رئیس جمهور حامی این کشور در اوکراین در پی اعتراضات گسترده، عمیق‌ترین بحران را در روابط شرق و غرب از زمان جنگ سرد که بیشتر کشورهای شرق اروپا در دوران حاکمیت شوروی تحت سلطه مسکو بودند، به وجود آورده ولی در ژستی ظاهرا به منظور به حداقل رساندن احتمال هر گونه جنگ با روسیه، ناتو اعلام کرده است بیشتر احتمال می‌رود امنیت شرق اروپا را از طریق نیروهای کمکی چرخشی تقویت کند نه از طریق استقرار دائم نیروهای رزمی بیشتر در آن منطقه.

توسک در گفتگو با شبکه تلویزیونی "تی وی ان" اعلام کرد: تقویت حضور ناتو (در لهستان)، همچنین حضور نظامی، به یک واقعیت تبدیل شده است و در روزها و هفته‌های آینده، نمایان خواهد شد.

وی افزود: صحبت درباره این نیست که آیا این کار انجام خواهد شد یا خیر بلکه درباره ابعاد، سرعت و برخی جنبه‌های فنی تقویت امنیت لهستان است.
از طراحان نظامی خواسته شده تا پانزدهم ماه آوریل ایده‌های مفصل خود را ارائه دهند.
یک مقام ناتو اعلام کرد ارائه جزئیات، زود است زیرا طراحان همچنان در حال کار روی گزینه‌ها هستند.

با این‌حال، ممکن است این تدابیر شامل اعزام تجهیزات و نیروهای ناتو به کشورهای متحد در شرق اروپا به منظور تقویت کوتاه مدت آنها، برگزاری رزمایش و همچنین اطمینان خاطر در خصوص احتمال استقرار سریع‌تر نیروی واکنش سریع این سازمان باشد.
لهستان که پس از جنگ جهانی دوم بیش از چهار دهه را تحت نفوذ شوروی سپری کرد، علاقه‌مند است شاهد استقرار تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی در خاک خود باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار