مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری گفت: تالاب بین المللی چغاخور در شهرستان بروجن در قالب برنامه مدیریت جامع تالاب ها حفاظت می شود.

سعید یوسف پور افزود: در طرح جامع حفاظت از تالاب های ایران که برای دو تالاب میقان استان مرکزی و زریوار استان کردستان نیز اجرا می شود، در راستای تغییر نگاه مدیریتی در مورد تالاب ها تلاش می شود.
یوسف پور گفت: اجرای طرح حفاظت از تالاب های ایران از سال 2005 آغاز و برنامه های مدیریتی برای دریاچه ارومیه و تالاب های پریشان و شادگان تهیه شد.
طرح حفاظت از تالاب های ایران طرحی بین المللی است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان هماهنگ کننده آن را با حمایت برنامه عمران ملل متحد (UNDP ) و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF ) اجرا می کند.
تالاب چغاخور با مساحت دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن از توابع چهارمحال بختیاری قرار دارد.
این تالاب در مسیر جاده شهرکرد - خوزستان قرار گرفته و از شهر کرد 65 کیلومتر فاصله دارد.
پوشش گیاهی تالاب را گونه های حاشیه ای، نم پسند، شناور و غوطه ور همچون؛ بید، مرغ جگن، پتامژتون، پلی گونیوم، ساز و غیره تشکیل می دهد.
از انواع پرندگان دائمی یا مهاجر این تالاب می توان به انواع غاز و اردک، مرغابی، آنقوت، لک لک سفید، چنگر و انواع حواصیل، کشیم، باکلان، فلامینگو، شکاری ها، پلوه، اکراس، قو، سلیم، کاکایی ها و خروس کولی اشاره کرد.
دیگر گونه های جانوری این منطقه نیز خزندگانی نظیر انواع مارها، لاک پشت آبزی، بزمجه ها و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، سمور سنگی، روباه، گرگ، خرگوش، شنگ و انواع قورباغه ها را تشکیل می دهد.
ماهی گورخری، زرده پر، عروس، و ماهیان تحمیل شده به تالاب مانند کپور، فیتوفاک، آمور و شیر ماهی نیز از ماهیان این تالاب است./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.