شهرنشین‌هایی که محصولات دریایی و میوه‌جات و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند بیشتر درمعرض ابتلا به فقر ید قرار می‌گیرند.

رضا سعیدی فوق تخصص تغذیه درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: نمک دارای کلرید سدیم است که دو عنصر مورد نیاز بدن را که کلر و سدیم است را برای بدن تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: "غده تیروئید" برای ساخت هورمون نیاز به ید دارد که چنانچه نتواند این مقدار را به میزان کافی دریافت کند بزرگ شده و کم کار می‌شود.

سعیدی تشریح کرد: "شیوع گواتر" در 15 الی 20 سال پیش در تهران به وجود آمد که پس از بررسی‌هایی به نتایجی دست یافتند که به دلیل کمبود مصرف ید در شهرنشین‌هایی که محصولات دریایی کمتر مصرف می‌‌کنند و همچنین به دلیل کمبود ید در آب باعث شده که محصولات غذایی از جمله میوه‌جات و سبزیجات با فقر ید همراه باشد.

وی افزود: طی طرح‌های تحقیقاتی ید را به آرد که حرارت ید را از بین می‌برد و در نهایت نمک را بهترین گزینه برای اضافه کردن ید قرار دادند و با توجه به اینکه در آن زمان نمک‌ها تصفیه شده نبودند و 30 الی 40 درصد نمک را املاح دیگری تشکیل می‌داد، نمک‌های تصفیه شده یددار طرح موفقیت آمیزی را در پی داشت.

این فوق تخصص تغذیه درخصوص عوارض ناشی از عدم مصرف ید در بدن گفت: در بزرگسالی تنبلی و خواب آلودگی روزانه و در هنگام تولد نوزاد "عقب‌ماندگی ذهنی" ماندگار و کوتاهی قد را شامل می شود.

وی یادآور شد: نمک یددار تصفیه شده در صورتی که تاریخ مصرف آن بگذرد ید خود را از دست می‌دهد و همچنین قرار دادن نمک در معرض نور خورشید نیز موجب از بین رفتن ید می شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ید ، سدیم ، هورمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار