همزمان با توزیع 13 هزار کیسه بذر پنبه شامل ارقام ساحل،گلستان،الیت و ارمغان در استان گلستان سهرابی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی از تخصیص یارانه 650 تومانی برای هر کیلو بذر پنبه به شرکت های تولید کننده بذر خبرداد


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان ، سهرابي افزود: بر اساس ابلاغیه هیئت دولت قیمت تضمینی هر کیلو گرم وش پنبه در سال زراعی جدید 2200 تومان تایید شده است وی همچنین قیمت هر کیلو گرم بذر گواهی شده ارمغان،ساحل و گلستان را 2250 تومان و هر کیلو گرم بذر الیت را 2350 تومان برای کشاورزان اعلام کرد و گفت به ازای هر کیلو گرم بذر دولت مستقیما یارانه را به شرکت های تولید کننده پرداخت می نماید.

سهرابی کار توزیع بذر در استان را از اواخر فروردین ماه تا پایان خرداد ماه اعلام کرد و به کشاورزان توصیه کرد از بذر اصلاح شده استفاده نمایند چرا که علاوه بر لیول دار بودن توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذرنهال تاییده دریافت کرده اند.وی مزیتهای این بذر را،سبزی مطلوبتر،قبه نامی بالاتر،تراکم بیشتربوته ،مقاومت بیشتر در برابر آفات و بیماری ها و از همه مهمتر عملکرد بیشتر در مزرعه عنوان کرد.

کارشناس پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان همچنین به کشاورزانی که قصد کاشت بهاره پنبه را دارند توصیه کرد از رقم ساحل استفاده نمایند.

وی همچنین ارقام گلستان و ارمغان را مناسب برای کشت بهاره و کشت دوم بعد از برداشت محصولاتی مثل گندم،جو،کلزا و باقلا و سایر محصولات پاییزه بیان کرد و افزود( سرما و بارشهای آخر فصل)آسیبی به این ارمغان وارد نمی کنند.

سهرابی سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی گذشته را 12500 هزار هکتار با عملکرد بالغ بر 30 هزار تن وش پنبه اعلام کرد و پیش بینی کرد امسال بین 13 تا 15 هزار هکتار در مزارع گلستان پنبه کشت شود. این کارشناس اقلیم مناسب،کاهش آفات و بیماریها و شرایط مناسب در زمان برداشت پنبه و درصد بالای 30% کیل را دلیل مناسبی برای کاشت بیشتر پنبه نزد زراعین دانست./ب

برچسب ها: یارانه ، پنبه ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.