معاون وزیر خارجه آمریکا در دیپلماسی عمومی تاکید کرد روسیه از ده سال پیش در زمینه جنگ تبلیغاتی خیلی پیشرفته کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛  ریچارد استنگل در گفتگو با کریستین امانپور مجری این شبکه درباره رویکرد آمریکا در قبال روسیه در قضیه اوکراین گفت جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت توافق درباره حل بحران اوکراین روی کاغذ خوب است اما این توافق باید در عمل خود را نشان دهد. در واقع پوتین رئیس جمهور روسیه باید نشان دهد که در خصوص اجرای این توافقنامه اقداماتی صورتی می گیرد. افرادی که ساختمانهای دولتی را در شرق اوکراین اشغال کرده اند باید از آنها خارج شوند و تنشها را کم کنند. همانطور که جان کری تاکید کرد باید شاهد پیشرفت در این خصوص باشیم در غیر این صورت تدابیر دیگری اتخاذ خواهد شد که از جمله آنها تحریمهای بیشتر است.
استنگل درباره تنش میان روسیه و آمریکا گفت دیپلماسی عمومی درباره قدرت نرم است و قدرت دیدگاهها و اقدامات و سیاستهای ما را نشان می دهد و اینکه چگونه این قدرت را نشان دهیم و اعمال کنیم. از زمانی که من به این سمت منصوب شده ام و از زمانی که کریمه به روسیه الحاق شد، من از دستگاه تبلیغاتی روسیه بسیار شگفت زده شده ام زیرا خیلی سازمان یافته و منسجم و مدرن است. به نظر من پس از جنگ سرد آمریکا در این خصوص فعالیتهای خود را کاهش داده است زیرا فکر می کند که دیگر برنده شده است و دیگر نیاز به ادامه گسترش قدرت تبلیغات نیست. در واقع همان موقع بود که روسها تلاش خود را در این خصوص افزایش دادند. ما اکنون می بینیم این کار با ظهور شبکه هایی نظیر راشاتودی و حضور روسها در سایتهای اجتماعی انجام می شود و ده سال است روسیه در این خصوص با جدیت تلاش می کند. جالب است رسانه های انگلیسی زبان روسیه در آمریکا آزادانه فعالیت می کنند در حالیکه مسکو پخش صدای آمریکا را در روسیه ممنوع کرده است. البته نمی توان گفت روسیه به این ترتیب در جنگ تبلیغاتی پیروز شده است زیرا مسکو رسانه های ما را در روسیه بسته است اما ما اجازه می دهیم رسانه های آنها در آمریکا فعالیت کنند و این خود نشان می دهد که ما برنده هستیم زیرا در جنگ دیدگاهها وقتی ما درباره آزادی بیان، مذهب و حرکت صحبت می کنیم، به حرف خود عمل کرده ایم و این به نفع ماست.
این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود شکی نیست روسیه نقشی قوی در تحولات اوکراین بازی می کند و تبلیغاتی قوی به راه انداخته است. با وجود این نمی توان گفت آنها در جنگ تبلیغاتی در اوکراین برنده شده اند. یکی از کارهایی که ما در وزارت خارجه انجام داده ایم، ایجاد گروه ویژه مربوط به اوکراین است. این گروه ویژه بیشتر تمرکز خود را روی رسانه های اجتماعی به زبان روسی گذاشته اند که هدف آنها ایجاد ارتباط با روس زبانان در منطقه است که هدف بمباران تبلیغاتی رسانه های روسیه هستند. در واقع روسیه منطقه را هدف امواج گسترده رسانه ای خود قرار داده است و ما تلاش می کنیم با آن مقابله کنیم. در واقع روسیه ده سال است روی این زمینه کار می کند و اکنون ما نتیجه آن را می بینیم.
ریچارد استنگل گفت من به عنوان یک مقام وزارت خارجه آمریکا معتقدم اقدامات روسیه در خصوص اوکراین نقض قوانین بین المللی و تمامیت ارضی اوکراین است. چنین کارهایی در قرن بیست و یکم قابل قبول نیست. همانطور که وزیر خارجه آمریکا هم گفت این رفتارهای قرن بیستمی است و ما باید با روش قرن بیست و یکمی برخورد کنیم. البته این قضیه خیلی پیچیده است.
ریچارد استنگل درباره کاهش قدرت آمریکا در جهان و افزایش احساسات ضد آمریکایی گفت من هنوز به قدرت و اعتبار آمریکا باور دارم. من به ارزشهای مشترک میان ما و ملتهای جهان باور دارم. ما طرفدار آزادی بیان، ابداع و کارآفرینی هستیم که چهره ای قوی از آمریکا و برند آمریکایی نشان نشان می دهد. برای بسیاری از مردم جهان آمریکا هنوز الگویی موفق است. بسیاری می خواهند برای تحصیلات عالی به آمریکا بیایند. البته در داخل آمریکا دیدگاهها کمی متفاوت است. مردم در اینجا احساس اندکی انزوا می کنند و فکر می کنند نباید خیلی خود را درگیر مسائل جهان کنیم. ما باید بدانیم نقش آمریکا در مسائل جهان امتیاز بزرگی برای ماست. ما به عنوان کمکهای خارجی فقط یک درصد از کل بودجه را مصرف می کنیم در حالیکه مردم فکر می کنند این رقم ده تا بیست برابر این است در حالیکه عایدی این کمکها به اشکال مختلف چندین برابر هزینه ای است که اختصاص می دهیم.
این مقام آمریکایی درباره اتهام امپریالیسم به آمریکا گفت ما الگوی ضد امپریالیسم هستیم. در آمریکا مردم انتخابات آزاد دارند و شکل حکومت را خودشان انتخاب می کنند.
کریستین امانپور مجری برنامه پرسید شما درباره تلاش برای برقراری ارتباط با روسها و اوکراینیها از طریق رسانه های اجتماعی صحبت کردید. وزارت خارجه آمریکا قبلا این روش را با ایران و کوبا امتحان کرده است. میزان موفقیت به نسبت متفاوت بوده است و در مواردی برای مثال در کوبا شکست خورده است.
مقام وزارت خارجه گفت ما باید در این خصوص هوشمندتر عمل کنیم. ما در دورانی زندگی می کنیم که دیپلماسی عمومی با سرعت نور و رسانه های اجتماعی انجام می شود. یکی از تفاوتهایی که ما با روسها داریم این است که روسها هر چه می خواهند می گویند و به راحتی افسانه تبلیغ می کنند. آنچه در رسانه های روسیه شاهدیم بزرگترین افسانه از زمان داستایوفسکی است. در صورتی که دامنه نفوذ فرهنگ مردمی آمریکا بسیار گسترده تر از روسیه است. آنها روی اهداف خاصی تمرکز کرده اند در صورتی که مخاطبان ما بسیار گسترده تر هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار